DE VROUWE ALIZE lwarmond: F* Gebr. Meerman Zoon Scheepsbouwers - Arnemuideri 8 CONSENT NR. 31 VOORJAAR 2015 Willem Scholtes vertelt: De volgende ochtend ligt de Bedum, inmiddels oneerbiedig omgedoopt tot Bezem, voor de kust te wachten om assistentie te verlenen. Er wordt een tros over bracht en aan de mast vastgezet. Eerst gaat het heel netjes, niet te snel. Maar als het later op de dag harder gaat waaien en de zeegang toeneemt gaat het al gauw te hard. Het schip lekt verschrikkelijk, van boven en van onder. Er wordt om de beurt gepompt en er worden onderdeks stukken plasticfolie gespannen om toch een beetje droog te blijven. De journa list van de Waterkampioen, deze dag opstapper op de Vrouwe Alize om een verslag van de reis te maken, wordt overspoeld met tientallen liters water als het plasticfolie precies boven zijn hoofd barst. Hij rent het vooronder uit naar achteren en schreeuwt "we vergaan, we vergaan!". Schipper Scholtes, aan het roer staand, schreeuwt terug "zolang ik nog niet tot aan Levering van nieuwe schepen Kolenhandel hoogaars BRU 24, moet halverwege Calais - Ramsgate terug keren met averij. De enige hoogaars die Ramsgate haalt is de Turc van B. van Gils. Londen wordt niet bereikt. Eind jaren 1970 doet de oude heer Scholtes het schip over aan zijn beide zoons. Ze zeilen voornamelijk op de Kager plassen en het IJsselmeer, en werken tussen de bedrijven door (school en zo) aan het onderhoud. Willem Scholtes vertelt: "Het leek wel een rubberboot. In zeegang kon je soms je vingers tussen het boeisel en het potdeksel steken terwijl het even later weer stijf tegen elkaar aan geklemd zat. Als het een beetje woei was het altijd één man zeilen en de ander pompen". Maar het is dweilen met de kraan open, en om eens en vooral een einde te maken aan de voortdurende lekkage brengen ze het schip in 1976 naar Bültjer in Ditzum voor de hoogstnood- Reparatie van houten vaartuigen en jachten Telefoon (01182) 303 Giro nr. 657031 Arnemui-den,./Ci,- TZZmC1 <9 élLdLi Verklaring van eigendom. Bron: archief W. Scholtes mijn borst in het water sta vergaan we niet. Doorpompen alstublieftUit het verslag van de journalist: 'Hetpompen in het vooronder, waar het een beetje naar olie en muffe dingen ruikt is een ware straf, het water klotst om mijn laarzen en in mijn lijf'. (Waterkampioen juni 1970, pag. 805) Eenmaal in Duinkerken pompen twee grote pompen van de Bedum de ARM 17 leeg maar het water blijft binnenstromen. Op de zate aan de kaai worden de lekken provisorisch gere pareerd, de stevenbalk wordt met stempels teruggezet en de gangen dicht gekit. Daarna is de terugtocht gemaakt door het kanaal van Duinkerken naar Valenciennes, rechtstreeks naar Van Duivendijk op Tholen. De zeereis ten einde, het schip totaal ontzet. (Van de oorspronkelijke 22 schepen halen slechts 14 de haven van Ramsgate, waar ze bij de Royal Temple Yacht Club met vuurwerk en scheepstoeters worden verwelkomd. Ook de zakelijke reparaties. Vanwege de kosten wordt het schip teruggebouwd in visser man uitvoering, dat blijkt veel goedkoper. Het kot wordt in oorspronkelijke afmetingen herbouwd, maar het door pek en olie doordrenkte olmen vlak kan nog jaren mee. Ook het spriettuig wordt opnieuw geïnstalleerd, nu met een strijkbare spriet. De nieuwe zeilen worden gemaakt door Vreeken in Warmond. De gegevens daarvoor komen uit het boek 'Zeeuwse vissersschepen van Ooster en Westerschelde' van Jules Van Beylen. De restauratie levert in 1978 de W.H. de Vos prijs van het Stamboek Ronde en Platbodemjachten op. Ondanks de restauratie blijft het tobben. In de loop der jaren worden veel gangen en spanten vernieuwd. Ook de juiste bevestiging van de spriet is een probleem, door een foute bevestiging breekt die meer dan eens. Ondanks het ongemak is er veel met het schip gezeild, vooral vanuit de zomerligplaats CONSENT NR. 31 VOORJAAR 2015 9 Model van de ARM 17 als jacht, gebouwd door Chris Bliek, scheepstimmerman van de werf. Coll. W. Scholtes Burghsluis. Zo wordt tijdens de zomerreünie van het Stamboek in 1986 de Waller-weefprijs uitgereikt aan het hoogaarzen eskader onder leiding van de Vrouwe Alize. Tot de overdracht aan de museumhaven in 1993. Dankzij dit gelukkige initiatief is er weer een hoogaars behouden voor de kleine nog actieve vloot historische vissersschepen in Zeeland. Een Zeeuws schip op Zeeuws water. Over de naam van het schip valt nog wel het een en ander te zeggen. Het is gerestaureerd als garnaalvisser met spriettuig, zoveel mogelijk naar de oorspronkelijke inrichting. Daarmee zou de naam dus eigenlijk de BR 7 Jacoba Elisabeth moeten zijn. Maar met het nummer ARM 17 wordt het moeilijk. In dat geval ligt het voor de hand het schip de naam te geven waar onder het 41 jaar heeft gevaren, en dat is Vrouwe Alize. Belangrijkste bronnen: Gesprekken met Willem Scholtes; Joop den Boer, Archief Museumhaven Zeeland te Zierikzee; P. van den Heuvel te Breskens; W. van den Broecke te Breskens; H.J. de Winde, J.G. Vader en A. Kal: Bressioander vissers; Schoorl 1994; ISBN 90.6455.170.7 P.J. Huijbrecht: Register van Zeeuwse vissersschepen 1911-1947; Middelburg 1987. OphetZijpe, 1960 Coll. J. Joosse Na de volledige restauratie in Zierikzee, 2013. Coll. Museumhaven Zeeland

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2015 | | pagina 5