ZEILK \\KEr< 14 CONSENT 1 NR. 24 [VOORJAAR 2008 Zeilmakersbankje van Klaas van de Gruiter De plank er voor is om messen te slijpen In Enkhuizen was sinds begin 1900 aan de Oosterhavenkade de zeilmakerij Hooiveld. Gevestigd in wat nu een gebouw van het Zuiderzeemuseum is, maar nog steeds met "zeilmakerij" op de muur en een zeilmakerswerkplaats binnen. Klaas van de Gruiter Hooiveld wilde een depot vestigen in Zeeland en benaderde daarvoor Kees van de Gruiter. Die had daar wel oren naar. Hij verhuisde in 1919 van Veere naar Vlissingen en vestigde zich als zeilmaker op het adres Nieuwstraat 17. Van toen af aan konden nieuwe zeilen door de vissers besteld worden bij Van de Gruiter. De grote zeilen zoals grootzeil, fok en kluiver werden dan gemaakt bij Hooiveld in Enkhuizen. In Vlissingen maakte Van de Gruiter alleen de bijzeilen zoals kleine kluivers, die pikkertjes genoemd werden. De kant-en-klare zeilen uit Enkhuizen werden door Hooiveld meegegeven aan vissers die van de Wadden op de terugweg waren naar Vlissingen. Van de Gruiter tuigde het schip dan met de nieuwe zeilen, touwwerk en blokken. Zo nodig werden nog aanpassingen gemaakt. En één keer in de drie, vier weken kwam Hooiveld naar Vlissingen om af te rekenen. De oudste broer van Kees ging als leerjongen bij Hooiveld in Enkhuizen werken. Hij trouwde de dochter van de baas en zette een bedrijf op in Andijk. Eerst maakte hij daar zeildoeken broeken die gebruikt werden om over de grond te kruipen in de bollenvelden. Later werden zeilen toch belang rijker. Dit bedrijf Van de Gruiter bestaat nog steeds en maakt nu dekzeilen voor vrachtauto's In de tijd van Kees van de Gruiter waren de schepen spriet- getuigd. In de snijboeken van Hooiveld, die nu in het archief van het Zuiderzeemuseum liggen, staan de maten van diverse spriettuigen gemaakt voor Vlissingse (VLI 18) en Arnemuidse (ARM 2) hoogaarzen. Na de ramp van 1924, waarbij 4 spriet- getuigde hoogaarzen uit Arnemuiden omsloegen en 15 vissers verdronken, verdwenen de spriettuigen geleidelijk aan. De schepen werden voortaan gaffelgetuigd, makkelijker hanteerbaar en veiliger. In 1936 kwamen Aart (1912) en Klaas (1917), twee zoons van Kees van de Gruiter, ook in de zaak. Het depothouderschap voor van Hooiveld hield op, Van de Gruiter werd een zelfstandige zeilmakerij. Rond 1920 werden de eerste motoren in de vissersschepen ingebouwd. Eerst nog als hulp motor bij de zeilen. Maar na 1945 en zeker na 1953 werd er niet meer op de zeilen gevist. Door de ontwikkeling van de motor werd het zeil gestreken. Alleen jachten hadden nog zeilen nodig. Van de Gruiter maakte nog wel zeilen maar het maken van zonweringen bracht het meeste werk. Markiezen voor het Strandhotel en voor Hotel Noordzee-boulevard in Vlissingen, het was al zonweringen wat de klok sloeg. Van de Gruiter zette heel Walcheren in de markiezen. In 1952 overleed Aart. Klaas nam het bedrijf over en verhuisde in 1955 naar Nieuwstraat 8 in Vlissingen. Op een hoek, met een klein pleintje er naast. Daar stonden dan de motoren en de draaiorgels die Klaas als liefhebberij verzamelde en repareerde. Onder Klaas groeide het bedrijf verder en werd: "Van de Gruiter, voor markiezen, zonneschermen en rolluiken. Zeilmakerij. Tentenfabricage. Handel in visserij en scheepsbenodigdheden". In 1962 werd bij C.A. Meerman in Arnemuiden de hoogaars Kraagbeer te water gelaten. Dit was de op een na laatste hoogaars die op de werf van Meerman gebouwd werd. Het zeilplan voor de Kraagbeer werd ontworpen door J.K. Gipon. Hij schreef in de Waterkampioen van 12 juni 1962 een artikel over de bouw van de Kraagbeer. "Niet alleen het schip had verder de aandacht nodig, maar ook moest worden gezorgd voor een zeiltuig. Daartoe werd de zeil makerij Gebr. De Gruijter te Vlissingen opgezocht Deze zeilma ker had reeds eerder zeilen voor een hoogaarsjacht gemaakt en werd aangeprezen om zijn goede snit en degelijke werk. De zeilen zouden gemaakt worden van bruin, indanthren geverfd katoen doek van een stevige en goede kwaliteit, genaaid met witzeilgaren CONSENT NR. 24 VOORJAAR 2008 15 Edison weg 1 Nieuwstraat 8, nu. Nieuwstraat 17, nu. en gelijkt met hennip lijkentouw. Ook het verdere tuigwerk moest degelijk en goed zijn, waarbij vooral de blokken speciale aandacht kregen. Hiervoor werden niet de alom in de handel gebrachte zo genaamde jachtblokken genomen, maargoede blokken met pok houten schijven. Het touwwerk bestond uit eerste kwaliteit jacht- manilla, terwijl voor de grootschoot gevlochten katoentouw werd genomen Indanthren geverfd katoendoek was kleurecht geverfd. Dus al bruin als het zeil gemaakt werd. Een hele verandering met daarvoor toen de witte zeilen na een week of zes met bolus bruin gemaakt werden en daarna regelmatig die conserve rende behandeling moesten ondergaan. De blokken die Van de Gruiter leverde kwamen van Van der Neut in Lemmer, een bedrijf dat nog steeds bestaat en nu vooral gespecialiseerd is in masten. Kees van de Gruiter, de zoon van Klaas, heeft de Kraagbeer zelf getuigd, en een jaar later de Gornaet. Dit was het laatste schip dat op de werf van Meerman gebouwd is. Het werd ge tuigd volgens het zeilplan van de Kraagbeer. Een van de grote projecten was het tuigen van de Antigoon in 1964. Rens van de Gruiter moest dan tussen de middag zijn brood bij vader Klaas aan boord van de Antigoon opeten. Tijd om naar huis te gaan om te eten had Klaas niet. Later kwam er vraag naar surfzeilen. Maar tegen de goedkope landen viel niet te concurreren. Het Sloegebied werd ontwik keld en zodoende kwam er vraag naar industriezeil. Tegen woordig is industriezeil het enige zeil dat nog gemaakt wordt bij Van de Gruiter. De zeilmakerij Van de Gruiter ontwikkelde zich naar een zaak van:"artikelen voor scheepvaart, industrie en watersport, werkkleding en werkschoeisel". In 1974 verhuis de het bedrijf naar de Edisonweg no 1 in Vlissingen. Kees van de Gruiter en zijn broer Rens, Jolanda, de dochter van Kees en haar man, zijn nog steeds bij de firma betrokken. het pand Nieuwstraat 17 in 1943

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2008 | | pagina 9