iqMMé''
mmrtnnÉi
Jos Boone
Hoe bouw ik een hoogaars, deel VI
it
voor beroeps- en
pleziervaart
Van de Gruiter bv
TIMMERMAN
Zwaar Transport Zeeland b.v.
Uw partner voor exceptioneel transport
BOAT EQUIPMENT
Zeilmakerij
Watersport
Werkkleding
Artikelen voor scheepvaart
Vis serij en industrie
Edisonweg 1,4382 NV Vlissingen
Telefoon (0118)465961
Fax (0118) 471370
E-mail: info@vandegruiter.com
Website: www.vandegruiter.com
Beproevingsinrichting voor
hijsgereedschappen
Erkend door Al
Lid EKH - erkende keurbedrijven
voor hijs- en hefmiddelen
Gecertificeerd EKH/ISO 9002
MIDDELBURG
20 Consent nummer 23 voorjaar 2007
Postbus 17 4450 AA Heinkenszand
Tel: +31 (0)113 - 56 38 10 Fax: +31 (0)113 - 56 16 78
ZWAAR
TRANSPORT Speciale transporten van draglines,
I yHI J bulldozers, hydraulische graafmachines,
ZEELAND B.V. y y walsen, ketels, machines
Siloweg 1 tel 0118 611351 www.ltimmermman.nl
4338 PB Middelburg fax 0118 613309
Wij beschikken over:
ModulewagensEuro-diepladers, Semi-diepladers
Auto Laadkraan en Uitschuiftrailers
^22
Winkelschip 'Helena Maria'
Maisbaai 1Jachthaven, Middelburg
Telefoon (0118) 62 9913
www.josboone.nl
Bonnie Joosse
Met de voorgaande afleveringen van CONSENT in de hand hebben we een hoogaars gebouwd. Omdat het niet de bedoeling is
dat het een motorhoogaars wordt, moet ons schip getuigd worden. Zeilen moeten er op! Heel veel, en dan van die mooie bruine.
Of misschien toch witte? Of gele? Moeten dat katoenen zeilen zijn? Of zeilen van kunststof? Hoe moet onze hoogaars getuigd
worden? Zoals dat er rond 1850 uitzag? Of is 1910 authentieker? Misschien is 1930 nog wel beter?
We komen hieraan de vraag waar iedere restaurateur en replica
bouwer uiteindelijk mee te maken krijgt. Naar welk nulpunt res
taureren we terug, welk jaar wordt de basis van de restauratie?
Bij een hoogaars is één ding makkelijk: de basisvorm van de
romp staat vast. We weten hoe het schip er uit zag toen het van
de werf kwam. Onze hoogaars kwam van de werf met de door
de vissers zo felbegeerde lemmerkont. Die hadden ze gezien op
de tochten over het IJsselmeer naar de Wadden. Zo lekker hydro-
dynamisch.
Maar dan beginnen ook voor een hoogaars de problemen. Want
na de tewaterlating komen al snel de aanpassingen. Een hoog
aars was een bedrijfsvaartuig en alle verbeteringen die de be
drijfsresultaten konden beïnvloeden werden toegepast. Na 1920
werden op grote schaal motoren ingebouwd. Daardoor kwam
het schip zoveel dieper te liggen dat het opgeboeid moest wor
den Doordat de motor in het kot gezet werd wisselden de slaap
plaatsen en de gereedschapopslag van plaats, uit het kot naar
het vooronder, en vice versa. De zeilen verdwenen, de giek en de
mast werden gebruikt voor het vistuig. Door de motor verander
den veel vangsttechnieken.
Al met al: iets watje een pure hoogaars kan noemen, bestaat
dus eigenlijk niet.
Terug naar het tuigen. We besluiten onze hoogaars een spriet-
tuig te geven. Een oud soort tuigage dat veel op platbodems
werd gebruikt.
De zeilen die gevoerd werden op een sprietgetuigd schip waren
het grootzeil, de fok, de kluiver en de vlieger.