Het verlangen naar een decreet Calvii Verantwoording 46 Het is de laatste twintig jaar duidelijk geworden dat het oude idee van een avant-garde in Amerika niet aansluit bij de culturele werkelijkheid. De mythe van de vernieuwer die strijdt tegen een vastgeroest establishment, is dood. Nieuwe kunst is al sinds mensenheuge nis onze officiële cultuur Amerika is ver slaafd aan vooruitgang en houdt even onbevooroordeeld van het nieuwe als van het oude. Vandaar dat de idee van een avant-garde hier alleen als fictie kan overleven, ondersteund door devote verhalen over cultureel martelaarschap: de context van die verhalen bewoog zich in de jaren tachtig en negentig van stijl naar gender en ras, maar de plot blijft hetzelfde. Vandaag de dag is de term 'avant-garde' een on-woord. In plaats daarvan hebben de handelaren, curatoren en de mensen die die afgrijselijke markt- festivals organiseren als Art Basel Miami het over 'cutting edge', wat nog steeds de warm-positivistische indruk vestigt van gloeiendheet nieuw spul dat door lauw oud spul heen snijdt, voort- smedend, iets scheppend. Maar dit model is afgedankt en kan niet meer tot leven worden gewekt. Het idee van de therapeutische geestkracht door kunst raakte in verval toen de kunstwereld kunstindustrie werd, toen duizenden speculanten de markt opgin gen en de junkbondmentaliteit door drong in de contemporaine kunst. Hoe meer de kunstwereld zich vulde met hypocriet volk dat anders misschien moerasland in Florida zou hebben verkocht, des te verhevener werd de taal. Iedere kunstboef werd bedreven in het citeren van Baudrillard. In de jaren tachtig expandeerde de populatie van de kunstwereld enorm, dankzij over productie van afgestudeerden aan kunstacademies en de plotselinge ver lokkingen van de markt. Het draagvlak van verzamelaars was lang niet breed genoeg voor deze superstructuur, vooral niet omdat het onduidelijk was waar haar voortbrengselen voor gebruikt zouden kunnen worden. [Robert Hughes, 'Een verdediging van wat onschatbaar is', in: Nexus, nr.51, Uitgeverij Nexus 2009, p. 18-19] PINDAKA Jan Hoet in de catalogus van Documenta IX: "Voor mij is er altijd maar één uitgangspunt geweest en dat is kunst kunstenaars en hun werk: dingen gemaakt vanuit innerlijke noodzaak die voor zichzelf een plaats zochten en ook vonden". [uit Museumtijdschrift nr. 5 juli-augustus 2009] [Vrij naar Saren Kierkegaard] IK E In een werkelijk kunstzinnig beeld is altijd een organisch verband aanwezig tussen idee en vorm. Vorm zonder idee en idee zonder vorm vernietigen het beeld, en het beeld houdt op kunst te zijn. uit Andrei Tarkovski, 'De verzegelde tijd, Beschouwingen over de plmkunst', Groningen: Historische Uitgeverij, 2007 p. 26] 3.10. "Je n'ai pas eu d'idée, je n'ai pensé qu'a une image". "Ik heb geen idee gehad, ik dacht alleen maar aan een beeld". [Magritte, 'De Citaten', samengesteld in opdracht van het muséemagrittemuseum, Brussel 2009] (Mijn vader zei altijd:'Als je je wijsheden steelt uit één boek, word je ver oordeeld als plagiaatplegen als literaire dief. Maar als je steelt uit tien boeken, noemen ze je een geleerde, en als je uit dertig of veertig boeken steelt, ben je een vooraanstaand geleerde') [uit Amos Oz, een verhaal van liefde en duisternis] De weg die de moderne kunst echter is ingeslagen, is een doodlopende weg. Ze heeft het zoeken naar de zin van het leven afgezworen en hiervoor louter zelfbevestiging in de plaats gesteld. De zogenaamde creativiteit lijkt veranderd in een zonderlinge bezigheid van exen- trieke individuen die de autonome waarde van het persoonlijke handelen enkel als manifestatie van devrije wil bevestigd willen zien. In het schepping sproces wordt de individualiteit even wel niet bevestigd, maar in dienst gesteld van een algemeen en hoger idee. De kunstenaar is een dienaar die zijn talenten, hem als door een wonder geschonken, tracht te verwezenlijken. Doch de moderne mens brengt liever geen offers, hoewel de individualiteit alleen door opoffering bevestigd kan worden. Dat is de mens van lieverlede vergeten en hierdoor heeft hij het gevoel verloren voor zijn bestemming. [uit Andrei Tarkovski, 'De verzegelde tijd, Beschouwingen over de plmkunst', Groningen: Historische Uitgeverij, 2007 p. 37] 3.5. "II n'y a pas de choix: pas d'art sans la vie". "Er valt niette kiezen: zonder leven is er geen kunst". [Magritte, 'De Citaten', samengesteld in opdracht van het muséemagrittemuseum, Brussel 2009] In Nederland weet je nooit h*»*™ zc «im aw-**- dci» djn het tlijk» ittmnlJtls - jillligKra Blj- BB Hwm I" rtozsrt-vt voorbeeld him nlcuHC bibliotheek san dc Um- /uti tent* k irrkkM *k tin hrt rrrrur<j»<k Cultureel suplement NRC, vrijdag 31 juli 2009

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2009 | | pagina 37