24
oude foto's. Voor zover de constructie
en het model van de oorspronkelijke
onderdelen van het schip (met name het
zeilwerk en de zwaardknieën) ten
gevolge van de verbouwingen door de
jaren heen niet meer te achterhalen
waren, is het werk uitgevoerd aan de
hand van de tekeningen van J. van
Beylen van een identiek schip, als
zijnde de meest betrouwbare referentie
op dit gebied. Ook is dankbaar gebruik
gemaakt van de adviezen van Han
Reijnhout, wiens kennis op dit gebied
uniek is.
Om het langsscheepse verband van de
romp te verbeteren en uitzakken in de
toekomst te voorkomen is overwogen
een binnenkiel aan te brengen. Maar
omdat een bruikbaar stuk hout van de
nodige afmetingen op korte termijn
moeilijk te bekomen was, is de beslis
sing hierover voorlopig uitgesteld.
Bovendien is er nu weer voldoende
langsscheepse sterkte door de
vernieuwde boeisels, spanten en
kimgangen om de romp althans een
aantal jaren goed in model te houden.
Kosten
In totaal is voor deze restauratie 24,4
kubieke meter Deens eikenhout
gebruikt, variërend van gegroeide
krommers tot plaatmateriaal. Het hout
werd geleverd door de firma Van Dijk
te Laren. Ook werden de restanten van
de restauratie van de Alcyon zoveel
mogelijk verwerkt om kosten te
sparen. Aan gereedschap werd betrek
kelijk weinig uitgegeven, omdat
inmiddels een volledig ingerichte
werkplaats aanwezig is. De materiaal
kosten kwamen daarmee op ca.
20.000. Aan arbeidsloon werd ca.
46.000 betaald. De totale kosten van
de restauratie waren 69.500 exclu
sief BTW.
Toekomstplan
Met deze restauratie is het schip weer
in een conditie waarin het, behoudens
calamiteiten, weer zeker 5 tot 10 jaar
mee kan. De romp is nu nagenoeg in
oorspronkelijke conditie, zoals hij in
1900 op de werf van Van Duivendijk te
water is gegaan. De uitzondering hierop
is het kot, dat een spant te ver
naar voren doorloopt. Of dit
te zijner tijd moet worden
veranderd is een nog onbeant
woorde vraag. Praktische
overwegingen zullen ook hier
een rol moeten spelen.
De onderdelen die nog voor
restauratie in aanmerking
komen zijn naar de vorm
origineel, maar aan slijtage
onderhevig. Zo zal over een
jaar of vijf de plecht moeten
worden vervangen, en moet
mogelijk naar een nieuwe
mast worden uitgezien. De
vraag of er dan een onge-
staagde steekmast moet
komen zal de komende jaren
moeten worden beantwoord.
De achterboeien en berg
houten moeten dan ook
worden aangepakt. Vooral
aan stuurboord staat het
boeisel te recht op, wat de lijn
van de romp niet ten goede
komt. En het berghout achter
heeft ook niet het eeuwige
leven.
Maar al met al is wat er nog te
doen staat meer een kwestie van regu
lier onderhoud dan dat er sprake is van
restauratie. Een volgende restauratie
beurt is daarom in dit stadium niet
voorzien.
Vrijwilligers, leveranciers en
sponsors
Zonder onze onvermoeibare vrijwilli
gers, leveranciers, en sponsors zou deze
restauratie niet mogelijk zijn geweest.
Wij bedanken ze bij deze allemaal voor
hun bijdragen aan het behoud van dit
stukje Zeeuwse visserijhistorie.
Resultaat
En wat heeft het dan allemaal opgele
verd? In het voorjaar van 2003 is de
Andries Jacob weer te water gegaan en
heeft er inmiddels weer een seizoen
opzitten. Er is veel mee gevaren en er
zijn veel uren besteed aan het trimmen
en inrichten van het schip. Nu de mast
op de juiste plaats staat en de romp
weer de oude vorm heeft, zeilt de
YE 36 als een speer. We begrijpen nu
dat hij vroeger de naam had een snelle
hoogaars te zijn. Terecht!
25
De nieuwe brasserie in een maritieme omgeving, naast
het nieuwe muZEEum, gelegen aan de jachthaven van Vlissingen.
muZEEum brasserie de Gecroonde Liefde Nieuwendijk 13 Vlissingen
CONSENT NR. 20, VOORJAAR 2004
CONSENT NR. 20, VOORJAAR 2004