CONSENT I NR. 29 I VOORJAAR 2013
Het zogen van een spant.
Het krommen van een huidplank, y
Plaatsen van een huidplank.
schuin ligt moest er voor het vlak een stevige constructie
gebouwd worden want tijdens het plaatsen van de gangen
kan daar kracht op komen. In het achterschip is dat een stuk
eenvoudiger want daar staat de steven immers bijna recht
op het vlak. Met het neerzetten van de hulpspanten en het
daarbij waterpas stellen van de cwl bleek dat het voorlopig
gestelde vlak bijna goed was. Het spreekt vanzelf dat er achter
zowel als voor meer hulpspanten staan dan midscheeps. Een
bijkomende moeilijkheid was dat door de valling van de steven
2 hulpspanten op de steven geplaatst moesten worden.
Dat is redelijk in de lucht werken en het moet evengoed
onvervormbaar vastzitten.
De tijd is aangebroken om aan het hoofdspantte beginnen, bij
ronde- of platbodems heet dit het zeilwerk. Voor degene die
dit voor het eerst leest: dit heeft niets met het zeilen te maken
maar is het zwaar uitgevoerde frame waar de mast in staat.
Na dat de krommers uit platen van 25 dik eiken zijn gezaagd
worden ze op het vlak bevestigd met gegalvaniseerde ijzeren
pennen. Er zijn 2 lengtematen in deze pennen; te weten 150
mm en 120 mm met een diameter van 12 mm. Dit heeft te
maken met het dikteverschil tussen het vlak en de huid,
namelijk 6 cm voor het vlak en 4 cm voor de huid. Aan de
bovenkant worden deze beide spanten door de mastbank,
welke van zwaluwstaarten aan beide zijden voorzien is,
gekoppeld. Als de strooklatten nu op de aangegeven plaatsen
worden bevestigd zien wij de wedergeboorte van de Pegasus.
Door de tekening van Ko en het zorgvuldige werk van de
vrijwilligers staat de vorm er als nieuw bij. Deze dame is strak
zonder botox een primeur.
Wat doet het toch goed om de bouwploeg er om heen te
zien lopen en met een kritisch oog de vorm te bekijken. Het
zijn echte scheepsbouwers. De volgende stap is het plaatsen
van de gangen de huid te beginnen met de kimgang, ook
wel onderboord genoemd. Er wordt wel eens door sommige
deskundigen beweerd dat een hengst een goedkoper en
makkelijker te bouwen schip is dan de hoogaars, maar het
tegendeel is waar. Met mijn toch wel ruime ervaring met
het bouwen van schepen durf ik te zeggen dat de kimgang
CONSENT NR. 29 VOORJAAR 2013 5
Met passen en meten
wordt de meeste tijd
versleten. ►y
vóór zeer moeilijk is. Op ongeveer 1,50m begint de bocht
die het vlak volgt, maar hij moet ook de kop in, dit geeft
een dubbele twist(slag) en zet deze niet te vroeg ofte laat in
wantje kunt hem aan brandhout zagen. Als de vrijwilligers
aan de branderstelling staan en ik de aanwijzingen geef zie
ik de twijfel in hun ogen en de opluchting als de gang op
zijn plaats wordt gezet en hij past. Vervolgens wordt de gang
passend gemaakt op de kimnaad van het vlak, vastgezet op de
hulpspanten en daar waar nodig is wordt een inhout geplaatst
om het juiste verloop van de gang te krijgen. Na dat de 4
kimgangen zijn geplaatst gaan wij het vlak volzetten met de
liggers en zitters en wordt er ook aan de gangen doorgewerkt.
Nu de bouw vordert en de huid steeds meer naar de hoogte
van het berghout stijgt komen de oplengers en de banden
aan de beurt. De banden zijn liggende overdwarse spanten
in het voor- en achterschip. Op de hoogte van het berghout
aangekomen gaan wij beginnen met het boeisel te plaatsen dat
uit 2 boven elkaar geplaatste gangen bestaat. Het bijzondere
hieraan is dat het onderboeisel overnaads op de huid aansluit,
terwijl de rest van het schip gladboordig is gebouwd. Op het
moment dat dit artikel wordt geschreven staat aan bakboord
het boeisel erbij en is ook het berghout bijna klaar. Wat bij de
Pegasus wel weer bijzonder is dat het onderste berghout tot de
achtersteven doorloopt. Dit soort details kunnen wij gelukkig
op de restanten van de Pegasus die buiten langzaam in elkaar
stort terug vinden. Aan de hand van Ko zijn tekeningen (Ko die
ons helaas ontvallen is) en de restanten buiten komen wij bij
een verantwoorde reconstructie die dichter bij het origineel
zal liggen dan een restauratie. Verder is het boek de hengst
van Van Beylen een waardevol document gebleken, indien de
oude Pegasus zijn geheimen niet prijs geeft vind ik ze hier in.
Zoals ook de voltooiing van de Pegasus in zicht komt geldt dit
ook voor de bodem van de kas. De vzw Tolerant is hard bezig
om ook de laatste fondsen binnen te slepen, ook Uw steun
kunnen wij goed gebruiken. Alle donateurs zijn zeer welkom
evenals vrijwilligers om op donderdag onze bouwgroep bij te
staan. Rest mij nog Werner Vande Walle dank te zeggen voor
de foto's.