iqMMé'' mmrtnnÉi Jos Boone Hoe bouw ik een hoogaars, deel VI it voor beroeps- en pleziervaart Van de Gruiter bv TIMMERMAN Zwaar Transport Zeeland b.v. Uw partner voor exceptioneel transport BOAT EQUIPMENT Zeilmakerij Watersport Werkkleding Artikelen voor scheepvaart Vis serij en industrie Edisonweg 1,4382 NV Vlissingen Telefoon (0118)465961 Fax (0118) 471370 E-mail: info@vandegruiter.com Website: www.vandegruiter.com Beproevingsinrichting voor hijsgereedschappen Erkend door Al Lid EKH - erkende keurbedrijven voor hijs- en hefmiddelen Gecertificeerd EKH/ISO 9002 MIDDELBURG 20 Consent nummer 23 voorjaar 2007 Postbus 17 4450 AA Heinkenszand Tel: +31 (0)113 - 56 38 10 Fax: +31 (0)113 - 56 16 78 ZWAAR TRANSPORT Speciale transporten van draglines, I yHI J bulldozers, hydraulische graafmachines, ZEELAND B.V. y y walsen, ketels, machines Siloweg 1 tel 0118 611351 www.ltimmermman.nl 4338 PB Middelburg fax 0118 613309 Wij beschikken over: ModulewagensEuro-diepladers, Semi-diepladers Auto Laadkraan en Uitschuiftrailers ^22 Winkelschip 'Helena Maria' Maisbaai 1Jachthaven, Middelburg Telefoon (0118) 62 9913 www.josboone.nl Bonnie Joosse Met de voorgaande afleveringen van CONSENT in de hand hebben we een hoogaars gebouwd. Omdat het niet de bedoeling is dat het een motorhoogaars wordt, moet ons schip getuigd worden. Zeilen moeten er op! Heel veel, en dan van die mooie bruine. Of misschien toch witte? Of gele? Moeten dat katoenen zeilen zijn? Of zeilen van kunststof? Hoe moet onze hoogaars getuigd worden? Zoals dat er rond 1850 uitzag? Of is 1910 authentieker? Misschien is 1930 nog wel beter? We komen hieraan de vraag waar iedere restaurateur en replica bouwer uiteindelijk mee te maken krijgt. Naar welk nulpunt res taureren we terug, welk jaar wordt de basis van de restauratie? Bij een hoogaars is één ding makkelijk: de basisvorm van de romp staat vast. We weten hoe het schip er uit zag toen het van de werf kwam. Onze hoogaars kwam van de werf met de door de vissers zo felbegeerde lemmerkont. Die hadden ze gezien op de tochten over het IJsselmeer naar de Wadden. Zo lekker hydro- dynamisch. Maar dan beginnen ook voor een hoogaars de problemen. Want na de tewaterlating komen al snel de aanpassingen. Een hoog aars was een bedrijfsvaartuig en alle verbeteringen die de be drijfsresultaten konden beïnvloeden werden toegepast. Na 1920 werden op grote schaal motoren ingebouwd. Daardoor kwam het schip zoveel dieper te liggen dat het opgeboeid moest wor den Doordat de motor in het kot gezet werd wisselden de slaap plaatsen en de gereedschapopslag van plaats, uit het kot naar het vooronder, en vice versa. De zeilen verdwenen, de giek en de mast werden gebruikt voor het vistuig. Door de motor verander den veel vangsttechnieken. Al met al: iets watje een pure hoogaars kan noemen, bestaat dus eigenlijk niet. Terug naar het tuigen. We besluiten onze hoogaars een spriet- tuig te geven. Een oud soort tuigage dat veel op platbodems werd gebruikt. De zeilen die gevoerd werden op een sprietgetuigd schip waren het grootzeil, de fok, de kluiver en de vlieger.

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2007 | | pagina 12