De wederopstanding van een Zeeuwse veerboot 'Op een gegeven moment komt Huijbrecht van "wat ga je met dat bootje doen?" Jan Huijbrecht (destijds voorzitter dan de Stichting Museumhaven Zeeland) kwam met een plan en dat sprak me wel aan. Grote plannen had hij, ik geloofde er niet erg in.' Herkomst De beginjaren 10 CONSENT I NR. 31 VOORJAAR 2015 Joop den Boer Afbeeldingen uit het archief van PJ. HuijbrechtPSD en J. den Boer (Uit het interview met de heer Leen Noordhoek, oud-directeur van Noordhoek Diving) De Zuidvliet werd in 1913 gebouwd door de werf De Voor uitgang van D/Boot in Alphen aan de Rijn, in opdracht van Cees Schippers uit Kortgene en Izaak van de Voorde uit Wolphaartsdijk. het zou als veerboot gaan varen tussen Kort gene - Wolphaartsdijk. De financiering was een zaak van de Provinciale Stoombootdiensten (PSD). De afmetingen waren 20,13 m lang en 5,25 m breed.Het recht om een veerdienst uit te oefenen was vóór 1912 geen taak van de Rijks-, provinci ale- of gemeentelijke overheid. Het veerrecht was eigendom van de gebiedseigenaar of van degene(n) aan wie deze het beleend had. Daardoor was het recht op een veer tussen twee oevers meestal in handen van twee personen. Het veerrecht te Wolphaartsdijk was in handen van de Ambachtsheer en werd in diens naam verpacht. Het Provinciale bestuur van Zeeland trachtte het veerrecht van de Ambachtsheer van Wolphaarts dijk te kopen. De onderhandelingen duurden van 1850 tot 1862 en mislukten. Pas in 1912 werd overeenstemming bereikt. De koopsom bedroeg 9.000 gulden. (Huijbrecht). De Zuidvliet kwam in 1914 bij de PSD in dienst. Het was zeer modern voor z'n tijd, de Zuidvliet was namelijk als eerste veer boot bij de PSD voorzien van een dieselmotor. Het was een veer voor fietsers, voetgangers en vee. Sporadisch ging er een auto mee. Vanaf de beginjaren dertig voer de Zuidvliet tussen Veere en Kamperland. (Interview met ing. C.W. Schippers) Kortgene - Wolphaarts dijk was een druk veer. In de zomermaanden stond het schip van voor tot achter vol fietsen en de mensen stonden tot op de voorplecht Bij te hoog water door springtij kon men niet laden en lossen omdat de steiger daarop niet was berekend en dan werd er noodgedwongen gewacht tot het water was gezakt. De mensen die op de wal stonden te wachten dronken dan een borreltje in het Veerhuis. Verscheidene beurtschepen legden daar aan om te laden en te lossen, soms stond het terrein vol met vee om te worden overgezet. Mijn grootvader had aan het Veerhuis een goed renderende zaak. Destijds waren er winkeliers van de Het waren inderdaad grote plannen. De Zuidvliet wilde hij terug brengen in de oorspronkelijke staat, dit bijzon dere schip behoorde tot het Zeeuws Maritiem Erfgoed en het was de eerste gemotoriseerde veerboot van de Zeeuwse veerdiensten. Restauratie zou een kostbare zaak zijn qua arbeidsu ren en geld maar dank zij talloze uren van bestuur en vrijwilligers werd de restauratie voltooid, gefinancierd met Europese- en Provinciale subsidies. De Zuidvliet metzeerailing. De verschansing is in het jaar 1930 geplaatst ivm het "ruwere vaarwater" ;cdfesÉNT| NIV3JÜ VOORJAAR 2015 VJ1 De gerestaureerde Zuidvliet in de Museumhaven Zierikzee psdnet.nl andere eilanden die hun klanten op Noord Beveland bezochten. Zoals Labzowski en Thien uit Zierikzee, mensen met een bakfiets vol koffers, die bezochten dan de boeren op Noord Beveland. Na hun bezoek arriveerden enkele dagen later de bestelde artikelen als pakket. Mijn grootvader zorgde voor de aflevering in samen werking met de vrachtrijder." In de beginjaren 30 werd de Zuidvliet ingezet op het traject Veere - Kamperland. Die veerdienst werd tot 1913 onderhouden met een zoge naamde Bergse schouw en een open Veense praam, beide waren zeilvaartuigen, de praam kon ook worden geroeid. Uit die zeiltijd stammen de mooie verhalen, één ervan gaat over de dominee die op zondag moest preken op Noord Beveland en daarom de oversteek met de zeil-veerboot Elisa bethin de volksmond de Betje, moest maken van Veere naar Kamperland. Het weer was slecht, het woei zo hard "dat de platvis over de dijk vloog". De veerdienst was gestopt maar de dominee drong zo aan bij de schipper dat die ten langen leste, zeer tegen zijn zin, toch toestemde te varen. De dominee zal vast veel gebeden hebben maar de wind bedaarde niet en hij vroeg in zijn angst de schipper terug te keren naar Veere. De schipper weigerde dat met de woorden. "Je wou preken en nou zal je gvd preken". Voor rekening van de pachter Gerrit Schippers werd voor de veerdienst Veere - Kamperland in 1913 het m/s Juliana De "Juliana" bij de veersteiger te Veere. gebouwd, in de volksmond "Juliaantje". Dit scheepje was voorzien van een 1-cilinder 2-takt Kromhoutmotor met een vermogen van 12 PK die werd ontstoken door een bougie en een afslagmagneet. Het was een petroleummotor. Het deed dienst tot in de beginjaren dertig, daarna werd het vervan gen door de Zuidvliet. De Zuidvliet kreeg voor deze taak, varen in ruwer vaarwater, een hogere boeg, de zeereling werd vervangen door een verschansing. Na 10 mei 1940 voeren er aanvankelijk geen grote veerboten meer, De Zuidvliet heeft toen enkele maanden dienst gedaan als veerboot tussen

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2015 | | pagina 6