RUIMSCHOOTS o,g Colofon fïl Voorwoord Drukkerij Zoeteweij Jos Boone MM met... Deze Consent kwam tot stand mede dankzij de financiële steun van Oost-Vlaanderen Provincie Zeeland A i ^UlSCilO nèvigatie-apparatuuf** technische accessoires f ~elektris£Re systemen dieselmotoren .rubberboten* .T. V veiligheidsmiddelën *T i verfsystëfflen en meer.. i www.josboone.nl brengt al het interessante over het zoet- en zoutwater-patrimonium. Over vaargeschiedenis en scheepsmensen. Over de ambachtelijke binnenvaart en de authentieke pleziervaart. Een jaarabonnement kost 18,- voor een adres in België of 24,- voor een adres in een ander Europese land. Bij betaling graag ook uw naam en adres vermelden. Prijs per nummer is 6,- (excl. verzending). Abon nement secreta riaat secretaris@ruimschoots.org 36 blz, 4 nummers/jaar Molendijkseweg 2 4401 NM Yerseke Tel. 0113 - 571404 Provincie Voor ieder van ons Malsbaai 1 - Jachthaven Middelburg Tel. 0118 - 62 99 13 CONSENT is een jaarlijkse gezamenlijke uitgave van Stichting Behoud Hoogaars Goes, Tolerant vzw Rupelmonde, Stichting Museumhaven Zeeland Zierikzee, De Vrienden van het Nationaal Scheepvaartmuseum vzw Antwerpen en de Historische Scheepswerf C.A. Meerman Amemuiden. Consent krijgt steun van de provincies Oost-Vlaanderen en Zeeland. Coördinatie: Philip Streitz, philip.streitz@skynet.be Redactieraad: Koen De Vriese, Cees Droste, Toon Franken, Peter Hamer, Els Van Hoof, Bonnie Joosse, Jelle Joosse, Franke Lok, Philip Streitz Opmaak: Els Van Hoof Druk: Zoeteweij, Yerseke ISSN-nummer: 1386-9310 In dit nummer; De Zwarte Galei Goes en het Goese Sas Het Mosseikantoor De Hollandse boot Restauratie of liefdewerk? Herinneringen aan Kees Schot, visser en kunstschilder in Tholen Voorpagina: Hollandse schepen overzeilen Spaanse galeien onder de Engelse kust, 3 oktober 1602, Hendrik Cornelisz. Vroom, 1617. Bron: Rijksstudio CONSENT NR. 33 VOORJAAR 2017 Museumhaven Zeeland Historische Scheepswerf C.A. Meerman an il 4 Beste lezer, Zoals de Scheldeveren al eeuwenlang twee oevers verbinden, zo vormt Consent de schakel tussen Zeeuwen en Vlamingen. De doelstelling van het tijdschrift is het documenteren en neer schrijven van de geschiedenis van de oude zeilvaart op de Schelde en de aan het maritieme bedrijf verwante ambachten, leef- en werkomstandigheden en industrieën. De Schelde speelt de hoofdrol in heel het gebeuren. Van bron tot monding, van Gouy tot Vlissingen doorkruist ze het landschap, over een afstand van 360 km. Het is weer aangenaam varen op de Schelde. Wetten hebben ervoor gezorgd dat de kwaliteit van het Scheldewater jaarlijks verbetert. De Antwerpse knots en de Baasroodse botter zouden hun lading vis en garnalen weer levend kunnen afleveren. Zal de meivis ooit nog weerkeren? Zullen er ooit nog wijmen en wissen gekapt worden voor het mandenvlechten? Er is nog werk aan de winkel om het Scheldetoerisme terug te laten floreren. De Schelde moet herontdekt worden door het grote publiek. De aangekondigde watertaxi tussen de Bovenschelde en Antwerpen kan hier een rol in spelen. Pendelaars zullen zo de rivier leren kennen. Andere rederijen zullen de leemte die Flandria achterlaat moeten opvullen. Daguitstappen tussen Antwerpen en Vlissingen zijn er niet meer. De Wilfordboten, die voeren tussen Temse en Antwerpen kent men enkel nog uit een liedje van Sanne. Het Vier Werven Overleg is een belangrijke stap in de goede richting. Deze organisatie plant in het voorjaar een symposium over het varend erfgoed. Maar er zal nog meer dienen te gebeuren. Niet enkel de overheid zal hierin een belangrijke rol moeten spelen, maar nog meer de watergebonden verenigingen, die mensen moeten inspireren hun vrije tijd terug aan de Schelde- boorden door te brengen. Auteursrechten Consent Overname artikelen is mogelijk na toestemming van de redactie. Koen De Vriese Ere-havenkapitein Antwerpen Planbureau en Bibliotheek van Zeeland BEW. EX

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2017 | | pagina 2