'|V tf tr tr 4f f^FïrWi J.?«rar* 4 CONSENT NR. 24 VOORJAAR 2008 De nieuwe eigenaar van onze hoogaars bouwt zelf een roef op zijn schip bij Van der Straten in Hansweert en installeert een jaar later een 2-cilinder ruwe oliemotor van 20 pk. Opmerkelijk is dat hij het schip (uiteindelijk een pleziervaartuig) laat registreren onder nummer GO 3 "voor de visserij op allerlei soorten zeevis op de Ooster- en Westerschelde". Maar uit het register blijkt dat dit met name in Goes nief ongebruikelijk was: in de jaren 1950 gaat de Goese registratie tot en met nummer GO 20, waarbij de meeste eigenaren een ander beroep hebben dan visser. In de loop van de jaren 1960 wordt er steeds minder met het schip gevaren. Van der Hooft wordt een dagje ouder en van zelfsprekend wordt dan ook het onderhoud van het oude houten casco een probleem. Het schip is al eerder bij Van Duivendijk in Tholen volledig in het blik gezet. Van der Hooft besluit het schip cadeau te doen aan de watersportvereniging, in de hoop dat het daarmee beter verzorgd zal kunnen worden. Voorwaarde is daarbij dat hij de mast mag houden om als vlaggemast in zijn tuin te zetten. Helaas blijkt de hoop op betere zorg ijdel, het verval is al te ver doorgezet. Ingeblikt door Van Duivendijk 1951 Foto: coll. fam. Schalkoort De schrijvende pers in Vlaanderen heeft er de mond vol van. De commentaren variëren van "Annemarie van Goes ligt in Baasrode, Nederlanders boos om aanwinst" tot "Baasroods museum verrijkt met unieke Zeeuwsvlaamse hoogaars" en "Scheepvaart museum schoot Hollandse hoofdvogel". De voorzitter van de vereniging, de heer Fransen van de Putte, besluit na rijp beraad dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van de Anne Marie om een kostbare ligplaats te recht vaardigen. De zwaarden worden eraf gehaald en omgebouwd tot terrastafel voor het verenigingsgebouw, waar ze tot de dag van vandaag te bewonderen zijn. Eind jaren 1970 wordt het schip te koop aangeboden, maar er is weinig belangstelling. Een nieuwe toekomst In juni 1983 krijgt de voorzitter van het Scheepvaartmuseum in Baasrode, de heer F.de Strooper, een telefoontje van Jannie van der Meulen van Zeeland Charters, met de vraag of het museum geïnteresseerd is in een "100 jaar oude hoogaars". Interesse genoeg, maar financiering is een probleem. Na enig overleg wordt een oplossing gevonden en besluit het bestuur van de watersportvereniging de hoogaars te doneren aan het museum. Onder voorwaarde dat het schip zo snel mogelijk wordt opgehaald, dat wel. Het jacht 'Ritske' wordt benoemd tot "sleepschip", een bemanning wordt opgelijnd en op een mooie vrijdagmiddag vertrekken ze omstreeks 16.00 uur, éen uur voor hoogwater, vanuit Baasrode richting Goes. Na een korte overnachting in Walsoorden arriveren ze de volgende dag om 09.30 uur voor de brug in Goes. De brugwachter wordt met een drinkgeldje van tien gulden overgehaald om de koffie nog even op te schorten en met de Anne Marie op sleeptouw wordt direct de terugtocht aanvaard. Bij het passeren van de sluis op het Goese Sas wordt de bemanning aangesproken door de dan drieëntachtigjarige Van der Hooft, die de mannen geluk wenst met de aanwinst, en een map met documenten overhandigt. (Helaas is ondanks zorgvuldig zoeken in de archieven van het museum in Baasrode de map niet meer te vinden.) Dankzij een meevarende bewaarengel (aldus het verslag van De Strooper) en het zeer grote roer van de Anne Marie werd bij het binnenvaren van de haven van Doel ternauwernood voorkomen dat ze door een achteroplopende hekgolf van een zeeschip op de havendam wordt gezet en tot splinters gereduceerd. Na een rustige nacht en een poetsbeurt in de drooggevallen haven komtdesleepzondagmiddag behouden in Baasrode aan, waar in de volgende week de Anne Marie op een dieplader naar het museum wordt getransporteerd. Van der Hooft is een enthousiast zeiler. Hij is een van de mede oprichters van de Goese watersportvereniging 'De Werf' op 11 november 1948. De Anne Marie krijgt haar vaste ligplaats in de jachthaven. Bovendien is hij een niet onverdienstelijk schilder. Hij portretteert de Anne Marie diverse keren. Eén van die schilderijen hangt nog in het verenigingsgebouw van de watersportvereniging in Goes. Een ander heeft jarenlang de wand gesierd in het huis van werfbaas Cees Meerman in Arnemuiden. Op de werf van Meerman Er wordt veel met de Anne Marie gezeild. De dochters maken dikwijls gebruik van het schip om vakantie te vieren. De tochten voeren tot in Gelderland en Limburg toe. Ook worden er geregeld excursies gevaren langs de Deltawerken met leerlingen van het ZTI. Met zeven man aan boord is het wel inschikken, maar, zoals blijkt uit diverse krantenartikelen, het waren enerverende en instructieve tochten. Olieverf door W.HJ. van der Hooft; part. bezit CONSENT NR. 24 VOORJAAR 2008 5 Op het Hollands Diep Foto: coll. fam. Schalkoort Het is wel duidelijk dat de Vlaamse gemeenschap van mening is dat de Hollanders een flinke steek hebben laten vallen. En terecht. Want hoewel het unieke schip in slechte conditie is, zijn er concrete plannen om het te restaureren en als 'trekker' voor het museum neer te zetten. Helaas beslist het lot anders. In 1991 wordt het museum opgeschrikt als er door spelende kinderen brand is gesticht in het schip. Ze hadden ontdekt dat het pek uit de naden zo leuk brandde. De haastig uitgerukte brandweer ziet kans het vuur te blussen en de schade te beperken. Ter voorkoming van herhaling wordt in over leg het breeuwsel uit de naden gespoten. Tevergeefs zoals drie uur later blijkt. De kinderen laten zich niet zomaar een speeltje afnemen en hebben opnieuw het vuur erin gestoken. Deze keer definitief. De losse onderdelen, het roer, het kompas en de glas- in-lood deurtjes van de roef zijn gered, en zijn te zien in de hal van het museum. Voor het overige resten alleen nog wat foto's en de herinnering, zoals hierboven be schreven. Belangrijkste bronnen: Mededelingen familie Schalkoort-van der Hooft en dhr. Lieven Kusse Archief Scheepvaartmuseum Baasrode rekeningenboek De Klerk te Kruispolder Sandberg, G.F. Overzetveren in Zeeland, Middelburg 1970 Voor de sluis bij Katseveer, aug. 1973 Foto: coll. fam.Schalkoort

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2008 | | pagina 4