Werner Van de Walle 12 redersvereniging Armement Deppe. Vervolgens de Alcyon, die thans in Vlissingen met behulp van Europese fondsen wordt gerestaureerd en nog deze zomer opnieuw het water ingaat. Met standplaats Antwerpen hadden we ook nog de Watergeus en de Reiger (van Hugo Van Kuyck, die in het begin van de Tweede Wereldoorlog met zijn boot naar Engeland ontsnapte en daar een van de beste maritieme kaartentekenaars werd in opdracht van de geallieerden). De Turc was inge schreven in Lillo en de snelle Wind roos in Gent. De grootste ooit, tevens een der meest bekende, was de Thistle III, eigendom van het Schotse scheepsherstellersgeslacht Murdoch en Guthrie. Vlakbij het Scheepvaartmu seum, onder de hangars van het Steen, bevinden zich nog altijd twee exem plaren: de Dolfijn II van Rudolf Schönberg (de kleinste ooit, zopas volledig gerestaureerd door scheeps bouwer Jan Vandamme uit Blanken- berge) en de BRU 24 (uit Bruinisse). Ups en downs De meeste van deze schepen waren ingeschreven in de registers van de RYCB-jachtclub. Charles Mermans was zo vriendelijk even in de archieven te duiken. Die gaan terug tot 1892. Hij noteert op dat ogenblik zes hoogaarzen, drie boeiers en een botter. Voor wat de hoogaarzen betreft, zijn de resultaten samengevat in het hierbij afgedrukte kadertje. Die andere vereni ging die ver genoeg teruggaat in de tijd, SRNA, brengt ons weinig bij. Tijdens de Duitse inval in 1914 gingen haar archieven in de vlammen op. Oud-voorzitter Lucien Lejeune bevestigt de aanwezigheid van hoogaarzen bij SRNA, al weken er tussen de beide oorlogen nogal wat uit richting Groot-Brit- tannië. Bij RYCB heet het dan weer dat, vooral na de Tweede Wereld oorlog, de een na de andere hoogaars in alle stilte naar Zeeland verkaste. Wanneer de laatste uit de archieven verdween, weet Mermans niet te vertellen. Al dienen de cijfers van RYCB met enige omzichtigheid gehanteerd, toch bieden ze een mooi beeld van de ups and downs van de hoogaars op de Schelde. De terugval tijdens de Eerste Wereldoorlog ligt voor de hand. De scherpe daling, in de jaren voor 1914 reeds ingezet, ziet er raadselachtiger uit, lijkt evenwel samen te vallen met het begin van de crisis in de zeilende visserij. Ook mode speelde blijkbaar een rol, probeert Charles Mermans het dieptepunt van de jaren twintig te verklaren. De scherpe jachten waren toen volop in opmars, terwijl tien jaar later de plomp bevonden platbo dems alreeds het voorwerp schenen uit te maken van een nostalgische inhaalbeweging. De teloorgang van de zeil- visserij zal hier wel niet vreemd aan zijn geweest. Na de Tweede Wereldoorlog volgt de defini tieve uittocht, met een nieuw dieptepunt midden de jaren zestig. Dat vernemen we ook van Fernand Van den Keybus, zowat de na-oorlogse goeroe van de Vlaamse platbodems en wiens verhaal dan ook noodgedwongen later aanvangt: namelijk als de grote strijd is gestreden en nadat de vissers voorgoed het loodje hebben gelegd. "In 1966 was er in het haventje van De Paal welge teld nog één te vinden", vertelt hij. Een lemmeraak. Nadien zijn ze er bij Verras (eerst in Paal, nu in Walsoorden) weer nieuwe beginnen bouwen, zij het alleen nog in staal. De grotere schepen met betaald personeel zijn inmiddels hele maal uit het beeld verdwenen. De kleine, handelbare familieboot kwam in de plaats. In diezelfde periode is boven dien de industrialisering onstuitbaar ingezet, eerst op de rechter, nadien ook op de linker oever. Als zelfs laveren niet langer mag op de Schelde, dan gaat de lol er natuurlijk helemaal af. Ook voor de platbodems. We zien ze nu enkel nog opduiken als het feest is. En dan lokken ze weer volk. Veel volk. I 13 Dat de hoogaars in de eerste helft van Dolfijn II 5 de vorige eeuw ongekend populair Dolfijn 14,7 was in het Antwerpse wordt wel Jetty 10,4 duidelijk aangegeven in het jaar Kievit 10 boekje RYCB. Het 'topjaar' 1939 Marie-Thérèse 7 vermeldt, naast een tiental hengsten, Pax 15 boeiers en aken, niet minder dan 19 Tenace 15 hoogaarzen. Hieronder hebben wij de Thistle III 18 namen met de tonnemaat opgenomen: Turc 10 Alcyon II 15 Watergeus 10 Caro 10 Wil-Nel-Ley 12 Cecilia 15 Windroos 10 Col-Vert - Zeeland 10 De Zeeuw 12 Zeemeeuw 14 Zonder Euregionale samenwerking was er geen restauratie van de Alcyon Het is voor ons dan ook een eer dat de Vlaamse maritiem publicist Werner Van de Walle zich bereid verklaarde dit artikel voor Consent te schrijven Naast zijn jarenlange inzet voor het behoud van het maritiem erfgoed in Vlaanderen is Werner een van de initiatiefnemers en tevens hoofdredac teur van het nieuwe Vlaamse maga zine Ruimschoots. In dit tijdschrift werken samen: De Steenschuit, de Gentse Barge, Loods 13, Rijn- Binnenvaartmuseum Antwerpen, Stichting Tolerant, Maritieme Site Oostende en De Trotter. Zeilende hoogaars onder topzeil en aap op de Schelde CONSENT NR. 17, VOORJAAR 2001 De rede van Antwerpen tijdens de "Semaine d'Anvers" CONSENT NR. 17, VOORJAAR 2001

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2001 | | pagina 8