Joop den Boer Boekbespreking Boekbespreking N.D.1 A J}T "1^ neemt afscheid van de redactieraad. "Op hoop van zegen" door A.W. Blaas en A.C. Cornelisse Mon, schipper tijdens W.0.1 36 CONSENT N R. 33 VOORJAAR Joop vond het welletjes. Er is in onze lage landen wel wat te doen geweest over de verhoogde pensioenleeftijd, maar na de verschijning van de laatste Consent vond hij toch dat hij het op een leeftijd van 81 jaar wat kalmer aan kon doen. En, in zijn eigen woorden: "Het zou mooi zijn als er nu een jongere medewerker in de redactie plaats zou nemen. Moeilijk is dat niet, hij/zij moet jonger dan 81 zijn. Dat moet lukken." Joop was op onze redactievergaderingen een graag geziene gast. Vanwege zijn uitgebreide kennis van zaken, de artikels die hij aanbracht, en omdat hij de zaken ook wat kon relativeren. En de lekkere vissoep die we kregen wanneer de vergade ringen op de werf in Zierikzee plaatsvonden! Dank je Joop, voor die jaren van inzet! Franke Lok, namens de redactieraad van de Consent Na drie eerdere uitgaven over de visserij en vissersvloten in Zeeland, Breskens (1994), Bruinisse (2011), en Arnemuiden (2012), is er nu een vierde boek, deze keer over de visserij van Tholen. Het boek is weer iets anders van opzet dan de eerdere uitgaven. De visserij van Tholen is niet onder één enkele noemer te vangen. De Thoolse vissers hebben, in tegenstelling tot die van de andere vissersplaatsen, elke denkbare vorm van visserij bedreven, en dat komt prachtig tot uiting in dit boek. De Arne- muidenaars visten net als de Bressiaanders, voornamelijk op garnalen, plat- er rondvis, die van Bruinisse visten hoofdzakelijk op mosselen. Maar de Tholenaren visten zowat op alles wat er in zee zwemt. Dat vertaalt zich ook in gespecialiseerde bedrij ven en dito schepen. Waar de eerdere publicaties geschreven zijn vanuit de sche pen, is het uitgangspunt hier de visserij; de schepen zijn het gereedschap. De schepen zijn daarom beschreven per vistech niek, niet chronologisch volgens visserijnummers. Die indeling maakt het zoeken naar een specifiek visserijnummer wat inge wikkelder. Er staat weliswaar een lijst van schepen in de bijla gen, maar een verwijzing naar de pagina met de beschrijving van het specifieke schip mankeert. Het boek is, na een uitgebreide inleiding over de geschiedenis van de stad, de werven en de gebruikte scheepstypen, inge deeld in boeiende hoofdstukken over de diverse visserijen, en de daarbij betrokken schepen en families met hun verha- Het boek is voor 29,90 te bestellen bij A.W. Blaas, tel. 06-10917218. len. Een relaas dat gelardeerd is met kran tenberichten over incidenten, maar ook met verslagen over zware ontberingen alsook fortuinlijke gebeurtenissen. Uniek is de aandacht die gegeven wordt aan het reilen en zeilen van de vissersvereni ging 'Helpt Elkander', inmiddels meer dan honderd jaar oud. Opvallend is de onderlinge solidariteit in deze vissersgemeen schap. Al met al is het een prachtig boek, een kloeke uitgave met heel veel uniek fotomateriaal en een rijke bron van hands-on informatie over de eigenaardigheden van de gebruikte visse rijmethoden. Het is daarom een warm aanbevolen naslagwerk voor iedereen met een interesse voor de geschiedenis van de Thoolse visserij. CONSENT NR. 33 VOORJAAR 2017 37 Tijdens de Open Scheepvaartdagen te Antwerpen werd het boek Monschipper tijdens W.O. 1 voorgesteld. Toen oud-schipper Edmond Reyniers (1883-1979) al ruim in de tachtig was, schreef hij op verzoek van zijn familie zijn memoi res. Een deel hiervan, het gedeelte dat zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog, wordt nu in boekvorm uitgebracht. Edmond bezat een sleepkempenaar en op het moment dat Duitsland in 1914 aan België en Frankrijk de oorlog verklaarde bevonden hij, zijn echtgenote en hun twee kinderen zich met de Thérèse in Duitsland. Het schip was net geladen met steen kool en werd al teruggesleept richting België. Na enkele uren zou de grens bereikt zijn maar het draaide anders uit: pas na een jaar zou schipper Mon in België terug keren. Ook de overige oorlogsjaren zouden het de schipper en zijn familie niet gemakkelijk maken. Tochten tussen België en het neutrale Nederland, in beslagnames, aan de ketting, bombardementen; de familie Reyniers maakte het allemaal mee. Er zijn al veel boeken verschenen over de binnenvaart. Maar dit is een verhaal over het schippersleven, niet over de sche pen. Hoe schippersfamilies vaak erbarmelijk leefden, zich aanpasten, heel hard werkten, tegenslag hadden en er toch weer voor gingen. En dat zo'n honderd jaar geleden. Wanneer je op de Schelde, in de Scheldedelta of langs de Schelde-Rijnverbinding vaart, zie je ze nog wel eens dapper varen: die spitsjes en kempenaars. Scheepstypes van meer dan honderd jaar geleden. Spitsen die net in de Franse sluizen pasten en de kempe naar in de wat grotere sluizen van de Kempische Kanalen in Noord-Brabant in Nederland en in de Kempen in Vlaanderen. Scheepjes waar nog een mooie zeeg in zit, de schippers- woning achterop, deels in het ruim verzonken, en nog geen stuurhuis want daarvoor waren sommige bruggen te laag. Het was dus buiten sturen, uren aan het roer staan, in weer en wind, in alle seizoenen. Ook de schippersvrouwen hadden het niet gemakkelijk want de was doen en koken moest ook buiten gebeuren. Wat een verschil met het moderne comfort op de hedendaagse binnenvaartschepen! De prijs bedraagt 15, de verzendingskosten bedragen 7- Bestellen kan via redactie@ruimschoots.org. Ook te koop op woensdagen van 14u - 18u in het Rijn- en Binnenvaartmuseum aan boord van de Angèle in het Bonapartedok te Antwerpen geopend vanaf Pasen tot eind september. Geïllustreerd, 90 bladzijden. Redactie: Franke Lok (info@ruimschoots.org). Dit boek wordt in eigen beheer uitgegeven door Ruimschoots vzw.

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2017 | | pagina 19