26 het nodig was die karren omdraaien, dan kon Liesbeth weer verder lassen.' Cees leunt mijmerend met zijn stoel achterover: 'De helft van de bottervloot hebben we wel op de werf gehad voor kleine of grotere reparaties, minstens een stuk of dertig. Dingen die eruit springen? Tja, we hebben aan de Prins Willem gewerkt, een Oost-Indiëvaarder die was gebouwd bij Amels in Makkum en is naar Nagasaki gegaan. We moesten 24 rolpaarden maken voor hou mijn hart vast voor die fiets" Op een Paasochtend wordt er tijdens het Paasontbijt gebeld bij Cees en Lies beth. Er staat een Amerikaan voor de deur die zegt: 'Ik heb tien stalen schouwen gekocht. Kan ik hier tien masten, twintig zwaarden en tien roeren bestellen en wat kost dat? En het gaat alleen door wanneer je nu beslist, ik betaal contant.' Liesbeth en Cees vragen even een halfuur, ze maken een natuurlijk niet blijven. In 1982 werkten we al continu met vijf man en in het voorjaar soms wel met tien. We zijn toen begonnen een nieuwe werf te bouwen aan de Karperkuil in Hoorn. We lieten stalen spanten met een pannendak zetten voor een loods en de rest deden we allemaal zelf. We hebben zelf twee hellingen gemaakt, terwijl ons bedrijf gewoon doorging. We kochten twee zware balken, de bascule-balken van de Magere Brug in Amsterdam en die werden het fundament voor de tweede helling. Liesbeth volgde de lasopleiding en laste eigenhandig vier hellingwagens. De brandweer hadden we daar als buren en die kwamen als de kanonnen. En - wat ik een hele eer vond - we hebben de kapiteinshut inge- timmerd. Daar hoort nog een prachtig verhaal bij. Theo Leeuwenburgh, je weet wel, van van Gewest tot Gewest maakte een film over die Prins Willem. Theo zocht een pakkend beeld om zijn film mee te beginnen. Nou waren de kanonnen van polyester en je ziet mij in die film door Hoorn fietsen met zo'n 'lood zwaar' kanon op mijn nek. Een buur vrouw vroeg of dat niet veel te zwaar was. "Nou" zei ik "ik kan het makke- 1982. lijk tillen maar ik begroting en de deal wordt gemaakt. De man haalt een dikke stapel dollars uit zijn zak, telt het bedrag uit op tafel uit en is verdwenen. Liesbeth en Cees zitten elkaar nog een tijdje glazig aan te staren over de tafel die vol met dollars ligt. Dan haalt Cees een sigaar uit de kast, neemt een dollarbiljet, steekt het in de fik en steekt zijn sigaar ermee aan. Op een bepaald moment werken er drie ploegen tegelijk op de werf. Cees: 'Dat was niks. Ik werd manager en zat alleen nog maar achter mijn bureau. Dus daar zijn we weer mee gestopt. Vaak zeiden klanten ook dat ze wilden dat ik zelf de klus deed. Zo kregen we een rolverdeling dat mijn personeel de reparaties aan de schepen deed, terwijl ik de restauraties deed.' De werf van Cees en Liesbeth bleef floreren maar de bedrijven eromheen rond de Karperkuil verdwenen langza merhand. Al die grond werd opgekocht door een projectontwikkelaar. De Alcyon en de YE 36 De restauratie van de Alcyon was een succes. Het hele verhaal heeft uitvoerig in de CONSENT 2001 gestaan. De middenplaat toont de trotse ploeg vrij willigers op en om het schip terwijl Peter Schouten en Cees Droste er op een stoel voor zitten. In het najaar van 2001 gaat de YE 36 de kant op voor een anderhalf jaar durende "tweede restauratie" onder leiding van Cees Droste. Zie daarvoor de CONSENT van vorig jaar. Cees: 'De 36 kan weer jaren mee, maar goed onderhoud is het halve werk. Ik vind dat we als SBH niet goed genoeg voor onze schepen zorgen. Ze worden te weinig schoongemaakt en gebreeuwd, veel naden zijn al snel weer donker. Er moet vaker en meer harpuis op. Dit is geen kritiek op de boots mannen want die zijn goed, maar ze krijgen 's zomers de tijd niet om voldoende aan de schepen te werken omdat die "zo stijf in de verhuur zitten" Hengsten zijn lastig in de kont Op dit moment wordt in de Timmerfa briek in Vlissingen de hengst TH 49 van top tot teen gerestaureerd. Ze is gebouwd bij Verras, voorzover bekend in 1908. Ik kan houten schepen bouwen maar ik heb natuurlijk in Zeeland wel moeten leren wat de eigenaardigheden van hoogaarzen en hengsten zijn. De gangen van een hengst worden in de kont niet alleen sterk gekromd maar ze worden ook nog erg gewrongen, getor deerd. Da's heel lastig. Restaureren is keuzes maken. Daar ben ik niet dogmatisch in. Kijk een schip moet ook zeilen. De Th 49 restaureren we helemaal terug naar de zeilerij en natuurlijk als visserman. Heel puur.' De TH 49 moet in het voorjaar van 2006 klaar zijn. Cees Droste is ook nog in Rupel- monde, stroomopwaarts van Zeeland 'Maar in november 1999 werden we ML De gemeente begon druk uit te oefenen om de werf weg te krijgen. Cees: 'Laat ik het zo uitdrukken, het gemeentebestuur van Hoorn heeft altijd met zijn rug naar het water gestaan. De toestemming om onze werf te beginnen aan de Karperkuil was al politiek afge dwongen en nu begon de gemeente ons uit te roken. Maar ze kregen ons niet klein. Het conflict kwam onder de rechter en wij gingen door tot de Raad van State. Toen bleek de bal helemaal onze kant op te rollen. Dat verschafte ons een ijzersterke onderhandelingspo sitie. Net voor de definitieve uitspraak hebben wij van onze kant de zaak teruggetrokken en zijn we rechtstreeks met de projectontwikkelaar gaan praten. In 1999 hebben we de werf verkocht. We besloten om in Frankrijk, in de Morvan te gaan wonen waar we een huis hebben, ik was toen 52.' gebeld door ene Gerrit Zomer uit Vlis singen. Hij had mijn naam van Rolf Bringmann van de hengst Jan Korneel. Of ik zin had om de Alcyon te komen restaureren. Ik vroeg bedenktijd. We moesten in Hoorn de zaak nog ontman telen, onze kinderen waren nog thuis. Ook de verkoopakte moest nog gepas seerd worden dat gebeurde op 1 april 2000 en toen zijn we eerst een paar maanden naar Frankrijk gegaan om af te kicken. Dat was heel nuttig want daar merkten we dat we nog veel te jong waren óm met pensioen te gaan.' Liesbeth: 'Bij Cees begonnen de bootjes toch weer te trekken. Er werd een afspraak gemaakt met het SBH- bestuur. Of we er bezwaar tegen hadden als er nog een scheepstimmerman bij kwam? Dat bleek Peter Schouten uit Kortenhoef te zijn. Die woont naast Piet Dekker en bleek het vak óók bij hem geleerd te hebben, maar vreemd genoeg kenden we elkaar niet. Op een ochtend om vijf uur haalden we Peter op in Kortenhoef, om half negen zaten Peter, Lies- Cees beth en ik in Vlissingen met de SBH aan tafel.' Om Europees geld te kunnen aanvragen voor de restauratie van de Alcyon moest er een goed plan en een goede begroting komen en dat had gloeiende haast. Cees: 'Het klikte, ik zag het hele plan zitten en ik zei "ja". We logeerden - heel toepasselijk - in hotel Elisabeth in Vlissingen. Liesbeth en ik hebben de hele nacht zitten rekenen. Om een uur of zes 's morgens lag er een goede planning en een gedegen financieel verhaal. Peter Schouten keek ernaar en zei: "OK, ik vertrouw jullie, ik doe mee." Al met al ben ik in september 2000 begonnen met de Alcyon. Cees en Liesbeth bezig met het hijsen van een botter op de Loskade, 1976. Feestelijke opening van de werf aan de Karperkuil, Liesbeth laat een schip te water, opperste concentratie. CONSENT NR. 21, VOORJAAR 2005 27 Op de nieuwe werf begin jaren '90. Cees werkt aan de Jan Korneel terwijl de TH 49 op de achtergrond ligt. CONSENT NR. 21, VOORJAAR 2005 "^Öehoud^ De VD 172, voorbeeld van een 100%-restauratie door Droste, 1999.

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2005 | | pagina 15