Visserstruien en nog meer Epiloog Tussen 1875 en 1950 werd in onze vissersplaatsen heel wat gebreid. Sokken, kousen, truien. Door vrouwen en meisjes. Je zag ze breiend, staande in de deuropening van hun huis. Of op straat, samen lopend, samen pratend. Daar zijn zelfs ansichtkaarten van. 14 CONSENT NR. 31 VOORJAAR 2015 De laatste overtocht van de Zuidvliet als veerboot in I960 dat diende als verblijf voor passagiers werd omgebouwd tot bemanningsverblijf. Na het werk aan de Grevelingendam werkte het schip bij de pieren van IJmuiden, daar waren problemen omdat grote zware stenen zomaar verdwenen en men wilde weten waar die bleven. Het bleek dat die bij stormweer gewoon over de pieren heen sloegen Ze werden vastgelegd met gietasfalt. De Zuidvliet deed daar controlewerk. Van de Volkerakwerken ging het naar het Haringvliet, naar 't Brouwershavense Gat, en daarvandaan naar Willemstad en Hellevoet voor proeven voor de normale afsluiting van de Oosterschelde. Tussendoor nog af en toe bergingswerk als er een schip aan de grond gelopen was. Want voor die tijd was het best wel veel kracht, die 285 PK en 't was een sterk sleepbootje, nu stelt dat niets meer voor. In 1973 volgden duikcontroles op de bodembescherming voor de normale afsluiting in de Oosterschelde. Noordhoek controleerde zink- stukken van 200 x 28 meter die waren gelegd voor de kabel- pilonen. Overdag bij laag water afzinken, en 's nachts bij laag water controle van de overlappen. Noordhoek: "We hebben heel wat afgesjouwd met dat scheepje. In 1981 hadden we motorschade. De cilindervoeringen waren versleten en reparatie zou bijna netzo veel kosten als een nieuwe Misubishi van 365 PK. Dus we kozen voor een nieuwe motor en die staat er nu nog in. We plaatsten ook een nieuwe Misubishi hulpmotor vanl05 PK. Na '84 waren we van plan de Zuidvliet af te stoten, maar er kwam iedere keer weer werk voor het scheepje en dat had als gevolg dat het niet goed meer onderhouden werd, ik bedoel geen groot onderhoud meer. Vanaf '84 deden we nog allerlei onderhoudwerk. In de Rotterdamse haven, in 't Vlissings havengebied, 't Haringvliet, bij de Zeelandbrug, in 't kanaal Gent - Terneuzen." de Zuidvliet als werkschip bij Noordhoek Diving Het was niet meer verantwoord met het schip te werken. Het werd afgemeerd in Kats, maar kon niet opgelegd worden op de wal omdat daar nog te veel betonwerk was en daardoor lag het schip maanden aan de kade. Noordhoek: "Dat was het moment dat Huybrecht me benaderde met de vraag "wat ga je met dat bootje doen". Hij kreeg de beschik king over de Zuidvliet maar het schip bleef van ons. En ik heb zelf ook nog eens gepeild bij de provincie en heb gezegd: steun nu die subsidieaanvraag voor de Zuidvliet in Brussel. En tot mijn verba zing ging dat toch allemaal gebeuren en Jan had daar toch een goed plan voor aanpak voor. Maar ze mochten die subsidie niet aan een particulier geven, dat was een probleem want die Zuid vliet was nog steeds van Noordhoek. Toen heb ik het schip onder voorwaarden geschonken aan de Museumhaven". In 1998 werd het schip door Noordhoek Diving B.V. buiten dienst gesteld en in eigendom overgedragen aan de Stichting Museumhaven Zeeland. Na eindeloos veel uren van de vrijwilligers ligt ze mooi te zijn in de Museumhaven van Zierikzee, uit te rusten van lange jaren werken. Af en toe maakt ze nog een reis naar Vlissingen of Middelburg om aan een maritiem feest een brokje PSD-histo- rie bij te dragen. Maar dat is afgelopen, het onderwaterschip is te dun geworden, varen kan problemen geven. Prachtig mari tiem erfgoed. Hoe lang nog? De Zuidvliet was de eerste motorveerboot van de Provincie Zeeland en is na opheffing van de Provinciale Stoomboot diensten in 2003 het enige in de provincie Zeeland bewaarde schip van deze maatschappij. Met dank aan P.J. Huijbrecht zaliger en aan de Provinciale Stoomboot Dienst. CONSENT NR. 31 VOORJAAR 2015 15 Bonnie Joosse De truien waren meest werktruien voor de vissers. Er werd gebreid van sajet. Dat was een wollen garen dat tamelijk stug was omdat het werd gesponnen van de korte stukjes van de schapenvacht. Na 1945 maakte sajet plaats voor luxere garens. De kleur van de sajet die voor de truien gebruikt werd was meestal blauw. Nassaus blauw. Soms waren door de blauwe draad kleine rode vezeltjes gesponnen, zodat er een rode gloed over het garen lag. Oorspronkelijk werd de visserstrui gedragen als ondergoed. Een nogal strakke borstrok zou je kunnen zeggen. Daar overheen kwam dan een ruime kiel. In de loop van de tijd werd de trui bovengoed. Net zoals het T-shirt eerst als ondergoed en nu als bovengoed gedragen wordt. De truien begonnen op te vallen. Ze werden rond gebreid en er kwam geen naald en draad aan te pas. De mouwen werden van boven naar beneden gebreid. Zo kon een versleten onder kant makkelijk vervangen worden. De ronde hals bestond uit een kort boordje met meestal een koordje er doorheen geregen. De Zeeuwse truien zijn over het algemeen eenvoudig. Veel plat recht met in het voorpand een patroon. Die patronen waren vaak plaatsgebonden. Iedere vissersplaats zijn eigen patroon, zodat je aan de trui kon zien waar een visserman vandaan kwam. Was het maar zo eenvoudig! De motieven waren zeker plaatselijk bepaald maar de breisters gebruikten ook hun eigen fantasie. Een meisje uit Scheveningen trouwde een jongen uit Yerseke. Zij breide zijn truien en bracht haar eigen Scheveningse variatie in. Misschien is het niet: waar komen de mannen vandaan, maar waar komen de vrouwen vandaan? Feit is dat veel plaatsgebonden motieven toch ook op truien uit andere plaatsen voorkomen. Mijn oma breide voor mij (wij woonden in Oud-Vossemeer, geen visser te zien) een Katwijkse visserstrui. Het was mijn favoriete trui en ik kwam er veel later pas achter wat voor trui het was. Maar ze vond het patroon zo mooi. Na een eerste golf van interesse rond 1984 naar aanleiding van het boek "Nederlandse Visserstruien" door Henriëtte van der Klift-Tellegen, staan visserstruien nu weer flink in de belang stelling. Zoektochten naar nog onbekende truien leveren nog steeds resultaten op. De patronen van traditionele truien worden aangepast voor moderne truien. Vorig jaar verscheen "Visserstruien", een boek van de hand van Stella Ruhe. Dit jaar komt daar een vervolg op. Er waren tentoonstellingen van visserstruien door het hele land. Ook in Arnemuiden: "Truien bij de vleet". Stefanie Huibregts en Anja Geldof maken er een boek van vol moderne aanpassingen van de traditionele Zeeuwse breipatronen dat dit jaar zal verschijnen. Heel veel belangstelling dus voor de visserstruien. Arend Schot, 1882- 1961, schipper van de TH 64

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2015 | | pagina 8