Kwaliteit
komt altijd bovendrijven
I sTOttax
TAX ISUJM 8 2 TAX ISUjM
TAX
AFITAX
AFITAX
AFITAX BV
Klaassen Notarissen
Epiloog
j3 belasting
"f £-s9iApe
tS E_ uaua|pj0A Z1
I ï'A "ETTr
Administratie" Administratie"
financieel^
Financieel,03
krediet
1| belasting "lp
*1 n" S0|ApB "S
uauaipjaA ar
ïinis
del
Administratie
1 nancieel^ co g
krediet §-
belasting *3
^■•saiApe -3
L uaüaipjoA
Administratie <3
r 1 nancieel_2 <o
TAX ISUjM 2 2
r^»T3 krediet ffr
belasting :sr>
g ^"-saiApe 3 -3
tS E. u0Üaipj0A 3
trati<?
Administratie S
r 1 nancieel^ co g
TAX }SU|M 2
krediet f» g-
11 belasting
g S0|APB 3 -3
cö EL U0U9lpJ0A cd r)
w u
2
Financiële administratie
Prognose
Belasting
Loonadministratie
Online
Digitaal dossier
Afitax BV.
Verrijn Stuartweg 26
4462GE Goes
afitax.nl
0113-257228
Het is tekenend voor de kundigheid van de Hollandse scheeps
bouwers dat ze er in slaagden in korte tijd zulke uitheemse
schepen te bouwen, die met zoveel succes de strijd met de
Spaanse galeien aangingen. De Zwarte Galei bevocht vanaf
1600 met succes de Spanjaarden op de Zeeuwse wateren.
Uiteindelijk waren er vier galeien op tijd klaar om de Zwarte
Galei te kunnen bijstaan in de slag bij Sluis in 1603, waarbij
Spinola sneuvelde. De verovering van Sluis door de Geuzen
in 1604, waarbij de hele Spaanse galeivloot werd veroverd,
betekende het einde van de galeien. Na het sluiten van het
12-jarig bestand in 1609 werden ze opgelegd en roemloos
vergeten. In de beschrijving van Amsterdam door Tobias Van
Domselaer {Beschrijvinghe van Amsterdam, 1665.) wordt nog
een wrak beschreven dat in 1631 bij de Halve-maensbrug over
de Amstel lag en in de loop der jaren verdween in de kachels
van de burgerij.
De roem van de Hollandse galeien was inmiddels zo groot,
dat er tachtig jaar later in Denemarken nog een aantal volgens
dezelfde specificaties werden gebouwd.
voor) moest hebben, en dat 'de kwartieren vrij moesten staan'.
Ofwel dat het schip vlaktilling moest hebben.
De masten moesten strijkbaar zijn, en met bezaan- of ra-zei
len getuigd kunnen worden naar keuze. Het bestek gaat
verder met een gedetailleerde beschrijving en afmetingen
van constructie onderdelen zoals de kiel, stevens, zelfs de voor
verschillende delen te gebruiken houtsoorten. Zo moest de
huid worden vervaardigd van 'goed Wesels hout of Konings
berger planken', en de spanten en dekken van eikenhout.
Deze galeien waren met een breedte/lengte verhouding van
1/6 korter en breder dan de Spaanse galeien, die een verhou
ding hadden van 1/8. Dat, en het model van de romp, maakte
dat deze schepen wendbaarder waren dan de Spaanse, en
bovendien een groter draagvermogen hadden, waardoor er
meer en zwaarder geschut kon worden gevoerd.
Belangrijkste bronnen:
L. Th. Lehmann:Galleys in the Netherlands'Amsterdam 1984,
ISBN 90 290 18542
Dr. Johan E. Elias: 'De vlootbouwin Nederland 1596-1655,
Amsterdam 1933
Dr. C. Esseboom: 'Wat zegt u het jaar 1600',
Tijdschrift Oud Dordrecht, 2001 nummers 1 en 2
Hoe zeer het verhaal van de Zwarte Galei nog in de 20e eeuw
tot de verbeelding spreekt blijkt wel uit deze 'replica'praal
wagen, gebouwd ter gelegenheid van de opening van de
spoorbrug over de Oude Maas bij Dordecht in 1939.
Verovering van de acht galeien van Spinola voor Sluis
doorJoos de Moor, 1603.
Bartholomeus Willemsz. Dolendo, 1603-1610
Bron: Rijksstudio.
CONSENT NR. 33 IVOORJAAR 2017 9
T?T i cd -ï e»
ii:^j. m
=3 (A
y# u
T7T 1 cd S3l tn
o' O
ft
T7T ,(D 3!
\=5. O)
T7T t CD CA
C5
xatie
CA
mSl CA
CO
&H
CA
Mr S. Lettinga, notaris Havenpark 40, 4301 CE Zierikzee Telefoon 0111 69 81 81
Mevr. Mr N. E. Soeters-Schot, notaris Postbus 187, 4300 AD Zierikzee www.klaassennotarissen.nl