Restauratie of liefdewerk? Huizen, zomer 2005 Huizen, november 2016 Een verwarrende geschiedenis 30 CONSENT NR. 33 VOORJAAR Bonnie Joosse Peter Hamer Voorde wal in Muiden in betere tijden. Eigenlijk was hij op zoek naar een botter. Zo'n fijn stoer schip. Lekker varen op het IJsselmeer. Gekraak van hout, touw en zeil. Johan Huizenga uit Eemnes wist wat hij wilde. En botters waren er maar zat in de buurt van Huizen. Zoveel dat het heel moeilijk werd te beslissen. Tot een vriend informeerde of Johan wel eens aan een hoogaars had gedacht. Dat zijn pas mooie schepen. En snel. De vriend wist er een te liggen. Nou ja, beetje onder water. Bij Muiden. Ze gingen kijken. Op klompen op een zwevend schip. Eigenlijk was het gewoon een kwestie van leegpompen, uit het water halen, op de wal schoonmaken en wat reparaties doen. En dan met een week of vier, het gedroomde zeilen op een fraai schip. De vriend zei: "Als je het niet doet, heb je aan het eind ook niks." En dat gaf de doorslag. Johan Huizenga werd in augustus 2005 de trotse eigenaar van de YE 167, De Mosselman. Een schip gekocht om mee te varen. Er bleek bij nader inzien toch wat meer tijd dan vier weken nodig te zijn om De Mosselman vaarklaar te maken. Johan vond een plaats op een werf in Huizen en daar verhuisde de ca. i960 Een van de weinige foto's uit de visserijperiode. Het schip is hier al als motorhoogaars in de vaart, met een stuurkot, zonder zeiltuig en zwaarden. YE167 in oktober 2005 naar toe om eens goed onder handen genomen te worden. Toen bleek dat het schip helemaal in het blikzat. Dat de knieën bij de zeilbalk in brokken uit elkaar vielen. Dat het vooronder vol gegoten was met betonnen ballast. Het grote werk begon. Op een werfterrein, met zicht op de Huizer botters aan de andere kant van het water. Johan Huizinga naast zijn YE 167, nog steeds aan zijn 4 weken opknapbeurt bezig. En nog steeds enthousiast. Heb je die zeeg gezien? Zo mooi! De binnenkant is zowat klaar. Nu de buitenkant nog. Volgend jaar het vlak en de boorden. Volgende winter de dekbalken. De tent moest worden afgebroken, dus ik moet nog even een droge plek vinden. Hij werkt alleen. Met zijn zwager en zijn neef als hulp. En over een jaar of drie: varen! CONSENT NR. 33 VOORJAAR 2017 31 Aan de Keizersgracht in Amsterdam Zo vond Johan het schip in 2004. Op de werf in Arnemuiden voor een eerste opknapbeurt. De YE 167 Mosselman is, zoals de meeste vissersschepen, een schip met een bewogen geschiedenis. De registratie in het visserijregister vermeldt als bouwjaar 1914 Arnemuiden. Maar de achterkant van dezelfde kaart vermeldt als datum van inschrijving 1913. En dan: volgens het boek 'De Kroniek van Arnemuiden' is het schip gebouwd in 1913, voor rekening van Cornelis van de Ketterij Lzn. op de werf van Melis van Duiven- dijk in Tholen. Maar volgens het recent verschenen boek 'Het liefst eigen baas' over de scheepsbouwers Van Duivendijk is de YE 167 gebouwd in 1920 op de werf in Tholen. Deze informatie komt uit een artikel van Gerrit Zomer in Consent 1998, die zijn informatie wel weer van 'Ome' Dirk van Duivendijk zal hebben gekregen. Merkwaardig is dan weer dat in één van de banden in het achterschip de initialen MD (Melis van Duivendijk)1921 zijn gebeiteld. Volgens het boek 'De Visserij van Arnemuiden' van Cees van Dijke is er in de ARM 30 in 1921 een motor inge bouwd, een 30 pk Industrie. Het schip is dus dat jaar op de werf geweest.

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2017 | | pagina 16