Scheepswerf Ch. Van Hoyweghen te Steendorp b0otm^ebU 16 CONSENT I NR. 32 I VOORJAAR 2016 Koen De Vriese V V V/aran destr aat, sT£EN OOBP- CONSENT NR. 32 VOORJAAR 2016 17 Zegening von de Ons Vermaak. 2de van links is Marie Madeleine, dochter van Charles Van Hoyweghen, 3de van links is haar moeder, Zulma Meersman en Guillaume Bolle, de opdrachtgever, is de man met de zuidwester 2de van rechts. De tewaterlating van een schip is altijd een spectaculaire gebeurtenis, zeker in een dorp als Steendorp, gelegen aan de Schelde. Karei, officieel Charles Van Hoyweghen zal wel trots geweest zijn als zijn eerste vissersvaartuig, de N.93 Robert, bestemd voor de kustvisserij, met behulp van de dorpelingen tewater gela ten wordt. De kiellegging van dit vaartuig is in het najaar van 1941 geschied. Het schip is in de voortuin van zijn woonplaats in de Gelaagstraat gebouwd en opgeleverd op 19 maart 1942. Op sleden, voorzien van wielen en touwen om het gevaarte af te remmen, helpen de inwoners van Steendorp om dit vaartuig via de Gelaagstraat naar de Scheldeoever te brengen. Het is volop oorlog en de kustvissers, die al hun nieuwbouw bestellingen niet kunnen plaatsen op de werven in Oostende doen beroep op de werf in Steendorp om zo snel mogelijk nieuwe schepen te laten bouwen. Heel wat vaartuigen zijn immers op een mijn gelopen en door de wonderbaarlijke haringvangsten verkiezen heel wat reders te investeren in nieuwe en grotere, gemotoriseerde vaartuigen. Als jongen van 11 jaar is hij in de leer gegaan op de werf van de gebroeders Maes. Achiel en Albert Maes zetten een jaren lange traditie voort. Hun beroepskennis hebben zij vergaard door overlevering van vader op zoon. De werf is gelegen aan de Lange Kil stroomopwaarts van het dorp. Aan het begin hiervan is de werf gelegen. De aanlegplaats voor de binnen schepen die er de bakstenen van de steenbakkerijen komen laden is aan het einde gelegen, waar de kil een hoek van 90° maakt. In de Kil zal Charles Van Hoyweghen later de vissers vaartuigen afmeren om de motor in te bouwen. Op 14-jarige leeftijd is Karei reeds aan het werk op de Chantier Naval te Rupelmonde. Tegelijkertijd volgt hij gedurende tien jaar de lessen Scheepsbouw in de Tekenschool van Temsche. Op de prijsuitdeling van 21 juli 1912, Karei is dan 17 jaar, krijgt hij als beste leerling het eremetaal aangeboden voor een Teekening van het vorm plan eener roeiboot met grond-, voor- en zijzicht, alsook de uitvoering ervan in hout, op verkleinde schaal. Charles Van Hoyweghen (I) bij het opgetuigde schip voor de tewaterlating in de voortuin van zijn woning. Rechts staat Guillaume Bol Ié, de opdrachtgever, en daarnaast staat Zulma Meersman, vrouw van Charles. Op de prijsuitdeling van 19 juli 1914 is hij wederom de beste leerling in de afdeling Scheepsbouw - tweede studiejaar, voor de tekening van een vorm- en constructieplan van een kleine motorboot met uitvoering ervan op verkleinde schaal. Armand De'Bruyn is telkens de tweede beste. Deze zal later eveneens een bekwame scheepsbouwer worden. Op 14 april 1920 zal hij een stage van 6 maanden beëindigen op de Franse scheepswerf Chantiers Navals Franco-Beiges te Villeneuve La Garenne. De volgende jaren leert hij Zulma Meersman beter kennen en huwt haar op 30 augustus 1922. Het jonge koppel verhuist naar de Sint Bernardsesteenweg, op 't Kiel in Antwerpen, waar Karei werk vindt als scheepstekenaar op de gerenommeerde werf van John Cockerill te Hoboken. Zulma werkt ondertussen als kassierster in een grote tearoom op de Meir. In 1926 verhuizen zij terug naar Steendorp. Karei begint een eigen bootmakerij in de Warandestraat 72. Zijn vader, scheeps timmerman bij de gebroeders Maes, gaat bij zijn zoon aan de slag. Zij bouwen Brabantse boten, jollen en Scheldejollen. Zijn broer Benoit wordt aangeworven. Enkele jaren later, in 1930 verhuist de boot- en sloepmakerij naar de Gelaagstraat 50. Achter het woonhuis worden een grote hangar voor de machines en twee kleinere werkplaatsen opgericht. De werf heeft een goede naam onder de Schelde- vissers en de schippers. Er wordt meer personeel aangeno men. Al vlug worden er wekelijks een jol en een Brabander gebouwd.

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2016 | | pagina 9