De sectoren en het gebruik 26 CONSENT NR. 33 VOORJAAR PUk JUi Een zinkstuk wordt beladen. (coll. Boggermuseum) Linksonder de detailtekening van de 'stoof aan bakboord; mid- den-boven geeft het dikke pijltje de stuurboord stoot aan. Hier het eindresultaat, ogenschijnlijk simpel: De stoot lijkt in een punt te eindigen. In werkelijkheid stomp, zoals links te zien. voetveer Gouda Stolwijkersluis (uit: 'Schipperen'- van der Spek) I960: Feest bij de werf Nieuwendorp (foto: 'SIiedrechtse Scheepsbouwers' PJ. ter Laak, 1991) Een tweede punt dat lastig is betreft het vormgeven van het onderboord. Het gaat daarbij vooral om dat de 'stoot' voor en achter precies moet passen. Twee tekeningen van de hand van Han Reijnhout maken het duidelijk, (afb. 16,17) De stoot, de naam zegt het al, moet sterke klappen tegen de punten van de heve's constructief opvangen. Het geeft geen pas dit niet correct af te werken. We maken een rondgang langs alle sectoren van de binnen- duinse vaart, waar de Boot in gebruik was. Bruggen en sluizen. Elke brug of sluiswachter had graag zo'n stabiele, robuuste werkboot om onderhoud te plegen aan zijn kunstwerk. Een keukentrapje in de boot en je kon overal bij. Het is zeker een van de laatst overgebleven sectoren, waar nog Boten aange troffen werden. Stalen boten namen de taak over in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Ponten en veren. Vooral als voet/fiets veer in gebruik. Vaak werd naast de grote veerpont ook een Boot ingezet voor de kleine uurtjes. Zo kende het Veer over de Eendracht tussen Oud- en Nieuw Vossemeer het zogenoemde 'vrijerspontje': de laatste over tocht 's avonds had, ondanks luide aanmaningen van de veer man, vaak vertraging. (afb. 18) Waterbouw en baggerij, zand- en grindwinning. Letterlijk duizenden Boten zijn in gebruik geweest bij de waterbouw, voor allerlei doeleinden. Een voorbeeld: een zink stuk wordt drijvend gehouden door talloze Boten, terwijl het met ballastkeien beladen wordt. Als de ballast er op ligt en naar behoren verspreid is, worden op commando de lijnen losgemaakt, opdat het stuk rechtstandig op de juiste plaats kan afzinken, (afb. 19) Alleen al de werf Nieuwendorp, een van de hoofdleveranciers van Boten en ankeraken voor deze bedrijfstak, vierde in 1960 het 500e bouwnummer. In 1983 bouwde Nieuwendorp er nog een voor zichzelf, met een kajuitje. Daarnaast leverden Nieu wendorp en zijn collega werven in de omtrek van de Merwede veel Boten en boten die een variatie erop waren, voor het werken in de Biesbos, (afb. 20, 21) Dijkonderhoud. Veel waterschappen, evenals Rijkswaterstaat, gebruikte Boten als inspectievaartuigen en als peilboten. Een paar jaar geleden is een constructietekening van een peilboot voor het Rijk uit 1898 tevoorschijn gekomen bij de Werf van Van Duivendijk, Tholen. Bijzonder is dat het een tekening vooraf is, niet een opmeting achteraf! Mogelijk was het een voor waarde'voor de gunning van de opdracht tot een serie van deze vaartuigen. Hollandse boten werden niet van teke ning gebouwd! Naast Hollandse Boten werden ook vlet ten en ankeraken voor het 'peilen op de riemen' ingezet, (afb. 22, 23) CONSENT NR. 33 VOORJAAR 2017 27 ■I I MM De 'Weltevrede' van de Fa. van Ouwerkerk te Middelburg, zand- en grind handel, vaart huiswaarts (I925)na volgekruid te zijn met zand van de zandbank. De grotere schragen van de rijplank voor de kruiwagen worden in de Boot vervoerd. Te lastig Op dek bij het zeilen, (coll. Willem van Ouwerkerk) Peilboot bij Oud Beijerland. (coll. Gerrit van Driel) Rampen. In de verslaggeving over watersnoden zien we steeds een hoofdrol weggelegd voor de Boten. Hun vermogen tot stabiliteit, de grote ruimte en de geringe diepgang maakten ze bij uitstek geschikt voor reddingswerk in ondergelopen gebieden, (afb. 24,25) Visserij, als bijboot. In de mosselvisserij waren de Boten onmisbaar bij het werk op ondiep water. In de drie jaar die het broed nodig heeft om volwassen te worden, worden de schel pen verschillende malen verplaatst. Als dat met de slag- rijf gebeurde, een grote hark voorzien van opvangnet, dan werden de mossels eerst in de boot geladen. Het 'moederschip' kon dan vrij van de bank blijven. Ook bij de botvisserij, met het uitzetten van de lange botnetten waren ze onmisbaar. In Tholen, ooit tot in België gekend om haar kwaliteit bot, lag de haven voor de helft vol met deze sloepen, zoals de Boten daar genoemd werden, (afb. 26, 28) Zelfstandige visboot. Op de tentoonstelling was het prachtige model van de hand van Han Reijnhout te zien van de kruisnetvisser. Ooit een gewoon onderdeel van ons landschap met al zijn watergangen. Ook is de Hollandse Boot ingezet bij de zalmvisserij. Voor zien van het gebruikelijke tentje en een spriettuig werd de Boot 'zalmschouw' genoemd. Lekker verwarrend! (afb. 27) Boten aan de dijk van de Westerschelde (coll. Koen de Vriese) I Noord Holland, 1916 (foto Spaarnestad) Ruimen van dode koeien, 1953 (foto Christelijk Nati onaal WeekbladDe Spiegel' nr. 22, 1953) Jacob en Johan Schot van de hengst TH 5. Niet alleen was de Boot handig voor vervoer van die kreeftenkorven. Ook prettig om met dit vaartuig dicht bij de dijk te kunnen komen - indien lagerwal - om ze uit te zetten. (coll. Adrie Blaas) 'Van alles'in een haven van Dordrecht: als eerste een Holland se Boot, die wordt gehoosd, daarachter een vlieger dan een Hollandse Boot als zalmschouw ingericht, dan een witte 'gewone' zalmschouw. (coll. Gerrit Zomer) De mosselhengst GRA 9 met Boot op weg naar de haven van Paal in 1939 (Le Petit Perroquet, nr. 19, 1976)

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2017 | | pagina 14