Scheepswerf De Klerk in Kruispolderhaven mm, 18 door Peter Hamer en Bonnie Joosse Op 9 juli 1849 verleenden de Gedepu teerde Staten van Zeeland vergunning aan Jan Francies de Klerk uit Bosch- kapelle zijn scheepstimmerwerf te verplaatsen naar de "zeezijde van de zeedijk aan de Kruispoldersche kaai, gemeente Hontenisse". En daarmee begint het verhaal van een van de toonaangevende werven in Zeeland. De familie Jan Francies de Klerk (1812-1886) was de zoon van Cornelis de Klerk, van beroep dagloner, woonachtig in Bosch- kapelle. Jan Francies staat geregistreerd in de burgerlijke stand als timmerman, later (vanaf 1846) scheepstimmerman en schipper. Volgens de overlevering knapt hij als visser zelf zijn schip op, en begint zich dan toe te leggen op repara- tiewerk. Door de inpoldering van de Catharina polder in 1846 verdwijnt het Hellegat grotendeels, en zal de scheeps timmerwerf in Boschkapelle droog komen te liggen. Daarom verzoekt de Klerk toestemming van Gedeputeerde Staten zijn werf te verplaatsen naar de Kruispolder. Daar liggen een uitwate ring en een haventje, samen een ideale plek voor de vestiging van een scheeps timmerwerf. Van de eerste jaren van de werf is niet veel bekend. Maar aangezien de werf in 1882 nog bestaat mag worden aange nomen dat op een bevredigende manier in het dagelijks brood wordt voorzien. De werfbaas trouwt in 1843 met Johanna de Lavoir, en het paar krijgt in twaalf jaar tijd vijf dochters en twee zonen. J.F. de Klerk overlijdt in 1886. De werf wordt voortgezet door de jongste van zijn 7 kinderen, Jan Fran cies junior (1856-1922). Jan Francies jr. trouwt in 1892 met Maria Louiza de Bakker, een schip- persdochter uit Ossenisse. Het paar krijgt maar liefst 11 kinderen. De zaken gedijen goed, de omzet van de werf wordt in de periode 1892-1902 meer dan verdrievoudigd. Was het tegoed van de werf in 1886 nog een kleine 3000 gulden, zestien jaar later is de boekwaarde 10.000 gulden! Op 10 Januari 1922 wordt de werf inge schreven in het nieuw ingestelde Handelsregister te Neuzen (Terneuzen) onder nummer B-62. Jan Francies de Kerk jr. staat te boek als de eigenaar, maar de werf wordt dan al gedreven door zijn oudste zoon Petrus Augus- tinus, door iedereen Peet genoemd. De Kerk jr. omschrijft zichzelf als "scheepsbouwer en winkelier in kruide nierswaren". Volgens zijn kleinzoon Lodewijk was er ook een café, net als bij Verras op de Paal. Van de toestand op de Paal is Lodewijk goed op de hoogte. Omdat zijn moeder niet sterk was, was hij vaak in de kost bij zijn tantes op De Paal, die ook een kruide nierswinkel hadden. De vrouw van Lodewijk herinnert zich nog goed hoe de mensen uit Kruispolder stopwol en suiker kwamen kopen en hoe de winkelbel dan klonk. Na het overlijden van J.F.junior in 1922, wordt de naam van de werf gewijzigd in "Wed. J.F. de Kerk- de Bakker". Twee zoons, Peet en Aloui- sius doen het werk. In 1934 doet de weduwe de werf over aan deze zoons, die de zaak omzetten in een vennoot schap onder firma en elk nog eens vier duizend gulden investeren. gebruikte materiaal tot in detail beschreven. Zo weten we dat een bosje stro 6 cent kostte, en een stoop (2 liter) teer 40 cent, dat er mos werd gebruikt voor het dichten van de landen (de overlap van de overnaadse huid gangen), en dat een scheepstimmerman 1,50 gulden per dag verdiende. Een "jongen" verdiende de helft. Hout was relatief goedkoop onder andere omdat het niet van ver moest worden aange voerd: de bossen rond Clinge waren er goed voor. Daar werden ook de krom- mers uitgezocht. In die jaren vormde de Westerschelde nog een echte grens, en werkte De Kerk voornamelijk voor opdrachtge vers uit Zeeuws en Belgisch Vlaan deren. Na de afscheiding van België in 1830 wordt het voor de Vlamingen als "buitenlanders" moeilijk op de Neder landse wateren te vissen. Veel Vlaamse schepen worden dan omgevlagd naar Clinge-de Kouter, zoals elders in deze CONSENT beschreven. Er is volop werk voor de werf. Tussen 1885 en 1890 beleeft de visserij hoogtijdagen. Er worden vanzelfspre kend veel nieuwe schepen gebouwd. Het percentage nieuwbouw op de werf neemt toe van 40 tot 90 van de omzet. Een nieuw visserschip kostte destijds gemiddeld drie jaarinkomens (ca. 1000 gulden), maar de vissers hebben er kennelijk vertrouwen in. Vaak worden schepen door de werf voorgefinancierd. Er wordt een aanbe- De werf De oudste beschikbare gegevens zijn van 1882, uit het rekening boek van de werf, wat bewaard is in het Nationaal Scheepvaart Uit dit reke- B.V.). Bij de Terneuzense Scheeps- ningboek wordt duidelijk dat op de bouw Maatschappij in Terneuzen zijn werf werd gewerkt op basis van een ze al sinds 1924 betrokken. Maar de zeer gedetailleerde administratie. Nadat schepen die daar worden gebouwd zijn eerst een contract was opgemaakt voor moderne viskotters van later ook de bouw van een nieuw schip werd het jachten, en vallen buiten het bestek van dit verhaal. Zegt Lodewijk de Kerk êA (zoon van Peet): "die ouwe platte In 1953 blijkt dat de dijken tussen Baalhoek en de Paal niet meer zijn opgewassen tegen zwaar stormweer. Daarom wordt in het Deltaplan een nieuwe zeedijk op deltahoogte voor zien tussen Kruispolder en Baalhoek. Kruispolder zal daardoor worden afge sloten van het water. De gebroeders zien de bui hangen, en zetten in 1962 een nieuwe werf op in Walsoorden. De oude werf blijft actief in nieuwbouw, het onderhoud wordt geconcentreerd in Walsoorden. In 1970 valt dan uiteindelijk het doek voor de werf in Kruispolderhaven, waarmee een hoofdstuk in de traditionele scheeps bouw in de Schelde delta wordt afge sloten. De broers zijn niet voor één gat te vangen. Zij zetten hun bedrijf voort in Walsoorden en stichten een werf in Sluiskil (Scheepswerf Gebr. De Kerk houten bakken daar weet ik eigenlijk niks van. Die interesseerden me niet zo, ik was meer voor echte schepen". Zelf voer hij in kleine zeilbootjes zonder motor, waardoor hij niet altijd op tijd was voor het avondeten. "Dat hoort erbij, zo leer je varen". Maar fijn tjes herinnert zijn vrouw hem eraan dat het eerste maandloon na hun trouwen opging aan een buitenboordmotor. En van die platte houten bakken komen alsmaar meer foto's uit de laden van het kabinet! De werf van de Klerk, gezien vanuit de lucht, beginjaren vijftig. CONSENT NR. 19, VOORJAAR 2003 J.F. de Klerk met tevreden klanten. De Jetty, gebouwd op de werf van de Klerk in 1912, na de verbouwing tot jacht in Museum in 1919. Foto uit de jaren dertig met schipper Leon Huijbrecht. Antwerpen. CONSENT NR. 19, VOORJAAR 2003

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2003 | | pagina 12