Antwerpen aan de Schelde bezig met de restauratie van de hengst D'n Bruinen. Opdrachtgever is de Stichting Tolerant. Ook is zijn advies gevraagd bij de restauratie in Zierikzee van de laatste sprietgetuigde hoogaars van ca. 1878. En als adviseur denkt hij mee met de restauratie van de schouw Betje in Goes. Een schip dat niet vaart, gaat van je af Cees Droste maakt de balans op van de verschillende projecten waar hij direct of indirect bij betrokken is. Tk ben heel positief over de Stichting Behoud Hoogaars. Ik neem mijn pet af voor de groep vrijwilligers in de timmerfabriek in Vlissingen. Da's een club waar je van opaan kunt. Verder ervaar ik een stuk vertrouwen in mijn vakmanschap, waardoor ik erg vrij gelaten wordt in mijn werk. Maar ik weet niet alles van hoogaarzen en heng sten. Gelukkig is er dan Han Reijnhout als wandelende encyclopedie en mannen als Gerrit Zomer en Michiel Verras weten ook veel.' Over de restauratie van D'n Bruinen in Rupelmonde zegt Cees het volgende: 'Het geld is geen probleem, maar er \5jaaA zijn lang niet genoeg vrijwilligers. Met niet meer dan drie tot vier goede mannen van de 15 die me beloofd waren, redden we het niet in mei 2006. En de Europese subsidie gebiedt dat we dan klaar zijn. Ik heb mij verbonden aan dit project dus het komt voor elkaar, maar om op tijd klaar te zijn, wordt er nu toch gewerkt aan een andere organisatie van het werk. In Zierikzee is een prachtige Stads- en Commerciewerf. Daar wordt de ARM 17, de laatste sprietgetuigde hoogaars die nog bestaat, gerestaureerd. Maar ik zou die restauratie anders hebben aangepakt. Er zal waarschijnlijk nauwe lijks gevaren worden met de hoogaars. Kijk, bij het Zuiderzeemuseum hadden ze ooit een grote vloot waar niet mee gevaren werd. Bijna al die schepen zijn gesloopt. Een schip dat niet vaart gaat van je af. Verder mis ik in Zierikzee de specifieke ervaring nodig voor het restaureren van zo'n groot schip.' Als adviseur is Cees betrokken bij de restauratie van de schouw 'Betje' in Goes. 'Ook daar is het geld het probleem niet. Men moet ook daar in mei 2006 gereed zijn. Dat zal een race tegen de klok worden waar ik me ernstig zorgen over maak, tenzij er meer vakmanschap op de werkvloer beschikbaar komt. Af en toe vanaf afstand adviseren is niet erg effectief. Ik heb dan ook een helder urenplan op papier gezet.' Droom Hoe zien Cees en Liesbeth Droste de toekomst van de bouw en restauratie van houten schepen in de Delta? Cees: 'Zeeland is veel te klein voor al die verschillende projecten. Nu wordt op te veel plaatsen het wiel uitge vonden, maar dat wiel is er al. Veeg nou al dat geld uit Brussel bij elkaar en start met één houtbouwcentrum voor de hele Delta, dus samen met de Vlamingen. Ik zie daar een rol voor de provincie Zeeland. Concentreer daar het specifieke vakmanschap dat je nodig hebt voor bouw en restauratie, maar dat moet ook een studie- en documentatiecentrum zijn over de historie van de scheeps bouw en de visserij.' Liesbeth: 'Zoek een stuk of drie jonge mensen die het vak willen leren. Dat moeten geen mensen zijn die "gestuurd" worden omdat anders hun uitkering in 29 gevaar komt, maar jonge mensen die er zelf voor kiezen.' Cees gaat daar verder op in: 'Je leert het vak alleen wanneer je ook zeilt. Ik ga mezelf na. Ik zat als kind al in de zeilerij en in het botterwereldje. Alleen dan weet je wat een schip moet kunnen. En je hebt die passie ook nodig. Je moet eigenlijk vakidioot worden, geïnteres seerd raken in de geschiedenis van het bouwen, het varen en het vissen met de schepen.' Cees: 'Eén misverstand wil ik meteen de kop indrukken. Dit is absoluut geen plei dooi voor de SBH of om alles nu maar te concentreren op de Meermanwerf in Arnemuiden. Dat restaureren kan ook best op drie verschillende plekken maar het moet wel onder één paraplu van vakmanschap. Als die droom werkelijk heid wordt, is de toekomst van dat vakmanschap weer voor veertig jaar gegarandeerd in de Delta.' Slot Cees Droste is straks 57 jaar, Liesbeth is een paar jaar jonger. Wat zijn hun plannen voor de toekomst? 4 Cees: 'Die periode in Frankrijk heeft me geleerd dat ik eigenlijk wil blijven werken aan die bootjes zolang ik een hamer kan optillen. En als we iets kunnen bijdragen aan de verwezenlij king van die droom, graag!Maar iets anders is dat we aan ons huis in Frank rijk ook erg verknocht zijn.' Liesbeth: 'Niet alleen aan het huis maar ook aan de mensen daar. Als Nederlanders tussen de Fransen. Net zo goed als we ons heel erg thuis voelen hier in Baarland, als 'Westfriezen tussen de Zeeuwen. Maar Cees moet het straks op de planken natuurlijk wel een beetje goed doen als Hollandse boer' zegt ze plagerig.' Cees vindt dat het gesprek alweer veel te lang niet over "bootjes" gaat. 'Gistermiddag hebben we bekeken of er eigenlijk wel een schip op de helling kan bij Meerman. Toen we bezig waren met die karren kwam de zoon van Meerman en zei "weet je wel dat er aan de overkant van de Arne een paal staat met een groot blok, dat gebruikten we vroeger altijd. Ik in een wiebelend bootje met een lijn naar de overkant. Met veel moeite kregen we een staaldraad door dat blok en daar konden we de hellingkarren mee het water in trekken. Ik dacht dat we de overkant naar onze kant zouden trekken zoveel kracht stond erop. Aan het eind van de middag hadden we al één meter negentig water boven die hellingkar.' Cees Droste, heerlijk zo'n vakidioot die van geen ophouden weet. \5ja as 28 Werkend aan de Alcyon in de Timmerfabriek in Vlissingen, winter 2000. 5<?&ehoud^° CONSENT NR. 21, VOORJAAR 2005 Branden van een vlakdeel voor D'n Bruinen, Rupelmonde, januari 2005, behoud ^°C CONSENT NR. 21, VOORJAAR 2005

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2005 | | pagina 16