Colofon Hoogaarzen, Hengsten en Schouwen Voorwoord- Het gaat goed met het maritieme erfgoed van de Scheldedelta. Cees Droste Van de vloot van ruim 1000 hoogaarzen, hengsten en schouwen die er ooit over de Zeeuwse wateren voeren is het merendeel verdwenen. Consent probeert bij te houden welke van deze schepen nog bestaan, waar ze zich bevinden en in welke conditie de schepen verkeren. Wie over aanvullende informatie beschikt wordt verzocht contact op te nemen met de redactie, via het postadres of E-mail: info@hoogaars.ni Jaar Naam Reg/Zei! Lengte Werf Materiaal Status Eigenaar Hoogaarzen 1878?..Vrouwe AdrianaARM 1713.80Meermanhout.Visserman*St.Mus.Haven Zeeland 1892 La GaffeYE 4613.40StoelUzerJachtOnbekend 19??BOU3onbekendhoutUit de vaart*Gem. Oostduinkerke 1900 Andries JacobYE 3614.85Duivendijkhout.Visserman*St. Behoud Hoogaars 1902 .TritonTH 213.30Duivendijkhout.Uit de vaartSt. Behoud Hoogaars 1902 Jenny 3YE 38/VA 101 .14.40Stamstaal.JachtT. Visser 1904 BRIJ 24BRU 2414.50Stamhout.Uit de vaart*Museum Antwerpen 1909 .De WetHB 14214.15Stamhout.JachtW. van Eeken 1913..JettyARM 4/HB 313.90de Klerkhout.JachtSt. Behoud Jetty 1920 .MosselmanYE 16713.80Duivendijkhout.RestauratieJ, Huizenga 1925 .WindroosHB 1/HB 56 14.25AnnemanshoutJachtM.l. Platschorre 1925 ...TurcOB 712.60.v. Dam mestaalJachtC. Stutemeijer 1928 AlcyonHB 813.85.MeermanhoutJacht*St. Behoud Hoogaars 1929 Dolfijn 2VC 1689.00Duivendijkhout.Uit de vaart*Museum Antwerpen 1932 ...GeertruiVLI3/VA43 14.69Verrashout.JachtBoskalis 1932 AeremuenaerARM 2715.82Meermanhout.JachtRGerssen 1932 BanjaardTH 29/HB 1612.23Duivendijkhout.JachtC. en Y. van Hooft 1937 .Seepaerd8.75Meermanhout.RestauratieR.J. Daniëlse 1937 .Vrouwe Patricia9.50Hittershout.Uit de vaartF.D.M, Haagen 1938 AtalanteHB 2411.94DuivendijkhoutJachtA.A. Eecen 1938 Booze BisonVC 18010.33de KlerkstaalJachtJ.N. Verhagen 1938 .Vrouwe SaskiaOC 49 8.65WaverenstaalJachtW. H.J. Dragt 1939 Passé Partout10.00.Versteeghout.ReplicaJ. Dries 1939 Patrice10.00Versteeghout.JachtL. v.d. Berg 1946 De Coene Haan11.30Verrashout.JachtR.J. de Raadt 1946 ReymerswaleHB 8413.65MeyntjesstaalJachtJ.P.J. van Kampen 1947 .AladdinHB4112.55v. d. Voordestaal,JachtJJ. Reinders 1948 ...PijpToebackVB 15012.50v.d. Voordestaal.... JachtP. Antheunis 1949 BanckertHB 2711.00.Meermanhout.JachtB. Schutte 1959 Willemijna11.30MeermanhoutJachtG. Sieg 1962 Kraagbeer10.00MeermanhoutUit de vaartWeppler/Kiel 1963 .Gornaet10.80MeermanhoutJachtR.J. Daniëlse 1965 .Johanna MariaVC 13110,29De KlerkstaalJachtM.Bokhorst 1984 De Gekroonde Liefde 09.00RemhoutJachtJ. Gaarenstroom Hengsten 1902 D'n BruinenPI77/YE 19913.50Verras, Alphons.hout.Visserman*Tolerant vzw 1903 Jonge JosephCLN68/OC 14..10.50de KlerkhoutJachtF.C. MarckmaRn 1903 Marie Thérèse11.50de KlerkhoutUit de vaart.J. Broeckaert 1908? Pegasus(ex Pax??)11.50Verrashout.Uit de vaart*Tolerant vzw 1908 Drie GebroedersZ 18/TH 4911.75 VerrashoutVisserman*St. Behoud Hoogaars 1908 Jan KorneelCLN 15/TH 511.25de Klerkhout.VissermanR. Bringmann 1910.Elft.GRA../BU 1113.00VerrashoutRestauratieE. Peters 19??IsabellaBOU8VerrashoutUit de vaart*Gem.Boeckhoute Zeeuwse schouwen 1907 ElisabethPI 27de Klerkhout.Veerschip*St.Zeeuwse Schouw 1924 Nieuwe ZorgPI 67Verrashout.RestauratieSt.Visserman Schouw 1936 Else MariaVerrashoutJachtv.d.Vegt dit schip is museaal te bezichtigen Status voorjaar 2009 CONSENT NR. 25 VOORJAAR 2009 1 CONSENT is een gezamenlijke uitgave van de Stichting Behoud Hoogaars, Zuidwal 63, NL-4341 CH Arnemuiden en Tolerant vzw, Brugstraat 21, B-2960 St-Job-in-'t-Goor. Internet: www.hoogaars.nl www.tolerant.be E-mail: info@hoogaars.nl info@tolerant.be Eindredactie: Bonnie Joosse, Franke Lok, Peter Hamer Redactieraad: Anthony Demey, Cees Droste, Toon Franken, Peter Hautekiet, Els Van Hoof, Jelle Joosse, Werner Van de Walle Opmaak: Els Van Hoof Druk: Zoeteweij, Yerseke ISSN-nummer: 1386-9310 In dit nummer Schepenlijst Voorwoord Scheepsbouwer in Steendorp, Peter Hautekiet De bouw van een sledehelling, Scheepswerven Baasrode, Anthony Demey Een hoogaars in de aardappelvaart, Adrie Koppejan en Peter Hamer Foto's voorpagina, 13,14 en 15: Wim Vanden Berge Copyright Stichting Behoud Hoogaars. Overname artikelen mogelijk na toestemming van de redactie. De hoogaars "De Wet" viert dit jaar zijn honderdste verjaardag. Onze felicitaties met het behalen van deze mijlpaal gaan naar de eigenaar Willem van Eeken, en naar schipper Piet Baay voor hun onvermoeibare inzet. Het schip werd in 1909 te water gelaten op de werf van C. Stam in Nieuw Lekkerland. "De Wet", opgezet als visserschip, werd op de helling gekocht door een Engelsman die het schip als jacht liet afbouwen en het vernoemde naar de beroemde generaal Christiaan De Wet uit de boerenoorlog. De verdere geschie denis kunt u nalezen in de Consent van 1995. De Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten (SSRP) heeft op 14 maartjl.de'W.H.deVosprijs'toegekend aan Rolf en Angelica Bringmann voor de restauratie van de hengst TH 5 "Jan Korneel" en in oktober afgelopen jaar is met behulp van het Prins Bernard Cultuurfonds de berging van de laatste steekhengst "Boreas" gerealiseerd. In Rupelmon- de is een begin gemaakt met de bouw van een replica van de hengst "Pegasus", de eerste nieuwgebouwde houten hengst in 96 jaar. De laatste werd voor zover bekend in 1913 ge bouwd op de werf van Petrus Verras in Paal. Maar ook op het gebied van voor zieningen is veel gebeurd. In op dracht van de Provincie Zeeland is de 'Pilot Maritiem Erfgoed Zeeland' uitgevoerd, een diepgaande studie naar de mogelijkheden van, en be perkingen voor het varend erfgoed in Zeeland. In Vlaanderen werd de vzw Watererfgoed Vlaanderen op gericht, brandpunt van alle interes ses in maritiem, alluviaal en nautisch erfgoed, thuishaven voor verenigingen zowel als particulieren". Tevens is een begin gemaakt met de restauratie van de werven van Van Praet en Van Damme in Baasrode (zie elders in deze Consent). Ook is in Vlaanderen de monumentenwacht voor varend erfgoed voortvarend van start gegaan. Het erfgoed van de Delta heeft de laatste jaren dus duidelijk de wind mee gehad: drie hoogaarzen, drie hengsten en een schouw geres taureerd, een schouw in restaura tie, een steekhengst gered van de ondergang, een nieuwe hengst in aanbouw, twee traditionele scheeps werven in gebruikgenomen en één in restauratie. De vraag is nu natuurlijk of, en hoe lang die gunstige wind zal blijven waaien. De voortekenen zijn, gezien de financiële crisis, niet ge weldig. We zullen rekening moeten houden met een krappere beurs en nog meer energie moeten steken in publiciteit en het werven van spon sors en donateurs. Misschien is het goed dat we zo worden gedwon gen om pas op de plaats te maken en onze verworvenheden te conso lideren. Dan zijn we beter voorbereid als de wind weer wat aantrekt en kunnen we straks met zoveel meer kans op succes weer eens een trekje doen. De redactie

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2009 | | pagina 2