RUIMSCHOOTS o,g
Colofon
fïl
Voorwoord
Drukkerij Zoeteweij
Jos Boone
MM
met...
Deze Consent
kwam tot stand
mede dankzij de
financiële steun van
Oost-Vlaanderen
Provincie Zeeland
A i
^UlSCilO
nèvigatie-apparatuuf**
technische accessoires f
~elektris£Re systemen
dieselmotoren
.rubberboten*
.T. V veiligheidsmiddelën *T
i verfsystëfflen en meer..
i www.josboone.nl
brengt al het interessante over het zoet- en zoutwater-patrimonium.
Over vaargeschiedenis en scheepsmensen. Over de ambachtelijke
binnenvaart en de authentieke pleziervaart.
Een jaarabonnement kost 18,- voor een adres in België
of 24,- voor een adres in een ander Europese land.
Bij betaling graag ook uw naam en adres vermelden.
Prijs per nummer is 6,- (excl. verzending).
Abon nement secreta riaat
secretaris@ruimschoots.org
36 blz, 4 nummers/jaar
Molendijkseweg 2 4401 NM Yerseke Tel. 0113 - 571404
Provincie
Voor ieder van ons
Malsbaai 1 - Jachthaven Middelburg Tel. 0118 - 62 99 13
CONSENT is een jaarlijkse gezamenlijke
uitgave van Stichting Behoud Hoogaars
Goes, Tolerant vzw Rupelmonde,
Stichting Museumhaven Zeeland
Zierikzee, De Vrienden van het
Nationaal Scheepvaartmuseum
vzw Antwerpen en de Historische
Scheepswerf C.A. Meerman
Amemuiden.
Consent krijgt steun van de provincies
Oost-Vlaanderen en Zeeland.
Coördinatie: Philip Streitz,
philip.streitz@skynet.be
Redactieraad:
Koen De Vriese, Cees Droste, Toon Franken,
Peter Hamer, Els Van Hoof, Bonnie Joosse,
Jelle Joosse, Franke Lok, Philip Streitz
Opmaak: Els Van Hoof
Druk: Zoeteweij, Yerseke
ISSN-nummer: 1386-9310
In dit nummer;
De Zwarte Galei
Goes en het Goese Sas
Het Mosseikantoor
De Hollandse boot
Restauratie of liefdewerk?
Herinneringen aan Kees Schot, visser en
kunstschilder in Tholen
Voorpagina:
Hollandse schepen overzeilen Spaanse
galeien onder de Engelse kust,
3 oktober 1602, Hendrik Cornelisz. Vroom,
1617. Bron: Rijksstudio
CONSENT NR. 33 VOORJAAR 2017
Museumhaven Zeeland
Historische Scheepswerf
C.A. Meerman
an il 4
Beste lezer,
Zoals de Scheldeveren al eeuwenlang twee oevers verbinden,
zo vormt Consent de schakel tussen Zeeuwen en Vlamingen.
De doelstelling van het tijdschrift is het documenteren en neer
schrijven van de geschiedenis van de oude zeilvaart op de Schelde
en de aan het maritieme bedrijf verwante ambachten, leef- en
werkomstandigheden en industrieën.
De Schelde speelt de hoofdrol in heel het gebeuren. Van bron tot
monding, van Gouy tot Vlissingen doorkruist ze het landschap,
over een afstand van 360 km. Het is weer aangenaam varen op
de Schelde. Wetten hebben ervoor gezorgd dat de kwaliteit van
het Scheldewater jaarlijks verbetert. De Antwerpse knots en de
Baasroodse botter zouden hun lading vis en garnalen weer levend
kunnen afleveren. Zal de meivis ooit nog weerkeren?
Zullen er ooit nog wijmen en wissen gekapt worden voor het
mandenvlechten?
Er is nog werk aan de winkel om het Scheldetoerisme terug te
laten floreren. De Schelde moet herontdekt worden door het grote
publiek. De aangekondigde watertaxi tussen de Bovenschelde
en Antwerpen kan hier een rol in spelen. Pendelaars zullen zo de
rivier leren kennen. Andere rederijen zullen de leemte die Flandria
achterlaat moeten opvullen.
Daguitstappen tussen Antwerpen en Vlissingen zijn er niet meer.
De Wilfordboten, die voeren tussen Temse en Antwerpen kent
men enkel nog uit een liedje van Sanne.
Het Vier Werven Overleg is een belangrijke stap in de goede
richting. Deze organisatie plant in het voorjaar een symposium
over het varend erfgoed. Maar er zal nog meer dienen te
gebeuren. Niet enkel de overheid zal hierin een belangrijke rol
moeten spelen, maar nog meer de watergebonden verenigingen,
die mensen moeten inspireren hun vrije tijd terug aan de Schelde-
boorden door te brengen.
Auteursrechten Consent Overname artikelen is
mogelijk na toestemming van de redactie.
Koen De Vriese
Ere-havenkapitein Antwerpen
Planbureau
en Bibliotheek
van Zeeland
BEW. EX