24 oude foto's. Voor zover de constructie en het model van de oorspronkelijke onderdelen van het schip (met name het zeilwerk en de zwaardknieën) ten gevolge van de verbouwingen door de jaren heen niet meer te achterhalen waren, is het werk uitgevoerd aan de hand van de tekeningen van J. van Beylen van een identiek schip, als zijnde de meest betrouwbare referentie op dit gebied. Ook is dankbaar gebruik gemaakt van de adviezen van Han Reijnhout, wiens kennis op dit gebied uniek is. Om het langsscheepse verband van de romp te verbeteren en uitzakken in de toekomst te voorkomen is overwogen een binnenkiel aan te brengen. Maar omdat een bruikbaar stuk hout van de nodige afmetingen op korte termijn moeilijk te bekomen was, is de beslis sing hierover voorlopig uitgesteld. Bovendien is er nu weer voldoende langsscheepse sterkte door de vernieuwde boeisels, spanten en kimgangen om de romp althans een aantal jaren goed in model te houden. Kosten In totaal is voor deze restauratie 24,4 kubieke meter Deens eikenhout gebruikt, variërend van gegroeide krommers tot plaatmateriaal. Het hout werd geleverd door de firma Van Dijk te Laren. Ook werden de restanten van de restauratie van de Alcyon zoveel mogelijk verwerkt om kosten te sparen. Aan gereedschap werd betrek kelijk weinig uitgegeven, omdat inmiddels een volledig ingerichte werkplaats aanwezig is. De materiaal kosten kwamen daarmee op ca. 20.000. Aan arbeidsloon werd ca. 46.000 betaald. De totale kosten van de restauratie waren 69.500 exclu sief BTW. Toekomstplan Met deze restauratie is het schip weer in een conditie waarin het, behoudens calamiteiten, weer zeker 5 tot 10 jaar mee kan. De romp is nu nagenoeg in oorspronkelijke conditie, zoals hij in 1900 op de werf van Van Duivendijk te water is gegaan. De uitzondering hierop is het kot, dat een spant te ver naar voren doorloopt. Of dit te zijner tijd moet worden veranderd is een nog onbeant woorde vraag. Praktische overwegingen zullen ook hier een rol moeten spelen. De onderdelen die nog voor restauratie in aanmerking komen zijn naar de vorm origineel, maar aan slijtage onderhevig. Zo zal over een jaar of vijf de plecht moeten worden vervangen, en moet mogelijk naar een nieuwe mast worden uitgezien. De vraag of er dan een onge- staagde steekmast moet komen zal de komende jaren moeten worden beantwoord. De achterboeien en berg houten moeten dan ook worden aangepakt. Vooral aan stuurboord staat het boeisel te recht op, wat de lijn van de romp niet ten goede komt. En het berghout achter heeft ook niet het eeuwige leven. Maar al met al is wat er nog te doen staat meer een kwestie van regu lier onderhoud dan dat er sprake is van restauratie. Een volgende restauratie beurt is daarom in dit stadium niet voorzien. Vrijwilligers, leveranciers en sponsors Zonder onze onvermoeibare vrijwilli gers, leveranciers, en sponsors zou deze restauratie niet mogelijk zijn geweest. Wij bedanken ze bij deze allemaal voor hun bijdragen aan het behoud van dit stukje Zeeuwse visserijhistorie. Resultaat En wat heeft het dan allemaal opgele verd? In het voorjaar van 2003 is de Andries Jacob weer te water gegaan en heeft er inmiddels weer een seizoen opzitten. Er is veel mee gevaren en er zijn veel uren besteed aan het trimmen en inrichten van het schip. Nu de mast op de juiste plaats staat en de romp weer de oude vorm heeft, zeilt de YE 36 als een speer. We begrijpen nu dat hij vroeger de naam had een snelle hoogaars te zijn. Terecht! 25 De nieuwe brasserie in een maritieme omgeving, naast het nieuwe muZEEum, gelegen aan de jachthaven van Vlissingen. muZEEum brasserie de Gecroonde Liefde Nieuwendijk 13 Vlissingen CONSENT NR. 20, VOORJAAR 2004 CONSENT NR. 20, VOORJAAR 2004

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2004 | | pagina 14