7 I 6 De SBH-periode Een nieuw hoofdstuk gaat in, waarvan de grote lijnen bij de meeste medewerkers en donateurs van de SBH bekend zijn. Er wordt het nodige werk verzet om het schip in de vaart te houden tot er geld beschikbaar zal zijn voor de grote restauratie. Er wordt wat hout vernieuwd, de dekken en het roefdak worden opnieuw gelegd, respectievelijk opnieuw gedicht, en het interieur wordt aangepast aan de nieuwe bestemming: het varen met groepen. Daarbij wordt zoveel mogelijk van het oude interieur bewaard, om de unieke sfeer te behouden. Begin 1999 komt ze in de vaart, maar in augustus slaat het noodlot toe, als tijdens de tocht naar Small Sail Vlissingen op het kanaal door Walcheren motor en achter steven het begeven en het schip ernstig begint te lekken. Gelukkig is de stoomsleper "Hercules" in de buurt, die de Alcyon op sleeptouw neemt, en in Vlissingen afmeert waar ze dan toch nog haar represen tatieve plicht kan vervullen. Op 5 september 1999 ligt de vleu gellamme Alcyon nog één keer mooi te wezen tijdens Kunst op de Kaai in Middelburg waar haar zeilen beschilderd worden. En dan gebeurt het wonder. Op 5 december krijgt de SBH een fantastisch Sinterklaaskadootje. Brussel levert een bijdrage van 200.000 Euro 440.000 guldenin het kader van het Euregio project "Scheldemond Maritiem". Dat opent de weg naar een volledige restauratie, die in januari 2000 begint en resulteert in de feestelijke tewaterlating op 16 juni 2001. Voor deze restauratie, getrokken door een paar professio nele scheepstimmerlieden, onder steund door een grote groep vrijwil ligers van de SBH, heeft onze stich ting in allerlei opzicht zijn mouwen zeer fors moeten opstropen. Het resultaat is een zeer nieuwe oude dame die zelfverzekerd op weg gaat naar haar honderdste verjaardag in 2028. in 1992 wordt het bakboordzwaard vernieuwd voor een bedrag van 7500 gulden. In de daarop volgende jaren wordt er het nodige houtwerk, waar onder de boeisels, vervangen. Opval lend is dat op een van de facturen naast ruim 1000 gulden eikenhout ook voor f 19,15 riet voorkomt, waaruit blijkt dat de gangen nog echt op de ouder wetse manier gebrand werden. Echter, de kosten lopen dermate hoog op dat de eigenaar in overleg met de werf besluit het schip te verkopen. Er wordt een advertentie geplaatst, maar er zijn weinig reacties. De Alcyon, een groot schip, dat ondanks constante zorg en onderhoud toch de sporen van haar leeftijd draagt, is na 68 jaar duidelijk toe aan een echte grote restauratie. In 1996 wordt de Alcyon dan na uitgebreide onderhandelingen voor F1 65.000 gekocht door de Stich ting Behoud Hoogaars. Zeilende Alcyon in de jaren dertig van de vorige eeuw De Alcyon in de Schotense vaart bij Antwerpen, tijdens de periode Dedecker, 1991. Foto: B. Thiels CONSENT NR. 17, VOORJAAR 2001

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2001 | | pagina 5