Tot slot De Hamse Jol en de Bouboule De kleindochters Diana en Linda. eigenaardig bekeken: de plastic zak was gescheurd en de voet staker uit... En toen nog later de achterkleinkinderen uit Engeland mee kwamen was er eentje nogal gefascineerd door die stomp en vroeg wat er met het been was gebeurd. Frans antwoordde dat er soep van was gemaakt, waarop die kleine jarenlang geen soep meer heeft willen eten. In de bewaarde stukken zijn ook leuke lijsten te vinden van de schepen en hun eigenaars met naam, voornaam én bijnaam. Een oude visser merkte zuur op dat Frans zijn eigen bijnaam nergens vermeldde en toch had hij er een: Frans Klomp. Dat was omdat hij ooit, in een zotte bui, met zijn klomp tegen zijn hoofd had getikt. Op 98-jarige leeftijd is Frans dan overleden. Kleindochters Diana en Linda kwamen over. Na de crematie werd gevraagd wat ze met de as wilden doen. Verstrooien in de Schelde. Dat kon, maar dat was heel wat administratie en het kostte ook wel wat. Maar, ze konden de as ook gewoon mee krijgen. Zo gezegd zo gedaan. Als dieven in de nacht zijn ze met hun auto's de grens over, naar Paal gereden, een plaats waar veel vakanties op de Bouboule waren doorgebracht. In de spookachtige schemering de dijk over en wachten op hoog water. Het geluid van een startende motor van een visser die wilde uitvaren zodra zijn scheepje vrij was gekomen: paniek! Diana schudde snel de urn leeg en ging snel als een haas terug naar haar auto. Toen Linda de dijk overstak was Diana al ver aan de horizon verdwenen. Nu kunnen ze er om lachen, en ze zijn er van overtuigd dat Frans ook dit een mooi verhaal gevonden zou hebben. De nagelaten geschriften van Vergauwen zijn deels geschreven, deels getypt. Ze staan vol met interessante feiten maar ook met leuke anekdotes zoals legendes en sterke verhalen van vissers en leurders. Een aantal artikelen zijn waarschijnlijk op verzoek geschreven zoals bijvoorbeeld die over Kieldrecht of over Boekhoute. Sommige zijn op één, andere op meerdere A-4tjes. We beschikken over de volgende onderwerpen waarvan we er later enkele zullen publiceren: Geschiedenis van Doel. (2 A4-tjes) Letters op Belgische vissersschepen die op Beneden Schelde of op open zee visten, (neergeschreven op 30 sept 1972, een half A4-tje) Mariekerke bij Puurs, visserijtechnieken. (2 A4-tjes) Jaarverslag der Scheldevisserij 1942. (1 A3) Een gedetailleerde lijst van schepen: Schelde Boekhoute waarschijnlijk uit één van de jaren uit de tweede wereldoorlog. (3 A-3tjes) De Antwerpse Garnaalvissersvloot vanaf 1884. (30/12/1954, 2 A4tjes) Ik vertel over Boekhoute Haven. (15 mei 1972,6 A4-tjes) Het vissersdorp Boekhoute. (6 A4-tjes) Een gedetailleerde lijst van Antwerpse vissersvaartuigen uit 194? (1 A4-tje) Legende van 't Verdronken Landt van Saeftinge. (1/2 A4-tje) Kieldrecht als vissersdorp Kieldrecht de leurders met een lijst van de ingeschreven schepen, de namen bijnamen van de eigenaars. (9 A4-tjes). Reeds eerder beschreven in de Consent en in de restauratiebrochure van Tolerant) Een krantenartikel over Frans Vergauwen uit 1971. De Sint-Annekensboot. (12 A4-tjes) Overgave der dokken. 1815 Bronnen: Nagelaten stukken die op verzoek van Frans Vergauwen door Walter Van Glabbeek bewaard werden. Gesprekken met Walter Van Glabbeek (88 jaar) op zijn kantoor te Antwerpen, (jawel: hij werkt nog steeds.) Gesprek bij de fam. Philibert Verras te Paal. Philibert is nog steeds aktief. Wat hij nooit zou doen is modellen maken maar dat doet hij nu dus wel, hele mooie! En sterker nog: hij is ook de werf "Moed en Trouwwaar die schepen ooit gebouwd werden, aan het nabouwen. Gesprek met Maurice Kaak, voormalig restaurateur aan het Scheepvaartmuseum, nu leidt hij op zaterdagen nog de Bij een jol denk je aan een kleinere (bij)boot. De Hamse Jol die Frans Vergauwen ooit bezat is echter merkelijk groter. Hoe zat dat? Een werkboot. In Nederland was dat vooral de Hollandse Boot, in België de Hamse Jol. Dit type ontstond in Hamme aan de Durme en kreeg zo zijn naam. Eenvoudig van bouw, stabiel, en typisch voor deze jol zijn de spiegels: die zijn er zowel voor als achter; de gangen hoeven daardoor minder gekromd te worden. De Hamse Jol werd oorspronkelijk als geroeide overzetboot gebruikt maar was door zijn stabiliteit ook een veel gebruikt vaartuig bij openbare diensten zoals de toenmalige "Bruggen en Wegen" in België. Alle sluizen en bruggen hadden een dergelijke jol als werkboot om de nodige onderhoudswerken uit te voeren. In het scheepvaartmuseum te Baasrode staat er nog eentje; die behoorde ooit bij de "Mirabrug" te Hamme. Een Hamse Jol was ook heel geschikt om er een motor in te bouwen. De lengte varieerde van 5 tot max. 7 meter. Een uitgebreide omschrijving van een Hamse Jol vind je terug in het boek "Vlaamse en Brabantse binnenschepen uit de 18e en 19e eeuw" geschreven door Maurice Kaak en in 2010 uitgegeven door de Dienst Erfgoed Oost-Vlaanderen. Maar hoe zat het dan met de veel grotere Bouboule, met zijn lengte van wel 9,5 meter? In 1942 werd in opdracht van Marie Clarysse, echtgenote van Jaak Meyers, woonachtig te Antwerpen, een Hamse Jol gebouwd bij Ch. Meert in Noeveren aan de Rupel. De bedoeling was om er mee op garnalen te vissen op de Westerschelde. Vandaar ook de grotere afmetingen. Er stond een 15 pk motor in van het merk "La Meuse"; het onderwaterschip achter bood voldoende ruimte voor een schroef. CONSENT NR. 29 VOORJAAR 2013 25 Ingeschreven als de A21 (Antwerpen 21), naam van het schip de "Marie". Het is niet onaannemelijk dat er tijdens de oorlog ook mee gesmokkeld werd. Toen de oorlog in België en Zeeuws-Vlaanderen al voorbij was werd de jol in februari 1945 verkocht aan Alfons Rammeloo te Boekhoute, bestemd voor de mosselvisserij op de Braakman en deWesterschelde. De naam van het schip werd omgedoopt in "Julien". In 1951 kocht Frans Vergauwen het scheepje en bouwde het om tot jacht. Met mast, kluiverboom en zijzwaarden. Het moet een snel scheepje zijn geweest gezien de vele bekers die daarvan nu nog getuigen. Vele vakanties werden er op doorgebracht met dochter, schoonzoon en kleindochters. Een leuk detail: de opnames van de BRT jeugdserie "Zanzibar" (met o.a. een nog heel jonge Wies Andersen) werden op de Bouboule opgenomen. In 1977 zonk de jol door gebrek aan onderhoud. De toen tachtigjarige Vergauwen besloot toen om de jol te schenken aan het Nationaal Scheepvaartmuseum te Antwerpen. En daar werd het weer in de oorspronkelijke visserman uitvoering gerestaureerd door Maurice Kaak. Een eigenaardig zicht, zo zonder zwaarden. modelbouw in het scheepvaartmuseum te Baasrode. Gesprek met Paul Boots, die met onder andere de hulp van Frans Vergauwen de replica hengst Gust (nu Tolerant) bouwde. Gesprek met Frieda Van Beylen, de weduwe van Jules Van Beylebn die in 2.000 overleed. Frieda heeft diverse correcties uitgevoerd en aanvullingen gedaan. En dan de kleindochters: Diana en Linda die we eindelijk konden opsporen. Vol verhalen en plezierige anekdotes en vol warme herinneringen aan hun grootvader. De nalatenschap is keurig verdeeld: de ene het SB licht de andere het BB licht van de Bouboule, de ene het ene epaulet van het uniform, de andere het andere. Ook het overige is verdeeld en neemt een prominente plaats in bij hen thuis: het kompas, de foto's, de schilderijen, de modellen, de gewonnen bekers. Diana woont bij Londen en we kregen er een heerlijke lunch voorgeschoteld: zoals Frans die ook maakte. Linda had voor de gelegenheid een ritje over van zes uur vanuit het Lake Districkt. Haarhuis was eens overstroomd en het eerste wat er toen gered moest worden waren de spullen van Grandfather. Fijne dames, begin in de zestig nu en we denken dat ze wel iets van hun grootvader hebben.

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2013 | | pagina 14