iluiUI vermelding dat onze hoogaersschip- pers voor enige dagen hebben naar Bressies gebragt drie soldaten van het garnizoen van Veere". En in 1782 leverde schipper Blaas Blaasse 91 hoog aarzen "slikken" en een partij steengruis af voor het ophogen van de zeedijk. Kenmerken van de Arnemuidse hoogaarzen Hoogaarzen werden op meerdere werven in Zeeland gebouwd. De Arne muidse hoogaars onderscheidde zich van de andere typen hoogaarzen door o.a: de spriettuigage die door bijna alle Arnemuidse hoogaarzen tot aan het eind van de twintiger jaren gevoerd werd; op andere Zeeuwse hoogaarzen werd bijna uitsluitend het bezaan- tuig gevoerd; het stoere uiterlijk, mede bepaald door dat het schip meer zeeg vertoonde (gro tere ronding van voor naar achter); een iets steilere voor steven en meer nadrukkelijke vormen; overnaadse beplanking onder berg hout; de faam dat het een droog schip was, het 'buisde' weinig, nam weinig water over; meer snelheid bij lichte wind; zijn versieringen van schilderwerk rond het achterschip en 'het mannetje in de masttop' De vroegere Arnemuidse vissers waren 6 5 4 3 2 1 0 60 vaak uitmuntende zeilers. Dat bleek ook wanneer de hoogaarsvloot deelnam aan onderlinge zeilwedstrijden. De omvang van de Arnemuidse vissersvloot De bedrijvigheid op de Arnemuidse scheepswerf kan ook afgemeten worden aan de omvang van de Arne muidse vissersvloot. Aan de hand van mijn archiefonderzoek voor "De Kroniek van Arnemuiden" heb ik een overzicht van de omvang van de Arne muidse vissers vloot gemaakt. De aantalen hoog aarzen en overige schepen (korde- schuiten, bezaan schuiten, sloepen, botters en kotters) zijn weergegeven in de grafiek hier naast. Ter afsluiting van dit historisch overzicht eindig ik graag met de woorden van Jules van Beylen (in de ''D'iTmrrr CONSENT van 1995) over de werf van Meerman: "...Deze oudste nog bestaande werf in Zeeland is sedert haar vestiging vrijwel onveranderd gebleven. De werf is origineel, authen tiek en niet vervangbaar door welke nieuwbouw of restauratie dan ook. De helling, de bouwloods, de bouwmallen en het gereedschap zijn er nog steeds. Deze werf is daarom een industrieel monument van de eerste orde, zoals er nog weinige bestaan. Een gebied dat als geen ander in Neder land omspoeld was door water en moest worstelen om boven water te blijven, was daardoor ook eeuwenlang afhankelijk van zijn schepen. Men mag de laatste echte geboorteplaats van deze schepen, een dergelijk kostbaar erfstuk, niet verloren laten gaan." 24 i gebouwde en gerepareerde hoogaarzen 1857-1904 50 40 30 20 10 h-v-LOCDcor^T~ioa)coh-v~ LOCÖtOCOh-h-OOOOCOOïCDO OOOOQQOOOOOOOOOOOOCOCOCD Een tot jacht verbouwde hoogaars op de helling. Staande in de kuip Kees Meerman. Wie herkent dit schip? CONSENT NR. 18, VOORJAAR 2002 25 De werf omstreeks 1957. V.l.n.r.: Kees Meerman, zoon Jaap, Chris Bliek, Jaap de Nooijer, Maatje Boone met zoons Jaap en Piet, Jacob Meerman, vader van Kees. Maatje is een kleindochter van Jacob. Omvang Arnemuidse vissersvloot 1855-1922 1875 -hoogaarzen overige schepen CONSENT NR. 18, VOORJAAR 2002

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2002 | | pagina 14