Hoogaarzen, Hengsten en Schouwen Voorwoord t Van de vloot van ruim 1000 hoogaarzen, hengsten en schouwen die er ooit over de Zeeuwse wateren voeren, is het merendeel verdwenen. De Stichting Behoud Hoogaars probeert bij te houden welke van deze schepen nog bestaan, waar ze zich bevinden en in welke conditie de schepen verkeren. Wie over aanvullende informatie beschikt, wordt verzocht contact op te nemen met de stichting, via het postadres of e-mail: info@hoogaars.nl. Jaar Naam Reg/Zeil Lengte Bouwer/werf Eigenaar Authentieke hoogaarzen - visserman 1900 Andries Jacob YE 36 14.85 Duivendijk St. Beh. Hoogaars Houten hoogaarsj achten 1909 De Wet HB 142 14.15 Stam W. van Eeken 1913 Jetty ARM 4/HB 3 13.90 de Klerk Stichting Jetty 1925 Windroos HB 1/HB 56 14.25 Annemans M.I. Platschorre 1925 Alcyon HB 8 13.85 Meerman St. Beh. Hoogaars 1932 Geertrui VLI 3/VA 43 14.69 Verras Boskalis 1932 Banjaard TH 29/HB 16 12.23 Duivendijk P. Rinkes 1937 Seepaerd 08.75 Meerman D. Perjee 1938 Atalante HB 24 11.94 Duivendijk A.A. Eecen 1939 Patrice 10.00 Versteeg L. v.d. Berg 1946 De Coene Haan 11.30 Verras R. J. de Raadt 1949 Banckert HB 27 11.00 Meerman B. Schutte 1959 Willemijna 11.30 Meerman G. Sieg 1984 De Gekroonde Liefde 09.00 Rem J. Gaarenstroom Houten hoogaarzen uit de vaart of in restauratie 1878?? Vrouwe Adriana ARM 17 13.80 Meerman St Museumhaven Zeeland 1902 Triton TH 2 13.30 Duivendijk St. Beh. Hoogaars 1904 BRU24 BRU 24 14.50 Stam Museum Antwerpen 1920 Mosselman YE 167 13.80 Duivendijk J. Huizenga 1929 Dolfijn 2 VC 168 9.00 Duivendijk Museum Antwerpen 1932 Aeremuenaer ARM 27 15.82 Meerman I. de Vos 1937 Vrouwe Patricia 9.50 Hitters F.D.M. Haagen 1939 Passe Partout 10.00 Versteeg J. Dries 1961 Gornaet 10.80 Meerman R.J. Daniëlse 1962 Kraagbeer 10.00 Meerman Weppler/Kiel Houten hengsten 1898 Den Bruinen YE 96 13.50 Verras Stichting Tolerant 1903 Jonge Joseph CLN 1/OC 14 10.50 de Klerk F.C. Marckman 1908? Pegasus (ex Pax??) 11.50 Verras Stichting Tolerant 1908 Drie Gebroeders TH 49 11.75 Verras St. Beh. Hoogaars 1908 Jan Korneel CLN 15/TH 5 11.25 Verras R. Bringman 1910 Elft GRA../BU 11 13.00 Verras W. Schürmann 1903 Marie Thérèse 11.50 de Klerk J. Broeckaert Stalen hoogaarzen van 50 jaar of ouder 1886? La Gaffe YE 46 13.40 Paans J. Prasse/Hannover 1902 Jenny 3 YE 38/VA 101 14.81 Stam T. Visser 1925 Turc OB 7 12.60 v. Damme C. Stulemeijer 1938 Booze Bison VC 180 10.33 de Klerk M.L.A.M. van Hezik 1938 Vrouwe Saskia OC 49 08.65 Waveren W. Dragt 1946 Reymerswale HB 84 13.65 Meyntjes J. van Kampen 1947 Aladdin HB 42 12.50 Versteeg J.J. Reinders 1948 Pijp Toeback HB 150 12.50 v. d. Voorn P. Antheunis Zeeuwse schouwen 1907 Elisabeth PI 27 1900 de Klerk Stichting Zeeuwse Schouw 1924 Nieuwe Zorg PI 67 1924 Verras Stichting Zeeuwse Schouw 1936 Else Maria 1936 Verras v.d. Vegt O O Colofon CONSENT is een uitgave van de Stichting Behoud Hoogaars, Postbus 480, 4380 AL Vlissingen tel. 0118-410045 Internet: www.hoogaars.nl E-mail: info@hoogaars.nl Redactie: Peter Hamer, Jan Hendriksen, Bonnie Joosse en Gerrit Zomer. Druk: Zoeteweij, Yerseke Foto's: Wim van den Berge, Lou Blok, Bart de Graauw, Bonnie Joosse, Jan Hendriksen, Paul van Opdorp, Zeeuws Archief, Gerrit Zomer. Illustraties: Han Reijnhout. ISSN-nummer: 1386-9310 In dit nummer Overzicht schepen Voorwoord Spelevaren in de zomer van 1936 Jan Hendriksen De werf van Mak Bonnie Joosse Hoe bouw ik een hoogaars, deel III - Gerrit Zomer De restauratie van de YE36, fase twee Peter Hamer De Hoogaars, het ideale vissersschip voor de Delta? Peter Hamer Foto voorpagina: Doorkijkje vanaf de YE 36 naar de Alcyon, Oosterschelde, juli 2003. Foto middenpagina: Mej. de Wed. D. van Waarde te Goedereede kreeg met de post in 1906 een ansichtkaart van de werf van Mak in Middelburg. Foto hiernaast: Bij de grote restauratie van de YE 36 ging het ook om de details Vooral dankzij het enthousiasme en de inzet van heel veel vrijwilligers gaat het de Stichting Behoud Hoogaars voor de wind. De vissermanhoogaars YE 36 en de jacht- hoogaars Alcyon zijn in perfecte conditie en er staan weer voldoende schippers en maten klaar om donateurs en sponsors een heel seizoen mee te laten genieten. Voor de organisatie van deze tochten en voor de Van Loon-hardzeildag is al weer druk vergaderd. Ook in de timmerfabriek is deze winter hard gewerkt. De hengst TH 49 ondergaat een grondige restauratie onder de deskundige leiding van Cees Droste, bijge staan door een legertje vrijwilligers. Onlangs werd met behulp van een subsidie van de Provincie Zeeland de hoogaars Triton (Van Duivendijk, 1902) aangekocht en daardoor behoed voor een roemloos einde in de kachel. We hoeven straks, na het gereedkomen van de TH 49, dus niet met de armen over elkaar te gaan zitten. De gemeente Middelburg heeft de oude werf van Meerman in Arnemuiden aange kocht. Als alles volgens plan verloopt, zal daar in de toekomst weer nijver hamerge- klop te horen zijn, krijgt de SBH er zijn honk en kunnen onze schepen er op de helling worden onderhouden. Over deze CONSENT: Dit keer geen vissersplaats als centraal thema, want Han Reijnhout verraste ons met een berg infor matie over de werf van Mak en dit mooie verhaal konden we u niet onthouden. Deze werf op de Punt in Middelburg brandde in april 1936 tot de grond toe af. Verder een prachtig beeldverslag van een dagje spelevaren in 1936 met de hengst GRA 42 vanuit De Paal, door een deftige Antwerpse familie. En wat een geluk wanneer één van die vissers van de GRA 42 nog blijkt te leven en graag zijn verhaal vertelt. "Hoe bouw ik een hoogaars, deel III" wijdt ons verder in in de geheimen van de bouw van dit houten vissersschip in de Delta. Om u mee te laten delen in de geestdrift binnen de stichting doen we uitgebreid verslag van de ingrijpende restauratie van de Andries Jacob. Van najaar 2001 tot voorjaar 2003 stond de YE 36 in de timmerfabriek in Vlissingen. Onze visser manhoogaars kreeg onder andere een compleet nieuw zeilwerk en boeisels. In het verhaal over stopwrangen, klapmutsen en snoezen leest u er alles over. Tot slot wordt in het artikel "De hoogaars, het ideale vissersschip voor de Delta?" getracht te achterhalen hoe de hoogaars als scheepstype eigenlijk verzeild is geraakt in de Delta en waarom het als visserschip zo'n succes werd. Kortom, een CONSENT met voor elk wat wils. De redactie CONSENT NR. 20, VOORJAAR 2004 Copyright Stichting Behoud Hoogaars. Overname van artikelen mogelijk na toestemming van de redactie. CONSENT NR. 20, VOORJAAR 2004

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2004 | | pagina 2