E a> z cc Houtcompagnie BV Over stopwrangen, klapmutsen en snoezen 0) O T5 O O O CD N dAXZ verzekeringen LU LU Hardware Software Internet Netwerken Ondersteuning ZWAARDHOUT: Bekantrecht Eiken, Bilinga en Iroko Eiken voor krammers en gangenhout LARIX, DOUGLAS RONDHOUT VOOR MASTEN: Tot 26 mtr. lang SIPO-MAHONIE/ IROKO www.houtcompagnie.nl Tweede fase restauratie YE 36 door Peter Hamer Liggers... Zwaard... Giek... POTDEKSEIzijn scheepstermen. Eigen risico... Premie... Polisvoorwaarden zijn verzekeringstermen. Die termen kennen wij. Goed verzekeren kunnen wij. Zodat u met een Knik In De Schoot goed verzekerd kunt varen. 3 verzekeringen 3 hypotheken 5 financieringen 3 pensioenen Informatie: ©0118-418969 www.AKZ-verzekeringen.nl Kuipersweg 23-25, Middelburg 0118-626649 Burgh-Haamstede 0111-65 01 65 I ERKENDE VERHUIZERS De zorgzame verhuizers sinds 1886 E automatisering] Houthandel Zagerij Import Kanaaiweg 108 8861 KJ Harlingen Tel. 0517 - 41 33 77 Fax 0517 - 41 48 73 21 Toen in het najaar van 2001 de "Andries Jacob" de wal opging voor onderhoud kon niemand vermoeden dat het 16 maanden (twee winters en één zomer) zou duren voordat het schip weer te water zou gaan. Het bakboord boeisel vertoonde al een paar jaar een scheur. Om narigheid te voorkomen was het plan het boeisel gedeeltelijk te vervangen. Dat was een niet te groot karwei, goed om de ploeg weer op sterkte te krijgen na de restauratie van de Alcyon en als vingeroefening voor de restauratie van de hengst TH 49 "de Drie Gebroeders". Zoals hierna blijkt, werden we door de feiten achterhaald. Dit resulteerde in een complete tweede fase restauratie van de YE 36. Anderhalf jaar lang is er hard gewerkt door een ploeg vrijwilligers onder leiding van Cees Droste, die zo langza merhand onze huistimmerman begint te worden. Wat bij de restauratie van de Alcyon een beproefd recept is gebleken heeft ook hier weer zijn vruchten afge worpen. Het resultaat mag er zijn. Dank zij de welwillende medewerking van een aantal van onze sponsors was het mogelijk de nodige fondsen beschikbaar te maken, zodat het werk optimaal kon worden uitgevoerd. Conditie van het schip Toen het schip in de timmerfabriek in Vlissingen was opgesteld, en het te vervangen bakboord boeisel verwijderd was, bleek dat veel spanten slecht waren en meerdere spantkoppen los stonden. Er was geen aanleiding om aan te nemen dat de andere kant beter zou zijn, waardoor het voor de hand lag om ook het stuurboord boeisel aan te pakken. Bovendien zou, door beide zijden tegelijk te vernieuwen, het "scheeftrekken" van het schip voor komen worden. Na het afnemen van de boeisels kon het spantwerk eens goed worden geïnspec teerd. Hierbij bleek dat de mast vóór het zeilwerk stond in plaats van erin en dat de voordogt gedeeltelijk was afge- steund tegen het boeisel, in plaats van in de mastklossen. Er was daardoor onvoldoende dwarsscheepse steun voor de mast, waardoor onder zeil de hele romp ging wringen en het langsscheeps verband van de romp (toch al een zwak punt van de hoogaars) verder verslech terde. Het zeilwerk was overigens ook in slechte conditie en moest in zijn geheel vervangen worden. Maar er was meer. De plecht was tijdens eerdere verbouwingen doorge trokken tot op de zwaardknieën in plaats van te eindigen op de voordogt. In verband daarmee waren de zwaard- haken aangebracht op de waterlijst in plaats van tegen de zwaardknieën. De zwaarden hingen daardoor te hoog aan het schip. Het vlak vertoonde een holling (katterug) zowel in langs- als in dwarsrichting en moest opnieuw worden gericht. Daartoe moest ook de in 1996 aangebrachte kielbalk verwij derd worden. 20 Scheldestraat 59-4382 LX Vlissingen Slssurrantiefcuntoor ZeeCand D O f 0 CD 0 -o 0 D O "cd O O Nobelweg 16 4462 GK Goes Tel:0113-230630 www.delta-automatisering.nl info@delta-automatisering.nl .ALMENUM CONSENT NR. 20, VOORJAAR 2004 Eindelijk weer een origineel zeilwerk. CONSENT NR. 20, VOORJAAR 2004

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2004 | | pagina 12