4 $4 katholiek schip dus. En een Vlaams scheepstype, niet Zeeuws. En wat de hoogaars was voor Zeeland was de hengst voor de kreek van Kiel- drecht. 1875. De visserij floreerde nog in Vlaanderen. De vangst werd vooral naar België verkocht en er meestal met dezelfde scheepjes die visten naartoe gebracht. Onder andere Antwerpen, Mechelen en zelfs Brussel hadden hun vismarkten aan het water. Philippine was nog de mosselhoofdstad van Europa. Maar er waren veranderingen aan de gang: in 1867 was het Kreekrak, de rechtstreekse verbinding naar de Oosterschelde tussen Zuid-Beveland en Bergen op Zoom afgedamd. Het alter natief was het Kanaal door Zuid-Beve land met nare bijkomstigheden als (toen) twee sluizen en het niet meer "op stroom" kunnen varen. Een oude visser sprak mij eindjaren zeventig aan toen ik met mijn replica hengst in de sluis te Hansweert lag (toen nog zo'n gezellige kom). Hij had met zijn vader ook nog op hengsten gevaren. Vanuit Yerseke voeren ze met mosselen op Antwerpen. Op windstille dagen trok een sleepbootje hen voor een cent door het kanaal. Maar als ze dan toch te laat in Antwerpen waren, en hun vangst niet konden verkopen werd alles overboord gezet en leeg terugge varen. Was er ook geen cent meer voor dat sleepbootje. Dan moest hij jagen. Het begin van de teloorgang. In 1870 was er de eerste verpachting van de Yerseke Bank. Een jaar later werd ook een spoorwegdam in het Sloe gelegd. Vissen op de Oosterschelde was niet meer zo evident. Het stroomgedrag van de Wester- schelde werd anders. In de loop der jaren begon het water komende van de bovenrivier tengevolge van de toene mende industrialisering daar te vervuilen. Kreken slibden diqht of werden ingepolderd. Vissers die langs de banken visten kregen steeds meer hinder van de passerende zeeschepen. De hengsten verhuisden. Ze werden verkocht (stonden misschien als het ware in de aanbieding) ofwel de vissers verhuisden met hun hengst. Er werden tot in het begin van de twin tigste eeuw ook nog nieuwe hengsten gebouwd maar daar waren nu ook opdrachtgevers bij uit andere havens zoals bijv. Yerseke. De tabellen van 1918 en 1927 tenslotte. Die van 1918 geeft een wat vertekend beeld want een groot deel van de Belgi sche schepen werd in de eerste wereld oorlog door de Duitsers geëlimineerd - zie bijv. onder Braakman bij Boek- houte. Die van Clinge hielden goed stand: ze zochten onderkomen in de haven van Zierikzee maar mochten van daaruit niet vissen. Het totaal aantal ingeschreven schepen vermindert van 780 in 1875 naar 534 in 1927. De typische traditionele schepen worden vervangen door andere, grotere vaartuigen. Niet op de tabel te zien is dat Yerseke onder tussen de grootste haven van Zeeland geworden was met een "ratjetoe" van 205 vaartuigen in 1918 (waaronder nog 66 hoogaarzen en 41 hengsten), en 5 Samenvatting der consenten met vergunning te vissen in Zeeland afgegeven in 1875,1918 en 1927 142 vaartuigen in 1927 (waaronder nog 52 hoogaarzen en 26 hengsten). Bij de "andere vaartuigen" waren er: aak, aakje, motorjacht, lemmerjacht, blazer, motorboot, jacht, motoraak, vaartuig, jacht, blazer, botter, motor- botter, schokker, zeilvaartuig, motor sloep, motorboot, lemmerjacht, motor- hengst, visschuit, motorjacht, kotter, jol, platbodemschip, vlet, motorvlet, motorhoogaars, stoomboot, motorcor- boot, stoomkor, zeilschip, motor klipper, lemsteraak, motoraak, motor- klipperjacht, botaak en tenslotte een heuse stoomroeiboot. De Antwerpse knots is van de Zeeuwse wateren ver dwenen. De Belgische vissers uit Boekhoute verhuizen noodgedwongen (verzanding van de haven) grotendeels naar de Belgische kust en deels naar Terneuzen en Breskens. MM Mechelen aan de Dijle. Hengsten geregistreerd CLN (Clinge) en YE (Yerseke) lossen aan de vismarkt. CONSENT NR. 19, VOORJAAR 2003 ANNO 1927 overige consenten: eigenaren afkomstig van de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden en van Noord Brabant. In de jaren 1926 en 1927 werden er plots 76 schepen uit Belgische kusthavens ingeschreven: 31 uit Heist, 29 uit Zeebrugge, 12 uit Oostende (enkel in 1926), 2 uit De Panne en 2 uit Nieuwpoort; deze schepen zijn niet in de tabel opgenomen. Onder de schepen uit Zeebrugge waren er in 1927 ook 4 hengsten. Kiêldrecht Rupelmonde Mariakerke Assenede (B) Basseveide (B) 1 1 WÉST ZEEUWS VLAANDEREN Hoofdplaat Retranchement ANNO 1876 ANNO 1918 type schip BELGIE: stroomopwaarts vanaf Poel OOST ZEEUWS VLAANDEREN Grauw Hontenisse Terneuzen Boschkapeile (overig is Ossenisse, Sas van Gent en Stoppeldijk) BRAAKMAN (Nederland en België) Philippine Biervliet Breskens totaal Zeeuws VI Antwerpen Andere (Mariakerke, Berendrecht, Kallo, Zandvliet) Boekhoute (B) ovatie consenten* totaal consenten

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2003 | | pagina 4