Verder waren de kimgangen al jaren slecht en veroorzaakten continue lekkage. De naden waren door de jaren heen zo wijd geworden dat ze nauwe lijks meer te breeuwen waren. Daarom zijn ook de kimplanken in het vlak en de kimgangen aan weerskanten vervangen. Waarom werd afgeweken van het bestaande plan Het grootste gedeelte van de hierboven genoemde werkzaamheden was oorspronkelijk gepland voor een volgende restauratie. Maar het vervangen van het zeilwerk en het inkorten van de plecht zouden heel ingrijpend en kostbaar worden tenzij dat nu meteen werd gedaan, terwijl het schip helemaal open lag. Beschrijving van de werk zaamheden Toen het schip eenmaal op de kant stond was duidelijk te zien dat het vlak een katterug vertoonde van 12 centi meter. Er is lang over gesproken hoe dat het beste kon worden verholpen en wat de risico's waren voor het verband van met name de huidgangen. Uitein delijk is besloten de romp op twee plaatsen te ondersteunen, onder de mast en ter hoogte van het achterschot van het kot en op zijn eigen gewicht te laten doorzalen (doorbuigen). Na twee maanden is de valse kiel (in 1996 aangebracht om het schip te verstijven) doorgezaagd. Die bleek zo onder span ning te staan dat hij er met een knal onderuit sprong, wat sommige vrijwil ligers de stuipen op het lijf joeg. Na nog eens een periode van drie maanden bleek het vlak vanzelf een ronding van ongeveer 22 centimeter te hebben gekregen, wat nagenoeg over eenkomt met wat Han Reijn- hout uit zijn gesprekken met Ome Dirk van Duivendijk heeft genoteerd. Vervolgens is de voorkant van het vlak met behulp van een hydraulische pers iets opge drukt, waardoor het diepste punt van het vlak weer onder de mast kwam te liggen. Dat is nodig om het water dat zich onder in het schip verzamelt goed te kunnen wegpompen. Over het geheel genomen blijkt dat de romp, Terwijl de romp rustig in model zakte heeft de ploeg natuurlijk niet stil gezeten. De beide boeisels gingen eraf, wat het zetten van de romp vergemakkelijkte en een groot aantal liggers en knieën in het ruim werd vervangen. De inhouten in het vooronder volgden, evenals het complete zeil werk: liggers, knieën, klossen en de voordogt. Die laatste werd met een halve zwaluwstaart in de klossen ingelaten, waardoor de hele constructie weer de sterkte kreeg die nodig is om de mast dwarsscheeps te ondersteunen. door het schip op de juiste plaats te ondersteunen, min of meer vanzelf een vorm heeft teruggevonden zoals die tijdens de bouw waarschijnlijk is geweest. Toen de romp gesteld was en de inhouten waar nodig vernieuwd, zijn de kimgangen vervangen. Dat was nodig, want inmiddels was het juni 2002 geworden. Om uitdroging van het vlak tijdens de zomer te voor komen moest er water in het schip worden gezet. Het vlak werd geïn specteerd en er zijn hier en daar wat nieuwe stukken ingezet. Maar over het constructies komen voor, maar om ze naast elkaar in een schip te zien wekte toch wat verbazing. Het plat halfrond van de slijtstrip was niet meer in de handel, dus is er een half ronde slijt strip opgezet. Het oogt zwaar, maar misstaat niet op een groot schip als de YE 36. Het benadrukt de opvallend sierlijke zeeg van de traditionele hoogaars. Michiel Verras, die had stalleerd en er zijn lijfhouten op de plecht en nieuwe wangen voor het spil aangebracht. De lekke stopwrang in de klapmuts is vernieuwd en een nieuwe snoes geïnstalleerd. De potdeksels zijn vernieuwd over de volle lengte van het schip. Het ijzerwerk (wantputtings) is waar nodig vervangen en nieuwe zwaard- haken zijn aangebracht naar origineel geheel genomen was het grotendeels nog oorspronkelijke hout in goede conditie en kan het volgens Cees nog makkelijk een jaar of tien mee. Wel zijn er veel oude wormgaten gedicht met behulp van ingelijmde houten spieën. Na de zomer van 2002 kon begonnen worden met het opnieuw uitstroken en vervangen van de boeisels en berg houten. Die zijn vernieuwd tot aan het achterschot van het kot. Verder naar achter waren ze nog in redelijke staat, en vervanging zou te veel tijd hebben gekost. Het schip moest uiteindelijk het volgend seizoen weer varen!Het oude berghout was op het boeisel getimmerd, maar in het achterschip is het direct op de spanten gezet. Beide aangeboden om de strippen te buigen, heeft er wel de handen aan vol gehad! Alles bij elkaar zijn er over een periode van 16 maanden 56 inhouten vervangen, waaronder het complete zeilwerk, de zwaardknieën, 16 spanten, 10 liggers en de vier voorbolders. Waar het materiaal nog in voldoende conditie was om nog eens tien jaar mee te kunnen is het niet vervangen. Alle spantkoppen zijn vastgezet en opnieuw uitgestrookt. De plecht is ingekort tot de originele lengte. Een nieuwe waterlijst is geïn- model. Het bakboord zwaard, dat slecht was, is vervangen. Omdat de plecht is ingekort moest de betimmering van het vooronder worden aangepast. De toiletruimte is wat kleiner geworden, maar er is daar binnen nog voldoende plaats om te manoeuvreren. De elektrische bedra ding is volledig vernieuwd en de schroeftunnel is aangepast. Afwegingen en beslissingen Wij willen hier niet ingaan op alle details en de discussies die gevoerd zijn tijdens de restauratie. Het zou de lees baarheid van dit verhaal niet ten goede komen. Voor veel onderdelen is gebruik gemaakt van nog beschikbare 22 56 inhouten werden vernieuwd. Het nieuwe zeilwerk op zijn plaats. CONSENT NR. 20, VOORJAAR 2004 23 «■Bi Knieën en klossen beginnen hun leven als boom. CONSENT NR. 20, VOORJAAR 2004

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2004 | | pagina 13