z
Winter Werkzaamheden
Andries Jacob, YE 36
De Alcyon
De drie gebroeders, TH 49
door Tineke Appelo
De YE 36 moest dit seizoen een forse ingreep ondergaan. Het hing al een tijdje in de lucht, maar nu moet het er van
komen: 3 nieuwe gangen aan stuurboord en één aan bakboord. Met de verschrikkelijk koude winter nog in 't ge
heugen, toen het vlak vervangen werd, kwam er ditmaal een tent om de YE 36, dat was beter werken. Onder leiding
van Marijn Verschuure is zeer vakkundig en hard gewerkt.
Het eindresultaat is prachtig en het schip ligt nu weer te blinken in de zon. Marijn ziet haar toch liever te water, dat
is 1 april gebeurd. Hét zachte winterweer werkte ook mee, zodat veel extra klussen zijn aangepakt: Rijk Geljon en
Kees Sanderse hebben onderhoud aan de verstaging gedaan en het touwwerk van de bakstagen vernieuwd. De val
len zijn allemaal nagekeken enz. De berghouten zijn opnieuw geschilderd. Bij het boeisel zijn de naden uitgefreesd,
gebreeuwd en gerubberd. En natuurlijk het vlak schoon gemaakt, in de antifouling, naden opnieuw gebreeuwd.
Dan nog al het lakwerk aan de mast, zwaarden en
rondhouten, klus voor Lex Minneboo. Ondertus
sen hebben Theo Kloet en Willem van Vliet ook
nog een nieuw roer gemaakt, de Koningklijke
Hollestelle Groep uit Goes maakte nieuw beslag.
Het roer is veilig opgeborgen en wordt volgend
jaar geplaatst. De te waterlating is inmiddels weer
met succes verlopen en de zeilen worden weer te
voorschijn gehaald en dat is altijd weer een mooi
gezicht als dat op z'n plek zit. Een grote groep
Belgische gasten bezocht juist de werf en waren
hier getuige van. Kortom, er is enorm veel werk
verzet, op een professionele manier, met veel
liefde en aandacht voor dit mooie vlaggenschip
van de SBH.
De Alcyon kon ook deze keer voor het
jaarlijks onderhoud terecht in de machine
fabriek op het Scheldeterrein. Mart Sturm
is de bootsman, voortvarend heeft hij de
werkzaamheden aangepakt, bijgestaan
door Harm Boerma, Bart de Graauw,
Arend Teesink, Krijn Hamelink en Klaas
Tenwolde.
vervolg Alcyon:
Er werd hard gewerkt en ook veel gelachen. Een speciale klus was het vernieuwen van de masttop (foto) gelukkig
dat dit bijtijds ontdekt is, want het tuig was geheid naar beneden gekomen of ergere rampen. Gelukkig kon Peter
Schouten ons terzijde staan met reparatie, hij heeft ook aan de restauratie meegewerkt, dus was op bekent terrein.
De masttop moest over een lengte van 3 meter vernieuwd worden.
Het reguliere onderhoud was er ook nog; Een deel van het beslag is vervangen en weer gegalvaniseerd door de
Koninklijke Hollestelle Groep uit Goes. De romp is vorig jaar helemaal aangepakt, dit seizoen de binnenkant:
behandeld met antirot- en antischimmelmiddel, romp buitenzijde en de opbouw licht geschuurd en gelakt, even
als de zwaarden en het rondhout. De zeilen zijn voor onderhoud naar Den Boers Sails gebracht en er zijn nieuwe
zeilzakken gemaakt. Barbara Buiskap maakte een nieuwe huik voor de koekkoek. Schilderwerk zwart/wit is ook
van nieuw laagje voorzien. De bootslieden waren erg blij, dat op 25 maart het schip weer veilig in het water lag en
inmiddels weer op de vaste plaats in Veere. Dankzij al dit werk kunnen we komend seizoen weer lekker varen.
De TH49 heeft een nieuwe bootsman, Theo Kloet heeft na bijna 25 jaar de helmstok overgedragen aan Dirk
Haasnoot. Dirk is sinds vorige zomer bij de stichting, "aangebracht" door Tom Ekering.
Het ging wel snel allemaal vindt Dirk, hij heeft dan ook een achtergrond van vissersschepen en dat zit in de genen!
Dat werd natuurlijk meteen onderkent door Theo. Het voelt dan ook voor Dirk alsof hij al jaren met
De TH 49 bezig is. Zelfs het op de helling zetten gebeurde perfect onder zijn leiding, toch iets waar we altijd met
gekromde tenen bijstaan. Piet Stroo heeft ondertussen ook niet stil gezeten en maakte een geheel nieuw schot
tussen ruim en vooronder, eind september werd daar al mee begonnen. Willem van Vliet stortte zich op het maken
van een nieuwe zwaardklamp, geen eenvoudige opgave! Gelukkig kan hij behalve bij Theo ook bij Peter Schouten
te rade gaan. Dus dat komt goed uit. Als het schip op de helling staat ziet Theo dat de slijtklamp ik had er ook nog
nooit van gehoord) onder het roer totaal verdwenen is.
Mooi dat we het nu zien. Er wordt meteen een nieuwe gemaakt. Theo neemt het breeuwen van de achterste kim
gang op zich. Een vak apart waar we nog
wel es wat over kunnen schrijven.
Stichting Behoud Hoogaars
Nieuwsbrief
Stichting Behoud Hoogaars
Nieuwsbrief