Kwaliteit komt altijd bovendrijven I sTOttax TAX ISUJM 8 2 TAX ISUjM TAX AFITAX AFITAX AFITAX BV Klaassen Notarissen Epiloog j3 belasting "f £-s9iApe tS E_ uaua|pj0A Z1 I ï'A "ETTr Administratie" Administratie" financieel^ Financieel,03 krediet 1| belasting "lp *1 n" S0|ApB "S uauaipjaA ar ïinis del Administratie 1 nancieel^ co g krediet §- belasting *3 ^■•saiApe -3 L uaüaipjoA Administratie <3 r 1 nancieel_2 <o TAX ISUjM 2 2 r^»T3 krediet ffr belasting :sr> g ^"-saiApe 3 -3 tS E. u0Üaipj0A 3 trati<? Administratie S r 1 nancieel^ co g TAX }SU|M 2 krediet f» g- 11 belasting g S0|APB 3 -3 cö EL U0U9lpJ0A cd r) w u 2 Financiële administratie Prognose Belasting Loonadministratie Online Digitaal dossier Afitax BV. Verrijn Stuartweg 26 4462GE Goes afitax.nl 0113-257228 Het is tekenend voor de kundigheid van de Hollandse scheeps bouwers dat ze er in slaagden in korte tijd zulke uitheemse schepen te bouwen, die met zoveel succes de strijd met de Spaanse galeien aangingen. De Zwarte Galei bevocht vanaf 1600 met succes de Spanjaarden op de Zeeuwse wateren. Uiteindelijk waren er vier galeien op tijd klaar om de Zwarte Galei te kunnen bijstaan in de slag bij Sluis in 1603, waarbij Spinola sneuvelde. De verovering van Sluis door de Geuzen in 1604, waarbij de hele Spaanse galeivloot werd veroverd, betekende het einde van de galeien. Na het sluiten van het 12-jarig bestand in 1609 werden ze opgelegd en roemloos vergeten. In de beschrijving van Amsterdam door Tobias Van Domselaer {Beschrijvinghe van Amsterdam, 1665.) wordt nog een wrak beschreven dat in 1631 bij de Halve-maensbrug over de Amstel lag en in de loop der jaren verdween in de kachels van de burgerij. De roem van de Hollandse galeien was inmiddels zo groot, dat er tachtig jaar later in Denemarken nog een aantal volgens dezelfde specificaties werden gebouwd. voor) moest hebben, en dat 'de kwartieren vrij moesten staan'. Ofwel dat het schip vlaktilling moest hebben. De masten moesten strijkbaar zijn, en met bezaan- of ra-zei len getuigd kunnen worden naar keuze. Het bestek gaat verder met een gedetailleerde beschrijving en afmetingen van constructie onderdelen zoals de kiel, stevens, zelfs de voor verschillende delen te gebruiken houtsoorten. Zo moest de huid worden vervaardigd van 'goed Wesels hout of Konings berger planken', en de spanten en dekken van eikenhout. Deze galeien waren met een breedte/lengte verhouding van 1/6 korter en breder dan de Spaanse galeien, die een verhou ding hadden van 1/8. Dat, en het model van de romp, maakte dat deze schepen wendbaarder waren dan de Spaanse, en bovendien een groter draagvermogen hadden, waardoor er meer en zwaarder geschut kon worden gevoerd. Belangrijkste bronnen: L. Th. Lehmann:Galleys in the Netherlands'Amsterdam 1984, ISBN 90 290 18542 Dr. Johan E. Elias: 'De vlootbouwin Nederland 1596-1655, Amsterdam 1933 Dr. C. Esseboom: 'Wat zegt u het jaar 1600', Tijdschrift Oud Dordrecht, 2001 nummers 1 en 2 Hoe zeer het verhaal van de Zwarte Galei nog in de 20e eeuw tot de verbeelding spreekt blijkt wel uit deze 'replica'praal wagen, gebouwd ter gelegenheid van de opening van de spoorbrug over de Oude Maas bij Dordecht in 1939. Verovering van de acht galeien van Spinola voor Sluis doorJoos de Moor, 1603. Bartholomeus Willemsz. Dolendo, 1603-1610 Bron: Rijksstudio. CONSENT NR. 33 IVOORJAAR 2017 9 T?T i cd -ï e» ii:^j. m =3 (A y# u T7T 1 cd S3l tn o' O ft T7T ,(D 3! \=5. O) T7T t CD CA C5 xatie CA mSl CA CO &H CA Mr S. Lettinga, notaris Havenpark 40, 4301 CE Zierikzee Telefoon 0111 69 81 81 Mevr. Mr N. E. Soeters-Schot, notaris Postbus 187, 4300 AD Zierikzee www.klaassennotarissen.nl

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2017 | | pagina 5