Er komt schot in de zaak. Zwaarden De zwaardophanging is teruggebracht naar zoals het was. Er is een tussentijdse constructie gemaakt. Koud tegen het boeisel geschroefd en vele malen minder origineel dan nu. Het smeedwerk is voorzien van een hechtprimer en zwarte matlak. Zo is Betje niet voorzien van zwaardlieren, mogelijk op termijn iets om spijt van te krijgen, maar in het licht van de sobere uitrusting, weinig poespas, een verdedigbaar besluit. Eelt zal het gevolg zijn... Kot In het zoveel mogelijk nastreven van oorspronkelijke kenmerken en details zijn er tussendoor lastige vraagstukken geweest. Zoals het eerder genoemde kot. Bewust laag gehouden, nauwelijks boven het boeisel verheven. In het schaarse fotomateriaal, dat tot op heden is opgedoken is het kot dan ook nauwelijks te zien. Betje blijft sober, een schip gebouwd voor haar functie, in eerste aanleg het vervoeren van mensen, later het vissen. Hierbij past geen luxe. Het kot voorziet in wat bergplaatsen onder de banken, een 2-pit spiritus stelletje en de overige ruimte blijft vrij om de mogelijkheid te bieden om met gesloten luiken met de broek af te gaan. Mogelijk dat onder de toekomstige passagiers lieden zijn die niet over de reling durven, of willen... Arbo-omstandigheden Een markant detail is het volgende. Zoals tegenwoordig menige toegang aangepast wordt voor mensen die aangewezen zijn op een rolstoel, zo was er op Betje een leuning op het kot aangebracht, om mensen die slecht ter been waren of vrouwen (nu onvoorstelbaar) een gerieflijke toegang te verschaffen. Met het toenmalige getijdenverschil zal het ongetwijfeld tot halsbrekende toeren geleid hebben om even de oversteek te maken. Voor wat betreft het kluisgat (stuurboord voor op het vlak) blijft de vraag of het uitgesleten is geraakt door het gebruik van het anker.... Motor De motor is een nieuwe, zoals eigenlijk het hele schip. In 1907 dacht men nog niet aan motoren, wel aan wind. Later stond achter het kot een prominente Kromhout motor, wat het bedieningsgemak van het scheepje aan een kant verhoogde, maar aan de andere kant de bewegingsruimte achterop ernstig verkleinde. Na rijp beraad en veel overleg is er voor gekozen om met een verlengde schroefas de motor middenin te plaatsen, voor het kot in een degelijke kist. Een aderlating,op heteersteoog,maarpraktisch onoverkomelijk. Er blijft tussen mast een kot gelukkig genoeg ruimte over om vrij te bewegen en op het bovenvlak van de kast zijn er in de opstaande randen spuigaten aangebracht.... Harpuis In de afwerking van het eikenhout zijn er, op voorspraak van de SBH, diverse producten gebruikt, die wijzen naar het verleden. Zo is en wordt er gebruik gemaakt van harpuis. Reeds beproefd op andere schepen, die binnen de Euregio- projecten zijn gebouwd. De samenstelling van dit product, toegepast op Betje, wordt uitvoerig beschreven in de decembereditie van Eisma's Vakpers, het oudste schildersblad van Nederland. Firma Vliegenthart is de enige die de authentieke samenstelling van het olie-achtige product kent en fabriceert. Steunend op de beschrijving in de 'Handleiding tot de kennis van het tuig, de masten en de zeilen van het schip'van dhr. G.P.J. Mossel, Amsterdam (1858), begon Vliegenthart het voor de aardigheid te produceren. Vliegenthart wil Betje ook gebruiken als referentie voor de conditionele eigenschappen op het Franse eikenhout. Op hun website wordt gewerkt aan een link naar Betje en de site laat de staat van onderhoud en het gebruik van harpuis zien. Bij Betje is gekozen voor een voorbehandeling met Conserduc. Er zijn delen in het droog-natte gebied met name, die gevoelig zijn voor aantasting door paalworm. Om die reden is na het vlakken en schuren eerst een behandeling met de zgn. PER 100 gegeven alvorens tot de behandeling met harpuis over te gaan. Omdat harpuis die vettige eigenschap houdt is er op sommige delen, zoals op loop- en zitvlakken toch voor een harde lak gekozen, vooral vanwege de vuilaanhechting. Toekomstplannen In het voorjaar zal Betje voor het eerst weer water voelen. 2007 wordt gezien als een opstartjaar, waarin de Stichting Zeeuwse Schouw zich ten doel stelt verder het team van vrijwilligers te formeren en op te leiden. Ook bestaan er al verschillende lijnen naar instanties, die zich het lot van Betje aantrekken en hiertoe initiatieven ondersteunen. Nu het schip klaar is, wordt voor velen de geschiedschrijving tastbaar en belangrijk gevonden. We weten uit overlevering niet hoe het indertijd de schippersvrouw van Gerrit Johannes Schippers verging, maar deze Betje is blijkbaar een meid om verliefd op te worden...!! De Stichting Zeeuwse Schouw maakt als werkstichting deel uit van de overkoepelende Stichting Traditioneel Varend Zeeland. Binnen deze groep vallen ook de Avontuur (klipper), de Naerebout (beurtschip) en de Nieuwe Zorg (schouw in aanbouw). Omdat er een sterke binding bestaat tussen deze stichtingen met een regionaal deel van het bedrijfsleven, de Gemeente Goes en bankinstellingen, wordt er gewerkt aan een Vaarmenu. Wanneer vanuit deze relaties belangstelling bestaat voor het varen met een der schepen, dan kan er maatwerk geleverd worden, afhankelijk van groepsgrootte en intenties. Want dit soort schepen moet natuurlijk varen!! In dat verband wil ik blijvend een lans breken voor meer aandacht voor maritiem erfgoed, een onmisbaar fenomeen op de Zeeuwse Stromen. Tot slot De vraag of u, wanneer u naar aanleiding van dit artikel opmerkingen, vragen aanvullende informatie of wetenswaardigheden heeft, dit aan ons wilt doorspelen. Hoe meer er 'boven water' komt, hoe groter de historische waarde van 'Betje' Met grote dank aan de redactie van CONSENT voor het verzoek om het verhaal van de 'Betje' op te schrijven. Dank gaat ook uit naar Cees Droste voor zijn adviezen en deskundigheid en naar Wouter Bliek van de Oosterscheldewerf voor zijn giga- fotoarchief als gevolg van de restauratie. De Stichting Zeeuwse Schouw wenst u en de uwen een Behouden Vaart toe. Graag tot op het water. Namens de Stichting Zeeuwse Schouw, Gert-Jan Nijsse, voorzitter

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2007 | | pagina 11