Dg Thoolse Hoogaars Banjaard De 'Banjaard' is een schip met een uitstraling die je meteen te pakken heeft. Zo verging het mij althans in 1995. Ik had dat jaar een eiken zeeschouw gekocht in Heeg van P. Rinkes. Bij de overdracht kwam Rinkes met zijn nieuwe schip aanvaren, de hoogaars 'Banjaard'. Meteen zei ik tegen mijn wederhelft: "Wat een mooi schip! Dat schip wordt mijn volgende!". En zo geschiedde, zij het wel negen jaar later. Een spoor van restauraties. 26 CONSENT NR. 27 VOORJAAR 2011 Clemens van Hooft Toen we het schip dan kochten in 2004, was het in slechte staat. We hebben het meteen na de koop van Zwartsluis naar de Scheepswerf Van der Meulen in Sneek gevaren om daar alvast de belangrijkste dingen aan te pakken. Met deze reis hebben we ook nog "geluk" gehad. Bij aankomst op de werf, we waren net afgemeerd, spoot het water bij wijze van spre ken tussen de vloerdelen omhoog. Even later bleek dat er een motorsteun was afgebroken, waardoor de motor scheefge zakt was en de schroefas de gland eruit gedrukt had. Dankzij kordaat optreden van het werfpersoneel en een heel sterke pomp, bleef die schade beperkt. Toen met de restauratie van de kuip werd begonnen bleek er meer aan de hand te zijn dan alleen een slechte kuip: de spanten in het achterschip waren verworden tot compost (zie Spiegel der Zeilvaart;nr. 6 juli 2005). Er werden zes nieuwe spanten en leggers geplaatst en omdat de Samofa drie cilinder diesel ook zijn beste tijd had gehad en alles nu open lag hebben we besloten de motor met keerkoppeling te vervangen door een Beta Marine. De kuip is perfect ingetimmerd met droge naad en al en laat zich mak kelijk onderhouden. In de winter van 2006 was het kajuitdak aan de beurt. We had den regelmatig lekkage en dat liet zich niet verhelpen. Het bleek dat het dak gedubbeld was met een polyester tussen laag. Het gevolg was dat de boel danig aan het rotten was. Bij de restauratie zijn extra dakspanten geplaatst, waardoor het geheel goed stabiel werd. Bij het reguliere lakwerk ontdekte ik een ingewaterd plekje aan de mastwang ter hoogte van het dek. Het bleek meer dan een plekje: de mastwang was bijna geheel doorgerot, dus die is toen ook meteen vervangen. Naast dit werk hebben we ook de kajuit nieuw laten intim- meren, het is nu een open geheel: je kunt alle spanten in het vooronder zien en je kunt ook overal bij. We hebben nu een dubbele kooi in het vooronder en drie riante slaapplaatsen op de banken. 2007 was het winterseizoen waarin we de binnenboeisels, de potdeksels, een bolder en zeven meter boeisel aan stuurboord hebben laten restaureren. Grote delen waren hier en daar door inwateren ernstig aangetast. De NZ 1 (Banjaard) in Terneuzen in 1935. Zo hebben wij vijf winterseizoenen achtereen diverse zaken grondig aan laten pakken bij Van der Meulen. Gedurende het vaarseizoen zijn wij vooral in de Zeeuwse wateren en ook wel op het Wad. Tot voor kort overwinterde het schip in het schiphuis bij Van der Meulen in Sneek. Daar kon in de winter op de werf de restauratie en het onderhoud worden uitge voerd. Zo voeren we elk najaar naar boven en elk voorjaar naar beneden. Op zich altijd leuk, maar ook tijdrovend met een staande mast. Dit heeft ons doen besluiten het schip in het ver volg in Zeeland te schuren en te lakken en de Museumhaven van Zierikzee als winterberging te benutten. Afgelopen winter was het vlak aan de beurt. In de winter van '08/ '09 bleek bij een controle dat op veel plaatsen de priem met weinig moeite door het vlak ging. Dit is toen tijdelijk afgetimmerd met blik. Eind september 2009 hebben we Ban jaard naar de Scheepswerf van Peter Schouten in Kortenhoef gevaren. Daar is in het vroege voorjaar begonnen met de res tauratie. Het schip is achter de loods op bokken geplaatst, want het past niet in de loods. Bij het slopen van het oude, 2 duim dikke vlak viel ons op dat het was gemaakt van iepenhout, met uit zondering van een rechthoekig stuk eiken in het voorschip. De meest waarschijnlijke reden voor deze reparatie lazen we in het boek Herinneringen van een Zeeuwse garnalenvisser door Kees Grootjans. Hij beschrijft uitgebreid de lotgevallen van de NZ (Terneuzen) 1 en van de vissers in oorlogstijd en ook dat er in het begin van de oorlog een handgranaat in het voorschip werd gegooid. Zijn pleegvader en hij hebben het schip toen naar De Klerk in Breskens gebracht waar het in vijf weken tijd gerepareerd werd. Het oude vlak was vastgezet met houten pennen, waarbij later extra pennen zijn aangebracht die wat groter van formaat zijn. Verder viel het Peter Schouten op dat de kimmen langs het vlak lopen zoals bij schouwen gebruikelijk is. Ook kwam er een stalen T-profiel van ca 60 cm tevoorschijn ter hoogte van het kussen. Wat de functie daarvan was, is niet duidelijk, ook Melis van Duivendijk wist daar geen antwoord op. Het slopen en opbouwen is afwisselend gedaan. Eerst werden de kimmen door Peter Schouten onder handen genomen en als laatste de kielplank. De nieuwe planken hebben een dikte van ruim 2 duim, met uitzondering van de kielplank, die 21/> duim dik is. Dankzij de constructie van het soldatengat is het gelukt zon der al te veel problemen de kielplank in zijn geheel fatsoenlijk te plaatsen. De planken zijn met houtfretten van 10x110 mm vastgeschroefd. Omdat het mastspoor qua constructie een zwakke schakel vormt is besloten een kielbalk te plaatsen ter versterking van de langsscheepse sterkte van het geheel. Samen met de 21Z> duims kielplank geeft dit een grotere stijfheid aan de romp. Er zijn ook twee spanten vernieuwd. Het eindresultaat bleek deze zomer: een droog schip en be tere zeileigenschappen. In het voorjaar van 2010 is het schip geschouwd en ingeschre ven als varend monument® nummer 2530, in het Nationaal Register Varende Monumenten. De Banjaard (NZ 1) op de Nieuwe Waterweg in 1961.

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2011 | | pagina 15