Hoogaarzen, Hengsten en Schouwen
Voorwoord
t
Van de vloot van ruim 1000 hoogaarzen, hengsten en schouwen die er ooit over de Zeeuwse wateren voeren, is het merendeel
verdwenen. De Stichting Behoud Hoogaars probeert bij te houden welke van deze schepen nog bestaan, waar ze zich bevinden
en in welke conditie de schepen verkeren. Wie over aanvullende informatie beschikt, wordt verzocht contact op te nemen met
de stichting, via het postadres of e-mail: info@hoogaars.nl.
Jaar
Naam
Reg/Zeil
Lengte
Bouwer/werf
Eigenaar
Authentieke hoogaarzen - visserman
1900
Andries Jacob
YE 36
14.85
Duivendijk
St. Beh. Hoogaars
Houten hoogaarsj achten
1909
De Wet
HB 142
14.15
Stam
W. van Eeken
1913
Jetty
ARM 4/HB 3
13.90
de Klerk
Stichting Jetty
1925
Windroos
HB 1/HB 56
14.25
Annemans
M.I. Platschorre
1925
Alcyon
HB 8
13.85
Meerman
St. Beh. Hoogaars
1932
Geertrui
VLI 3/VA 43
14.69
Verras
Boskalis
1932
Banjaard
TH 29/HB 16
12.23
Duivendijk
P. Rinkes
1937
Seepaerd
08.75
Meerman
D. Perjee
1938
Atalante
HB 24
11.94
Duivendijk
A.A. Eecen
1939
Patrice
10.00
Versteeg
L. v.d. Berg
1946
De Coene Haan
11.30
Verras
R. J. de Raadt
1949
Banckert
HB 27
11.00
Meerman
B. Schutte
1959
Willemijna
11.30
Meerman
G. Sieg
1984
De Gekroonde Liefde
09.00
Rem
J. Gaarenstroom
Houten hoogaarzen uit de vaart of in restauratie
1878??
Vrouwe Adriana
ARM 17
13.80
Meerman
St Museumhaven Zeeland
1902
Triton
TH 2
13.30
Duivendijk
St. Beh. Hoogaars
1904
BRU24
BRU 24
14.50
Stam
Museum Antwerpen
1920
Mosselman
YE 167
13.80
Duivendijk
J. Huizenga
1929
Dolfijn 2
VC 168
9.00
Duivendijk
Museum Antwerpen
1932
Aeremuenaer
ARM 27
15.82
Meerman
I. de Vos
1937
Vrouwe Patricia
9.50
Hitters
F.D.M. Haagen
1939
Passe Partout
10.00
Versteeg
J. Dries
1961
Gornaet
10.80
Meerman
R.J. Daniëlse
1962
Kraagbeer
10.00
Meerman
Weppler/Kiel
Houten hengsten
1898
Den Bruinen
YE 96
13.50
Verras
Stichting Tolerant
1903
Jonge Joseph
CLN 1/OC 14
10.50
de Klerk
F.C. Marckman
1908?
Pegasus
(ex Pax??)
11.50
Verras
Stichting Tolerant
1908
Drie Gebroeders
TH 49
11.75
Verras
St. Beh. Hoogaars
1908
Jan Korneel
CLN 15/TH 5
11.25
Verras
R. Bringman
1910
Elft
GRA../BU 11
13.00
Verras
W. Schürmann
1903
Marie Thérèse
11.50
de Klerk
J. Broeckaert
Stalen hoogaarzen van 50 jaar of ouder
1886?
La Gaffe
YE 46
13.40
Paans
J. Prasse/Hannover
1902
Jenny 3
YE 38/VA 101
14.81
Stam
T. Visser
1925
Turc
OB 7
12.60
v. Damme
C. Stulemeijer
1938
Booze Bison
VC 180
10.33
de Klerk
M.L.A.M. van Hezik
1938
Vrouwe Saskia
OC 49
08.65
Waveren
W. Dragt
1946
Reymerswale
HB 84
13.65
Meyntjes
J. van Kampen
1947
Aladdin
HB 42
12.50
Versteeg
J.J. Reinders
1948
Pijp Toeback
HB 150
12.50
v. d. Voorn
P. Antheunis
Zeeuwse schouwen
1907
Elisabeth
PI 27
1900
de Klerk
Stichting Zeeuwse Schouw
1924
Nieuwe Zorg
PI 67
1924
Verras
Stichting Zeeuwse Schouw
1936
Else Maria
1936
Verras
v.d. Vegt
O O
Colofon
CONSENT is een uitgave
van de Stichting Behoud
Hoogaars, Postbus 480,
4380 AL Vlissingen
tel. 0118-410045
Internet:
www.hoogaars.nl
E-mail: info@hoogaars.nl
Redactie: Peter Hamer, Jan
Hendriksen, Bonnie Joosse
en Gerrit Zomer.
Druk: Zoeteweij, Yerseke
Foto's: Wim van den Berge,
Lou Blok, Bart de Graauw,
Bonnie Joosse, Jan
Hendriksen, Paul van
Opdorp, Zeeuws Archief,
Gerrit Zomer.
Illustraties: Han Reijnhout.
ISSN-nummer: 1386-9310
In dit nummer
Overzicht schepen
Voorwoord
Spelevaren in de zomer
van 1936
Jan Hendriksen
De werf van Mak
Bonnie Joosse
Hoe bouw ik een hoogaars,
deel III - Gerrit Zomer
De restauratie van de
YE36, fase twee
Peter Hamer
De Hoogaars, het ideale
vissersschip voor de Delta?
Peter Hamer
Foto voorpagina:
Doorkijkje vanaf de YE 36
naar de Alcyon,
Oosterschelde, juli 2003.
Foto middenpagina:
Mej. de Wed. D. van Waarde
te Goedereede kreeg met de
post in 1906 een ansichtkaart
van de werf van Mak in
Middelburg.
Foto hiernaast:
Bij de grote restauratie van de
YE 36 ging het ook om de
details
Vooral dankzij het enthousiasme en de
inzet van heel veel vrijwilligers gaat het de
Stichting Behoud Hoogaars voor de wind.
De vissermanhoogaars YE 36 en de jacht-
hoogaars Alcyon zijn in perfecte conditie
en er staan weer voldoende schippers en
maten klaar om donateurs en sponsors een
heel seizoen mee te laten genieten. Voor de
organisatie van deze tochten en voor de
Van Loon-hardzeildag is al weer druk
vergaderd. Ook in de timmerfabriek is deze
winter hard gewerkt. De hengst TH 49
ondergaat een grondige restauratie onder de
deskundige leiding van Cees Droste, bijge
staan door een legertje vrijwilligers.
Onlangs werd met behulp van een subsidie
van de Provincie Zeeland de hoogaars
Triton (Van Duivendijk, 1902) aangekocht
en daardoor behoed voor een roemloos
einde in de kachel. We hoeven straks, na
het gereedkomen van de TH 49, dus niet
met de armen over elkaar te gaan zitten.
De gemeente Middelburg heeft de oude
werf van Meerman in Arnemuiden aange
kocht. Als alles volgens plan verloopt, zal
daar in de toekomst weer nijver hamerge-
klop te horen zijn, krijgt de SBH er zijn
honk en kunnen onze schepen er op de
helling worden onderhouden.
Over deze CONSENT: Dit keer geen
vissersplaats als centraal thema, want Han
Reijnhout verraste ons met een berg infor
matie over de werf van Mak en dit mooie
verhaal konden we u niet onthouden. Deze
werf op de Punt in Middelburg brandde in
april 1936 tot de grond toe af.
Verder een prachtig beeldverslag van een
dagje spelevaren in 1936 met de hengst
GRA 42 vanuit De Paal, door een deftige
Antwerpse familie. En wat een geluk
wanneer één van die vissers van de
GRA 42 nog blijkt te leven en graag zijn
verhaal vertelt.
"Hoe bouw ik een hoogaars, deel III" wijdt
ons verder in in de geheimen van de bouw
van dit houten vissersschip in de Delta.
Om u mee te laten delen in de geestdrift
binnen de stichting doen we uitgebreid
verslag van de ingrijpende restauratie van
de Andries Jacob. Van najaar 2001 tot
voorjaar 2003 stond de YE 36 in de
timmerfabriek in Vlissingen. Onze visser
manhoogaars kreeg onder andere een
compleet nieuw zeilwerk en boeisels. In het
verhaal over stopwrangen, klapmutsen en
snoezen leest u er alles over.
Tot slot wordt in het artikel "De hoogaars,
het ideale vissersschip voor de Delta?"
getracht te achterhalen hoe de hoogaars als
scheepstype eigenlijk verzeild is geraakt in
de Delta en waarom het als visserschip zo'n
succes werd. Kortom, een CONSENT met
voor elk wat wils.
De redactie
CONSENT NR. 20, VOORJAAR 2004
Copyright Stichting Behoud Hoogaars.
Overname van artikelen mogelijk na
toestemming van de redactie.
CONSENT NR. 20, VOORJAAR 2004