E
a>
z
cc
Houtcompagnie BV
Over stopwrangen, klapmutsen en snoezen
0)
O
T5
O
O
O
CD
N
dAXZ verzekeringen
LU
LU
Hardware
Software
Internet
Netwerken
Ondersteuning
ZWAARDHOUT:
Bekantrecht Eiken,
Bilinga en Iroko
Eiken voor krammers
en gangenhout
LARIX, DOUGLAS
RONDHOUT
VOOR MASTEN:
Tot 26 mtr. lang
SIPO-MAHONIE/
IROKO
www.houtcompagnie.nl
Tweede fase restauratie YE 36 door Peter Hamer
Liggers... Zwaard... Giek...
POTDEKSEIzijn scheepstermen.
Eigen risico... Premie...
Polisvoorwaarden
zijn verzekeringstermen.
Die termen kennen wij.
Goed verzekeren kunnen wij.
Zodat u met een Knik In De Schoot
goed verzekerd kunt varen.
3 verzekeringen
3 hypotheken
5 financieringen
3 pensioenen
Informatie: ©0118-418969
www.AKZ-verzekeringen.nl
Kuipersweg 23-25, Middelburg
0118-626649
Burgh-Haamstede
0111-65 01 65
I ERKENDE
VERHUIZERS
De zorgzame
verhuizers
sinds 1886
E
automatisering]
Houthandel
Zagerij
Import
Kanaaiweg 108 8861 KJ Harlingen Tel. 0517 - 41 33 77 Fax 0517 - 41 48 73
21
Toen in het najaar van 2001 de
"Andries Jacob" de wal opging voor
onderhoud kon niemand vermoeden dat
het 16 maanden (twee winters en één
zomer) zou duren voordat het schip
weer te water zou gaan. Het bakboord
boeisel vertoonde al een paar jaar een
scheur. Om narigheid te voorkomen
was het plan het boeisel gedeeltelijk te
vervangen. Dat was een niet te groot
karwei, goed om de ploeg weer op
sterkte te krijgen na de restauratie van
de Alcyon en als vingeroefening voor
de restauratie van de hengst TH 49 "de
Drie Gebroeders". Zoals hierna blijkt,
werden we door de feiten achterhaald.
Dit resulteerde in een complete tweede
fase restauratie van de YE 36.
Anderhalf jaar lang is er hard gewerkt
door een ploeg vrijwilligers onder
leiding van Cees Droste, die zo langza
merhand onze huistimmerman begint te
worden. Wat bij de restauratie van de
Alcyon een beproefd recept is gebleken
heeft ook hier weer zijn vruchten afge
worpen. Het resultaat mag er zijn.
Dank zij de welwillende medewerking
van een aantal van onze sponsors was
het mogelijk de nodige fondsen
beschikbaar te maken, zodat het werk
optimaal kon worden uitgevoerd.
Conditie van het schip
Toen het schip in de timmerfabriek in
Vlissingen was opgesteld, en het te
vervangen bakboord boeisel verwijderd
was, bleek dat veel spanten slecht
waren en meerdere spantkoppen los
stonden. Er was geen aanleiding om
aan te nemen dat de andere kant beter
zou zijn, waardoor het voor de hand lag
om ook het stuurboord boeisel aan te
pakken. Bovendien zou, door beide
zijden tegelijk te vernieuwen, het
"scheeftrekken" van het schip voor
komen worden.
Na het afnemen van de boeisels kon het
spantwerk eens goed worden geïnspec
teerd. Hierbij bleek dat de mast vóór
het zeilwerk stond in plaats van erin en
dat de voordogt gedeeltelijk was afge-
steund tegen het boeisel, in plaats van
in de mastklossen. Er was daardoor
onvoldoende dwarsscheepse steun voor
de mast, waardoor onder zeil de hele
romp ging wringen en het langsscheeps
verband van de romp (toch al een zwak
punt van de hoogaars) verder verslech
terde. Het zeilwerk was overigens ook
in slechte conditie en moest in zijn
geheel vervangen worden.
Maar er was meer. De plecht was
tijdens eerdere verbouwingen doorge
trokken tot op de zwaardknieën in
plaats van te eindigen op de voordogt.
In verband daarmee waren de zwaard-
haken aangebracht op de waterlijst in
plaats van tegen de zwaardknieën. De
zwaarden hingen daardoor te hoog aan
het schip. Het vlak vertoonde een
holling (katterug) zowel in langs- als in
dwarsrichting en moest opnieuw
worden gericht. Daartoe moest ook de
in 1996 aangebrachte kielbalk verwij
derd worden.
20
Scheldestraat 59-4382 LX Vlissingen
Slssurrantiefcuntoor
ZeeCand
D
O
f
0
CD
0
-o
0
D
O
"cd
O
O
Nobelweg 16
4462 GK Goes
Tel:0113-230630
www.delta-automatisering.nl
info@delta-automatisering.nl
.ALMENUM
CONSENT NR. 20, VOORJAAR 2004
Eindelijk weer een origineel zeilwerk.
CONSENT NR. 20, VOORJAAR 2004