Herinneringen aan Kees Schot, visser en kunstschilder in Tholen 34 CONSENT NR. 33 VOORJAAR "Echt zo'n tafereeltje was het 's-avonds bij ons thuis. Moeder aan de ene kant van de tafel met een breiwerk, vader aan de andere kant aan het schilderen. Op de tafel een ezeltje met het schilderij er op. Zijn schilderspullen er omheen uitgestald. Het palet in zijn hand. De lamp er boven." Elly, zijn dochter, wordt er nog steeds heel tevreden van. Zo'n mooie herinnering. Aan een schilderende vader. Aan Kees Schot. Kees Schot was mosselvisser van beroep. Cornelis Johannes Schot, in 1913 geboren als jongste zoon van mosselvisser Arie Jacob Schot. Arie Jacob was schipper op de hengst TH 21 Elisa beth Jozina. Kees ging bij zijn vader in het bedrijf werken. In 1938 trouwde hij met Johanna Martina Bijl. Zij kwam zelf niet uit een vissers familie. Het echtpaar ging wonen in de Hofstraat, op nummer 16. Het waren geen makkelijke tijden. Maar ze kwamen de problemen te boven en in 1949 nam Kees samen met zijn broers Daan en Simon het bedrijf van vader over. In 1950 bleken de mossels aangetast door een parasiet. De mossels moes ten geruimd worden tot en met Schiermonnikoog. Terwijl de nieuwe mossels groeiden visten ze op ansjovis, op bliek, vingen pijlstaartroggen als bijvangst, leurden met garnalen. Er Bonnie Joosse kwamen betere tijden en in 1953 kocht Kees, weer samen met zijn broers Daan en Simon, de motorkotter TH 4. Kees werd de schipper. Later opgevolgd door Arie Schot, een neef. Kees bleef vissen tot hij 65 was. Na zijn pensioen kwam zijn zoon Arie, die uit de zeevisserij kwam; in zijn plaats aan boord. De TH 4 is nu nog steeds in de familie. Weliswaar in 1967 overvaren in het Brabants Vaarwater, maar gelicht en verbreed en verlengd weer in gebruik genomen. Kees Schot was niet alleen mosselvisser. Hij was ook kunstschil der. Toen hij zo'n jaar of 14, 15 was verbrandde hij zijn been en voet. Het duurde heel lang voordat hij weer genezen was. Hij kon altijd al goed tekenen maar in die tijd is hij serieus begonnen met tekenen en schetsen. Op papier. De volgende stap was schilderen. Met olieverf op hardboardpaneeltjes. En dan vernis er over. Zijn neef Huib Cornelisse, bracht van zijn diensttijd in Nederlands-lndië lege rijstbaaltjes mee. Met opdruk. Kees bewerkte de baaltjes tot schilderslinnen en zette ze met punaises op zelfgemaakte raampjes vast. Het werden zijn eerste schilderijen op linnen. Later kocht hij de ramen, compleet bespannen met doek. Hij schilderde schepen. Platbodems, kotters, traditioneel en modern. Schepen op zee en schepen in de haven. En luchten, want de lucht hoort bij de zee. Hij schilderde ook op bestelling. Voor de prijs van het linnen. Bij een nieuw schip hoorde een schilderij van Kees Schot. Voor de lijst moesten de opdrachtge vers meestal zelfzorgen. Zijn zoon Piet was uitbater van Hotel Restaurant Hof van Holland aan de Kaaij in Tholen. Het restaurant daar hangt nog steeds vol met schilderijen van de hand van Kees. Maar niet alleen schepen kwamen op zijn doeken terecht. Ook stillevens met bloemen en de Minneputterstraat in Tholen. CONSENT NR. 33 VOORJAAR 2017 35 Landschappen van plaatjes. Voor de dominee die afscheid nam schilderde hij de Grote Kerk. Ook bekende werken zoals het meisje met de paarlen oorring, schilderde hij na. Als er getrouwd werd hoorde daar een schilderij van Kees bij. Dat hij een slechte slaper was en vaak al om 4 uur in de ochtend wakker was kwam zijn productie alleen ten goede. Hij schilderde dan in het "klein kamertje" boven. Hij schilderde niet alleen op doek. Ook grote nog niet gegla zuurde witte borden bleken een prachtige ondergrond te zijn. Voor de bazar van Vrouwenvereniging van de kerk maakte hij in Sint-Jacobsschelpen schilderijtjes van varende platbodems. Gaatje er in boren, touwtje er door. Op de Braderie in Tholen verkochten de kleinkinderen deze miniaturen ook. Ook voor het schilderen van het nummer op de schepen werd hij vaak gevraagd. En Elly en haar broer Arie zijn het er over eens dat hij dat het mooiste kon van iedereen in Tholen. Staand in een bootje of hangend over de rand van het schip, het boeitje, kwam het consentnummer dan te voorschijn. Toen de schepen van staal werden gebeurde dat niet meer, het nummer werd er opgelast. Jammer! Bij zijn zoon Arie staan nog scheepsmodellen. Een helemaal zelf gemaakte van een visserschip. De TH 4 natuurlijk. En modellen uit een bouwdoos, zoals de VL 75 en de Zwarte Zee. Op zijn 64e haalde hij zijn rijbewijs. Toen hij een jaar later met pensioen ging gaf hem dat veel bewegingsvrijheid. Zoals heel vroeg in de ochtend zeekraal snijden. En naar Rotterdam om schilders benodigdheden te kopen. En lijsten uit te zoeken. Hij overleed in 2004. Zijn kinderen hebben veel van zijn werk in huis hangen. Ze zijn trots op hem. Op de schilder, op de visserman. Op de man die zoveel belangstelling had voor zijn omgeving. Een fijne man.

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2017 | | pagina 18