20 met dien verstandedat de reis- en verblijfskosten van den monteur, die dit onderricht geeft, ten laste komt van u. Het gebruik van olie door de R.O.I machine, bij normaal gebruik, vooral wanneer gekord wordt, zal, over 10 uur gerekend, zijn 40 a 50 K.G. per dag, terwijl de prijs van olie op het ogenblik f4,-- per 100 kilo is, zoodat de kosten per dag op f 1,60 a f2,— zullen komen, wat brandstof betreft. Neemt men het gemiddelde van f 1,80, en dat op 200 dagen, dan zal het olieverbruik onge veer f 360,— per jaar zijn, terwijl het smeerolieverbruik ongeveer zal zijn f 0,20 per dag, is f40, per jaar. Wijne heeft het advies duidelijk in detail overwogen en besloten toch een kleinere, dus lichtere en goedkopere motor aan te schaffen, wat blijkt uit een artikeltje in de Visscherijkrant van 20-1-1912: DE MOTOR EN DE MOSSEL- VISSCHERIJ Men schrijft ons uit Zeeuwsche vissche- rijkringen het volgende: Reeds zijn in Zeeland verschillende mosselhoogaarzen voorzien van een motor, waardoor de visschers ten allen tijde in staat zijn hunne mosselen te vangen en op de plaats van bestemming te brengen; maar daarbij moest de visscher zelfde korren ophalen. De mosselhandelaar V. Wijne te Philip pine heeft een Kromhoutmotor van 12 P.K. in bestelling bij den heer D. Goed koop te Amsterdam, waar aan een lier is bevestigd, die mechanisch de korren met mosselen ophaalt. Mocht later blijken, dat dit aan de verwachting beantwoordt, en zulks lijdt geen twijfel, dan zullen vele mosselhandelaren zijn voorbeeld volgen. Uit het archief van het Kromhout museum in Amsterdam blijkt dat een Kromhout motor type RO-O, fabricage nummer 688, is geleverd aan Wijne Aernoudts op 15-3-1912. (Voor de goede orde: men begon bij 100 te tellen dus het is de 588e geregistreerde motor.) Victor Wijne blijkt dus een uiterst ondernemende zakenman te zijn. Niet alleen heeft hij visserij historie geschreven door als eerste een lier aan de motor te koppelen om de korren mee op te halen, zijn motor was bovendien de eerste Kromhout die in Zeeland werd ingebouwd. Vermoedelijk heeft hij daarom kans gezien zich als commissionair van de firma Goedkoop te vestigen, wat hem fl. 100,- opleverde voor iedere door zijn bemiddeling in Zeeland verkochte Kromhout motor! Zodoende verdiende hij in 1913 fl. 600,= en in 1917 nog eens fl. 500,= In 1914 is hij met zijn hengst PI-77 in de catalogus van Goedkoop afgebeeld. In die jaren liep de mosselvisserij in de Braakman en het Hellegat terug als gevolg van de voortgaande inpoldering. Veel vissers vertrokken naar Yerseke of Tholen. De ondernemende Victor verhuisde op 6-10-1917 naar Harlingen met zijn schip, waar het werd inge schreven als "motor korboot (lemmer- jacht)" onder nummer HA-51, voor de kustvisserij. Het is niet bekend of hij ,\5jaa/v 21 succesvol was in de visserij in het noorden, of gewoon onrustig, maar al na twee jaar (op 18-6-1919) verkocht hij het schip en begon een hotel restau rant in Sas van Gent. Terug naar Zeeland De nieuwe eigenaar, de ijzerhandelaar A. Hoebeke in Yerseke, liet de hengst inschrijven onder nummer YE -199. Het schip kreeg daarbij voor het eerst een naam: de "Vrouw Cornelia". Tonnenmaat wordt genoteerd als 45 m3 bruto, 20 m3 netto. Al heel kort daarna ging Hoebeke als schipper voor Kees de Rooij varen en verkocht zijn schip door aan de Gebroeders de Rooij Jzn. Op 20-8-1919 vermeldt het register: overgeschreven als YE -199, "De Vijf Gebroeders" op naam van Gebroeders de Rooij (naam gewijzigd 29-10-1919). Doel: kustvisserij; Soort: motorkorboot (hengst); Motor 20 pk Kromhout. Kennelijk wist de ambtenaar waar hij over sprak, want die inschrijving vermeldt voor het eerst de omschrijving "Hengst", alhoewel tussen haakjes. Als eenmaal de gegevens van een schip bekend zijn laat de geschiedenis van de motor zich lezen zoals gebitskenmerken bij mensen. De YE -199 van Gebr. de Rooij uit Yerseke komt voor in de KMF (Kromhout Motoren Fabriek) archieven met een middeldruk motor van het type M-0, nr. 3083. Deze motor heeft een vermogen van 14 pk, werd besteld op 30 9-1924 en een maand later geleverd op 25-10-1924. Volgens het klantenregister is de motor geleverd aan J. de Rooy Czn. Burenpolderweg 7 te Yerseke, de vader van de vijf gebroeders. Uit die tijd is ook de anekdote dat onderweg van de wadden naar Zeeland een gasfles aan boord is ontploft, waarbij het schip gedeeltelijk is uitge brand. Maar kennelijk was er nog genoeg over om naar de thuishaven te varen, anders was het verhaal van D'n Bruinen nooit verteld. Vermoedelijk is bij die gebeurtenis de motor ernstig beschadigd want uit een onderhouds- kaart van de KMF blijkt dat er in 1929 nogal wat kosten zijn gemaakt aan de motor. Ook is de naam Gebr. De Rooij doorgehaald en vervangen door IJselen- berg. Dat wijst erop dat de motor toen verkocht is. Aan de hand van de gaten in de oude motorfundatie is af te leiden dat er daarna een grotere motor (type M-l) is ingebouwd, waarschijnlijk tweedehands uit een ander schip. De M-l motor heeft een vermogen van 22 pk, maar stond bekend als een "twin tiger". Het visserijregister van 1931 vermeldt een 20 pk Kromhout. Op 28-7-31 veranderde het schip weer van eigenaar, en werd overgeschreven op naam van Willem de Rooij, mossel handelaar te Yerseke. Deze had een kruidenierswinkel, maar de nering was niet zo best in de crisisjaren. Hij begon een mosselhandel met verkopen in België en gebruikte de hengst daarbij als mosseljager. De foto waarop het schip in Roubaix ligt is uit die tijd. In 1947, op 13 december, werd de schuit ingeschreven in het nieuw opge zette visserijregister. De nieuwe regis- terkaart van 1947 vermeldt alle voor gaande eigenaren en visserij nummers, naast de tonnenmaat van het schip (31/12 m3). Deze komt niet overeen met de gegevens van de oudere kaarten, wat vermoedelijk het gevolg is van een andere manier van meten. Hij heeft daarna nog een tiental jaren gevaren, maar werd uiteindelijk toch te oud voor het zware werk. Op 5 Juni 1958 kocht P. Doornbos uit Amsterdam "De Vijf Gebroeders" voor de pleziervaart en bouwde er een roef op. Een tweede leven Dan valt er een gat. Het is bekend dat Frans Eissenloeffel de "Zeehond", zoals het schip dan heet, heeft gekocht in Vinkeveen omstreeks 1960. Het is in slechte conditie en het eerste wat In de haven van Paal, ongeveer 1990. CONSENT NR. 21, VOORJAAR 2005 ^fiehouó^0' Op de Schelde voor Antwerpen, 2003. CONSENT NR. 21, VOORJAAR 2005

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2005 | | pagina 12