n Het verhaal van de herboren Pegasus H Toen mij gevraagd werd een artikel over de restauratie van de Pegasus te schrijven heb ik wel even mijn hersencellen gepijnigd; hoe hou ik het leesbaar. Wel beste lezer, laten we maar beginnen. ~w I 2 CONSENT NR. 29 VOORJAAR 2013 Cees Droste Het verhaal speelt zich afin Rupelmonde waarde vzw Tolerant zijn vaste stek heeft in de C.R.N.loods. De vzw Tolerant heeft al jaren een geduchte naam daar waar het gaat om de grotere restauraties van schepen van diversen typen zoals de hengsten D'n Bruinen en Jan Korneel, de 12-voetsjol den Ivo en het veerbootje Anna de Zaatman. Tolerant had nog een wrak van een hengst in het dok van het museum te Baasrode liggen en, naarmate de restauratie van de Jan Korneel op zijn einde liep, ontstond het plan om de Pegasus te gaan herbouwen. Niet alleen een goed plan om dit schip te behouden maar zeker ook om de deskundigheid die bij de vrijwilligers in de loop van de jaren was opgebouwd niet verloren te laten gaan. Over de weg is het casco naar de C.R.N.loods vervoerd en daar aangekomen ontstond de vraag: is restaureren nog wel de moeite waard! Het schip was totaal uitgedroogd en vervallen. Na de voors en tegens tegen elkaar te hebben afgewogen is de keus gevallen op herbouw. De puriteinen zullen hun vraagtekens bij een replica zetten maar ik hoop dat dit artikel bijdraagt om te laten zien dat een replica bouwen een serieuze zaak is. Onze keus is mede gevallen op nieuwbouw, niet alleen door de ouderdom van het schip, maar ook doordat het ernstig was vervormd door de onzorgvuldige reparaties die het schip in de loop der jaren heeft ondergaan en waarbij veel van het orgineel verloren is geraakt. Een restauratie dreigt zodoende een vertekend beeld te geven. Het resultaat lijkt dan sowieso niet meer op het oorspronkelijke schip. Allereerst hebben wij Ko Ruissen gevraagd het wrak op te meten en in kaart te brengen. Dat was geen eenvoudige klus, meet maar eens een ernstig verzakt casco op en breng het daarna in tekening. Wat wij wèl hadden waren veel meetpunten en aan de hand daarvan is een strokend lijnenplan gemaakt. Aan de hand van de tekening zijn de mallen gemaakt voorde inhouten die verdeeld zijn in liggers, dit zijn rechte balken die overdwars op het vlak liggen, in zitters, deze overbruggen de hoek vlak/zijden en dienen kromgegroeid te zijn (vakjargon; krommers) en de oplengers, dit zijn de spanten die staan op de liggers. Het is zaak om een zagerij te benaderen die op het gebied van de krommers ervaring heeft en in ons geval was dat de zagerij "van Dijk" in Laren. We bestelden stammen voor het vlak, de huid en alle inhouten, en konden vervolgens beginnen met het maken van de hulpspanten. Hoewel duidelijk is dat bij de Pegasus de traditionele bouwwijze wordt gevolgd is De Pegosus in vervol noast de CNR-loods te Rupelmonde. De verschillende vlokdelen. De kromming wordt geperst met betonblokken. De lijn zit er al in. een uitzondering gemaakt voor de hulpspanten. Deze keuze moesten wij maken om dat onze loods hoog is. Vroeger had een bouwloods namelijk een lage zoldering met in de lengte zware balken waar inkepingen op aan waren gebracht. Deze waren genummerd en daar paste een vaste stut in, zo kon men de gangen en vlakdelen in de juiste vorm dwingen na het branden. De bouwloods was eigenlijk hun tekening. Er was dus wel degelijk een vaste maat wat ook uit de werfboeken blijkt. Omdat deze mogelijkheid er in onze loods niet was moesten we met hulpspanten werken. Dit hield in dat er een spantenvloer gemaakt moest worden en dat was geheel nieuw voor de bouwploeg, immers bij restauratie tref je dat niet aan. De hulpspanten bestaan uit schotten van 18mm underlayment platen versterkt met ribhout. Op deze schotten moet de hartlijn, de centrale waterlijn (cwl) en de andere waterlijnen aangegeven zijn. Het zal naderhand blijken hoe goed deze groep vrijwilligers hun werk gedaan hebben. Het zomer verlof breekt aan en het is nu moeder de vrouw die het voor het zeggen heeft bij de ploeg: vakantie. Tijdens het verlof is het hout aangekomen en ons aller Albert Durinck heeft ervoor gezorgd dat het netjes opgeslagen werd. Het echte werk kan daarna beginnen! Op de vloer van onze bouwloods is een uitslag op ware grootte van het vlak gemaakt en aan de hand daarvan werden de vlakdelen gezaagd. Hierbij kwamen al twee grote voordelen van nieuwbouw tevoorschijn n.l. het blind verpennen van de vlakdelen onderling wat bij restauratie vrijwel onmogelijk is en dat het heel eenvoudig was om een rondlopend vlakdeel aan de buitenkant van het vlak te maken, zodat wij geen scherpe punten in de vlakdelen kregen bij de kimnaad die naderhand bij het breeuwen problemen zou kunnen geven. Toen het vlak eenmaal in elkaar zat is het opgehesen, op een voorlopige bouwstelling geplaatst en de kromming in de lengte, de heve, doormiddel van twee grote beton blokken erin geperst. Daarna hebben wij de plaatsen van de liggers en zitters erop afgetekend en de v- vorm overdwars, de tilling, er met het plaatsen van enkele liggers in aangebracht. Nu was het moment aangebroken om de stevens en de hulpspanten neer te zetten. Daar de voorsteven nog al

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2013 | | pagina 3