l t A t Een hoogaars in de aardappelvaart ')fó i i n u A /i Vele jaren ben ik bezig geweest met het verzamelen van gegevens, verhalen, genealogie enz. van de laatste Zeeuwse beurtschippers. C J. van Damme De laatste Zeeuwse beurtschippers JuidVng,<2#. 7* si i4' I /Lu-jj leb\ I JUU\ 4/r l /r /SI éo u. in O J l Ver. !zl. Z> <fc Het kasboek Tot slot 18 CONSENT NR. 25 VOORJAAR 2009 Adrie Koppejon Deze inspanningen leidden tot de publicatie van twee boeken: Sturen en Turen (Uitg. ADZ/november 2002) en De Blikken Motor (Uitg. ADZ/april 2008). Het beroep van 'beurtschipper' werd geboren in de late Middeleeuwen. Met de opkomst en uitbreiding van de steden kwam er steeds meer behoefte aan een regelmatig transport van vracht en personen. Steden en/of ambachtsheren onder ling maakten afspraken met elkaar. Groepen (zeil)schippers werden aangetrokken, die zich in gildeverband organiseerden, om regelmatige afvaarten tussen twee of meerdere plaatsen te kunnen garanderen. In een waterrijk gebied als Nederland vond eeuwenlang het meeste transport over water plaats. Om de beurt zeilden de schepen af, lading en passagiers of niet! Zo werd het begrip 'beurtschipper' geboren. Ten opzichte van de 'vrije schippers' hadden beurtschippers een soort monopolie positie. In grote lijnen is die positie door de eeuwen heen tot na de Tweede Wereldoorlog zo gebleven. Met de opkomst van de vrachtauto - voor al na de Tweede Wereldoorlog - verdween deze manier van transport over water. Het vervoer over de weg nam de taak van de oude beurtschipper over. in aardappelen, peulvruchten, kunstmest, motorolie enz. Van passagiersvervoer was toen al-lang geen sprake meer, omdat er al volop treinen, trams en snelle stoomboten waren. Gelukkig is er nog het één en ander bij nabestaanden bewaard gebleven. Zo trof ik bij een kleinzoon van beurtschipper/ handelaar C.J. van Damme uit Kortgene een soort kasboek aan. 'Verzonden Ladingen' staat erop: een overzicht van alle ladingen die hij heeft verscheept over de periode 1919-1925. Gornelis Jacob (1872-1962) was de laatste Kortgeense beurt schipper die via Dordrecht op Rotterdam voer. Het is niet bekend hoe verdit beurtschippersgeslachtteruggaat. Evenmin is bekend of hij zelfstandig begonnen is, dan wel een bestaan de beurtdienst heeft overgenomen. Hij was beurtschipper- Vrijwel iedere Zeeuwse plaats aan het water kende één of twee beurtschippers. Meest al voeren zij op Dordrecht/Rotterdam of tussen Zeeuwse plaatsen onderling. Een gering aantal voer door naar Amsterdam en België. Tussen-pakweg 1900 en 1925-werd er volop gemotoriseerd. Uit de kleinere plaatsen zoals Gadzand, Biervliet, Geersdijk, Kats, Bath en De Kraaijert verdwenen de beurtschippers. Wat mij opviel, was dat de meeste beurt schippers uit de wat kleinere plaatsen er vaak een eigen handel op na hielden. Van louter beurtgoed konden zij niet be staan en dus deden zij er een handel bij :é3 tZ~ 4» IsT LJ, LEVERANCIERS WOONPLAATS QcJl 0*Lo BRUTO J0+JL>\Z TARRA NETTO Ir,. 1 f 5'iSS XI- Wi PRIJS of BEDRAO /OU. 3. 4^1 f- ÏT> V V/t. «t-ö CONSENT NR. 25 VOORJAAR 2009 19 AARDAPPELEN EN GRANEN. VEEVOEDER ^\f4( KORTGENE. HULPMESTSTOFFEN. TtLfPMOOM INTIRC. HO. BEURTSCHIPPER VAN KORTGENE EN WOLFAARTSOWK ROTTERDAM EN DORDRECHT handelaar, en heeft zelf niet of zelden met zijn beurtschepen gevaren. Gornelis Jacob hield zich bezig met handel in granen en aardappelen, bevrachten, kantoorwerk enz. Naast zijn eigen schip, de "Rival", bevrachtte hij ook meerdere of andere schepen. In een mooi handschrift staan zijn bevrachtingen, be sommingen en winsten keurig in het kasboek opgeschreven. Uit het kasboek blijkt dat G.J. van Damme zijn 'vaste' relatie schippers had. De namen "Maatje" en "Janna" komen namelijk, het meest voor. Doorgaans werden er aardappelen geladen voor Rotterdam en Amsterdam. Ook plaatsen zoals Haarlem, Beverwijk, Schiedam en Woerden komen er incidenteel in voor. Zelfs een paar vrachten naar België staan vermeld. Op sommige pagina's staat als scheepsnaam 'Motor' vermeld: waarschijnlijk bedoelde hij hiermee zijn eigen beurtmotor. Na zorgvuldig lezen blijkt dat hij in die periode vier keer een hoogaars heeft bevracht: 25 augustus 1921 (lading 6) werden er in een onbekende hoogaars met onbekende bestemming 13620 kg. 'eigenheimers' (een aardappelras. red.) geladen, 26 augustus 1921 (lading 7) laadde hij 9699 kg. voeraardappelen, ook weer in een onbekende hoogaars met onbekende bestemming. Lading 54 is duidelijker omschreven. Hier gaan 18279 kg. voeraardappelen in de hoogaars YE 178 naar Nieuwerkerk aan den IJssel. Helaas staat er geen datum bij. Lading 61A ging ook weer in de YE 178 en betrof 14285 kg. voeraardappelen geladen op 6 januari 1923 te Kortgene met bestemming Gouderak. Het is opvallend hoe nauwkeurig alles bijgehouden werd. Beurtschipper/handelaar Van Damme verkocht zijn eigen beurtschip "Rival" op 12 september 1950. Volgens het Scheeps register staat het sinds 16 juni 1966 op naam van A. Geel te Maasbracht, maar het is niet bekend of het nog in de vaart is. Twee van zijn vier zonen zetten de handel voort. Thans bestaat er geen handelaar 'Van Damme' meer. Bronnen: CJ. van Damme/Kortgene. Kadaster Rotterdam Boek: De Blikken Motor (Uitg. ADZ/Vlissingen) Zeeuws Archief. YE 185

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2009 | | pagina 11