CONSENT I NR. 29 I VOORJAAR 2013 Het zogen van een spant. Het krommen van een huidplank, y Plaatsen van een huidplank. schuin ligt moest er voor het vlak een stevige constructie gebouwd worden want tijdens het plaatsen van de gangen kan daar kracht op komen. In het achterschip is dat een stuk eenvoudiger want daar staat de steven immers bijna recht op het vlak. Met het neerzetten van de hulpspanten en het daarbij waterpas stellen van de cwl bleek dat het voorlopig gestelde vlak bijna goed was. Het spreekt vanzelf dat er achter zowel als voor meer hulpspanten staan dan midscheeps. Een bijkomende moeilijkheid was dat door de valling van de steven 2 hulpspanten op de steven geplaatst moesten worden. Dat is redelijk in de lucht werken en het moet evengoed onvervormbaar vastzitten. De tijd is aangebroken om aan het hoofdspantte beginnen, bij ronde- of platbodems heet dit het zeilwerk. Voor degene die dit voor het eerst leest: dit heeft niets met het zeilen te maken maar is het zwaar uitgevoerde frame waar de mast in staat. Na dat de krommers uit platen van 25 dik eiken zijn gezaagd worden ze op het vlak bevestigd met gegalvaniseerde ijzeren pennen. Er zijn 2 lengtematen in deze pennen; te weten 150 mm en 120 mm met een diameter van 12 mm. Dit heeft te maken met het dikteverschil tussen het vlak en de huid, namelijk 6 cm voor het vlak en 4 cm voor de huid. Aan de bovenkant worden deze beide spanten door de mastbank, welke van zwaluwstaarten aan beide zijden voorzien is, gekoppeld. Als de strooklatten nu op de aangegeven plaatsen worden bevestigd zien wij de wedergeboorte van de Pegasus. Door de tekening van Ko en het zorgvuldige werk van de vrijwilligers staat de vorm er als nieuw bij. Deze dame is strak zonder botox een primeur. Wat doet het toch goed om de bouwploeg er om heen te zien lopen en met een kritisch oog de vorm te bekijken. Het zijn echte scheepsbouwers. De volgende stap is het plaatsen van de gangen de huid te beginnen met de kimgang, ook wel onderboord genoemd. Er wordt wel eens door sommige deskundigen beweerd dat een hengst een goedkoper en makkelijker te bouwen schip is dan de hoogaars, maar het tegendeel is waar. Met mijn toch wel ruime ervaring met het bouwen van schepen durf ik te zeggen dat de kimgang CONSENT NR. 29 VOORJAAR 2013 5 Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten. ►y vóór zeer moeilijk is. Op ongeveer 1,50m begint de bocht die het vlak volgt, maar hij moet ook de kop in, dit geeft een dubbele twist(slag) en zet deze niet te vroeg ofte laat in wantje kunt hem aan brandhout zagen. Als de vrijwilligers aan de branderstelling staan en ik de aanwijzingen geef zie ik de twijfel in hun ogen en de opluchting als de gang op zijn plaats wordt gezet en hij past. Vervolgens wordt de gang passend gemaakt op de kimnaad van het vlak, vastgezet op de hulpspanten en daar waar nodig is wordt een inhout geplaatst om het juiste verloop van de gang te krijgen. Na dat de 4 kimgangen zijn geplaatst gaan wij het vlak volzetten met de liggers en zitters en wordt er ook aan de gangen doorgewerkt. Nu de bouw vordert en de huid steeds meer naar de hoogte van het berghout stijgt komen de oplengers en de banden aan de beurt. De banden zijn liggende overdwarse spanten in het voor- en achterschip. Op de hoogte van het berghout aangekomen gaan wij beginnen met het boeisel te plaatsen dat uit 2 boven elkaar geplaatste gangen bestaat. Het bijzondere hieraan is dat het onderboeisel overnaads op de huid aansluit, terwijl de rest van het schip gladboordig is gebouwd. Op het moment dat dit artikel wordt geschreven staat aan bakboord het boeisel erbij en is ook het berghout bijna klaar. Wat bij de Pegasus wel weer bijzonder is dat het onderste berghout tot de achtersteven doorloopt. Dit soort details kunnen wij gelukkig op de restanten van de Pegasus die buiten langzaam in elkaar stort terug vinden. Aan de hand van Ko zijn tekeningen (Ko die ons helaas ontvallen is) en de restanten buiten komen wij bij een verantwoorde reconstructie die dichter bij het origineel zal liggen dan een restauratie. Verder is het boek de hengst van Van Beylen een waardevol document gebleken, indien de oude Pegasus zijn geheimen niet prijs geeft vind ik ze hier in. Zoals ook de voltooiing van de Pegasus in zicht komt geldt dit ook voor de bodem van de kas. De vzw Tolerant is hard bezig om ook de laatste fondsen binnen te slepen, ook Uw steun kunnen wij goed gebruiken. Alle donateurs zijn zeer welkom evenals vrijwilligers om op donderdag onze bouwgroep bij te staan. Rest mij nog Werner Vande Walle dank te zeggen voor de foto's.

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2013 | | pagina 4