:fc (f De geschiedenis van de Pegasus Royal Yacht Cli b de Belgians ?ryMr Toen de naam nog Pax was In 2001 ligt de Pegasus in het dok van het museum te Baasrode, het toilet is duidelijk zichtbaar. Schepen Beurs in Enkhuizen raken we in contact met Peter Tolsma, die vertelt dat een van de vrienden een bekende van hem is en een aantal foto's aanlevert. Onverwachts komen ook foto's tevoorschijn van de Pax op de wal en in de haven van Lillo. Die zijn van Maurice Pauwaert, destijds hoofdredacteur van het watersporttijdschrift "Wandelaer et sur l'Eau". Ook horen we dat de Pegasus eind jaren 1950 is aangekocht door Jan B. Overwijn uit Dordrecht. Volgens informatie van de heer Bouw van Wijk was de Pax in slechte conditie en heeft Overwijn in die jaren diverse reparaties aan het schip laten uitvoeren bij hun scheepswerf te Woubrugge. In 1962 wordt het schip verkocht aan ene Diderich, een aannemer werkzaam bij de aanleg van de Haringvliet dam bij Hellevoetsluis. Omdat het schip in slechte conditie is besluit Diderich het te laten herstellen door timmerlieden van zijn bedrijf, in de bouwput van de dam. Maar scheepsreparatie is niet ieders werk, wat blijkt tijdens de proefvaart: doordat de droge uitlaat van de motor zonder isolatie door de huid is gevoerd raakt het achterschip oververhit en brand volledig uit. Het schip wordt op het strand bij Hellevoetsluis gezet om te voorkomen dat het zinkt. Het is dan 1964. Dan komen de vrienden uit Friesland in beeld, Joop Adema, Tom Pollman en Frits Wieck. Adema heeft een zeilschool in Heeg en ziet er wel wat in de Pegasus als moederschip te gebruiken. De mannen reizen naar Hellevoetsluis en graven het schip uit, dichten het achterschip zo goed zo kwaad als mogelijk met zeildoek en varen naar Friesland. Dat het een spannende reis heeft opgeleverd laat zich raden, maar de details ontbreken helaas. Het schip wordt geparkeerd bij een boerderij, maar spijtig genoeg ontbreekt het aan fondsen om de restauratie uit te voeren. Twee jaar later blijkt het plotseling verdwenen. Het wordt nog een keer gespot achter een sleepboot op het Heegermeer, daarna ontbreekt ieder spoor. Na tien jaar wordt nog een zwaard gevonden in Sneek dat herkenbaar afkomstig is van de Pegasus, maar verder blijft het stil. Tot Cor Drijver de hengst terugvindt in Leiderdorp. Wat er in de tussenliggende jaren is gebeurd, wie het schip uit Friesland heeft gehaald en waarom, het zal wel altijd een raadsel blijven. En daarmee is de recente geschiedenis min of meer duidelijk. Maar wat is er Niemand realiseerde zich op dat moment dat de oude Pegasus zijn laatst reis had gemaakt. Maar het zou ook het begin van een nieuw leven blijken te zijn. 1965 Hellevoetsluis, klaar voor vertrek naar Friesland. Terwijl de restauratie nog op zich laat wachten wordt een begin gemaakt met het nazoeken van de geschiedenis. Dat blijkt niet eenvoudig, maar stukje bij beetje begint zich een verhaal af te tekenen. Het is dan nog steeds niet duidelijk of de geruchten juist zijn dat de Pegasus werkelijk de voormalige hengst Pax is, die in de jaren voor 1940 furore gemaakt heeft in Antwerpen. We besluiten te beginnen bij de aankoop in 2001 en vandaar terug te werken. Cor Drijver had verteld dat het achterschip van de hengst ooit was uitgebrand. Hij had het schip ontdekt in een sloot bij Leiderdorp en, omdat hij als oud visser bekend was met het type, besloot hij te zien of hij het terug in de vaart kon brengen. Hij sloopte de roef eraf en bouwde een volwaardig toilet in het ruim. Comfort is belangrijk, je wilt na je zestigste niet meer op een emmer. Het vooronder werd bewoonbaar gemaakt. Uit verhalen van diverse scheepjesmensen blijkt dat het schip ooit door een drietal vrienden vanuit Zeeland naar Heeg in Friesland was gevaren om het te gebruiken als moederschip bij een plaatselijke zeilschool. Tijdens de Klassieke 1964 Hellevoetsluis, gered na de brand. Belgisch. Pachting- "Verbond Federation Beige du \achting- CONSENT NR. 29 VOORJAAR 2013 Registratie van de Pax als jacht. Ik ondergetekende, /secretarie van de Yacbtvereenig'ing, Je soussigné, secrétaire de la société de Navigation de plaisance 2, Rue Leys, 2 ANVÉRS (\K* gevestigd verklaar bij deze dal het Yacht j f établie a déclare par la présente que ïe Yacht groot ton, in de boeken van het genootschap onder NT _!X__ jaugeanl est inscrit sur les registres de la societé sous Ie N"-' ié ingeschreven en aan den Heer toebehoort. et appartient a MiffVJ'L&Vt Ik bevestig dat voornoemd vaartuig nooit koopwaren vervoert. Je certifie que le dit bateau n'est jamais employé au transport de marchandises. Diensvolgens is het mijn eerbiedig rekwest aan de bevoegde overheid dat gemeld Yacht van En conséquence je prie respectueusement les autorités compétentes de bien vouloir de betaling der Scheepvaartrechten verschoond blijve. exoaérer le dit Yacht du payement de tous droits de navigation. Gegeven te le... Fait a ■He. imüL...ïp- j - i' *5' Ge z ien «mv »*ibgutg «a* de handtekening Vu pcmr léphiftiwi de la i Bekrachtigd daor bet Belgisch Yachting Verbond. Iioxn^ologué par la Fédération Beige du Yachting. De "Secretaris, Le, SBeèéTC^'d^i|hiAL, y.jU: SecrItaTre. waar van het gerucht dat de Pegasus de voormalige Pax is? Het onderzoek dreigt vast te lopen. Ondertussen zijn we een paar jaar verder. In verband met de grote restauratie van de scheepswerven in Baasrode moet het dok worden vrijgemaakt en het wrak, want dat is het intussen, van de Pegasus wordt van Baasrode naar Rupelmonde gebracht. Over de weg dit keer. Daar wordt het op het terrein van de werf Centrum Nautisch Rupelmonde (CNR) bijgezet. Ko Ruissen (t 2011), die inmiddels heel wat ervaring op dit gebied heeft opgedaan, meet het schip op en maakt de tekeningen aan de hand waarvan in een later stadium de restauratie zal worden uitgevoerd. Maar het duurt allemaal langer dan verwacht, en in 2008 is restauratie van Pax te koop in 1958 de 'Pegasus' een gepasseerd station: het schip is niet meer te redden. Daarom wordt besloten een replica te bouwen. De eerste nieuwe hengst die in 82 jaar aan de Schelde zal worden gebouwd. Zodoende kan het scheepsbouwersambacht beter worden gevolgd dan met een restauratie. Ook brengt de bouw van de replica nieuwe inzichten. Om het verloop van het berghout in het voorschip strokend te krijgen moet een kunstgreep worden toegepast. Dat vereist de nodige studie, en aan de hand van foto's van de 'Pax' en het verloop van het berghout in het voorschip van de 'Pegasus' wordt duidelijk dat het inderdaad om hetzelfde schip gaat. In de schepenlijsten van de Royal Yacht Club de Belgigue (RYCB) te Antwerpen wordt de Pax vanaf 1920 regelmatig genoemd. Het schip vaart met zeilnummer OC 5. De eigenaren zijn de heren V. Peeters en A. Pauwels, ook wel bijgenaamd 'de Loebassen'. De oorsprong van die bijnaam wordt duidelijk uit een wedstrijdverslag uit het tijdschrift 'Ons Element' uit 1920: "een van de deelnemers is de kleine platbodem 'Loebos', een hengst van 8 ton van het syndicaat Loebos". In een later verslag van een onderlinge nachtwedstrijd worden de heren Carels en Pauwels als eigenaren genoemd. Tijdens deze laatste wedstrijd was er heel weinig wind, maar "door direct de roeiboot voor het schip te leggen en handig gebruik te maken van de stroom zag de bemanning kans in zes uur tijd naar Hansweert te varen, waar zij om 01.04 uur als eerste aankwamen". Het verslag vervolgt: "Het schip is niet snel, maar de fanatieke bemanning van 8 amateurs wist toch de zege te behalen. De 'Jetty' van Leon Huybrechts volgde op tien minuten". Vermoedelijk heeft de heer Carels in die tijd zijn deelname in het syndicaat overgedaan aan de heer Peeters en is de naam van het schip gewijzigd in Pax. Alles bij elkaar genomen is het schip vermoedelijk al voor 1914 tot jacht omgebouwd. Als het daarvoor een twintigtal jaren als vissersschip heeft gevaren zou het al voor 1900 zijn gebouwd. Of we daar ooit confirmatie van krijgen is een groot vraagteken. De Loebassen stonden bekend als 'vieze mannen'. Ze hoorden niet tot de zeilende elite en deugden alleen daarom al niet. Maar kennelijk hielden ze er ook andere normen op na dan de meesten. Het verhaal gaat dat, toen kort na WO II voedsel schaars was, ze op een dag een kat hadden geslacht voor het avondmaal. De kat stond op het vuur toen meneer pastoor kwam vragen wat de pot schafte. Konijn was het antwoord, en de eerwaarde was welkom aan tafel. Om te voorkomen dat deze in de kombuis zou gaan zien wat er kookte werd hij aan de pomp gezet om het water in het schip kwijt te worden 'voor stabiliteit tijdens het avondmaal'. De Loebassen gingen aan wal voor nog wat boodschappen. Na een uurtje in de kroeg was het water zo ver uitgepompt dat het schip weer aan de grond lag en er kon worden gegeten. De pastoor liet

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2013 | | pagina 6