Pi 6 n> E? ro n> 3 P cr O fD x* n s X H 5 De kern van dit kunstbegrip ligt in de dub bele omarming van aan de ene kant de .otie dat kunst radicaal op de samenleving okken moet zijn en anderzijds het besef nst alleen een onderdeel van die ving kan zijn als zij zich loskoppejf ^If' is. Waarbij dit 'zichzelf-zijn ruik maakt van haar stelling What Keeps Mankind gelse vertaling van het lied 'on leht der Mensch? uit Brechts rschenoper van 1928. Het curatoren- ctief neemt zowel de inhoudelijke ekking als de esthetische methode van Brechts stuk serieus. Onomwonden presen- eren de tentoonstellingsmakers zich als ommunistisch, iets wat ongetwijfeld een deel van de bezoekers zal irriteren. Tegelijkertijd omarmen ze het 'mediumkri- tische' aspect van Brecht (het doorbreken van de vierde wand, waarbij de acteur tij dens de voorstelling plots het publiek aan spreekt) en vinden zo aansluiting bij een klassieke, zelfs lichtelijk greenbergiaanse kunstopvatting. Het 'communisme' waar uit zij putten, overstijgt de puur politiek- sconomische theorie en vertoont sporen van een bredere filosofie, die sterke overeen- omsten vertoont met het historisch mate- ialisme van Walter Benjamin. In de gese- ecteerde kunst lijken ze de mogelijkheid te rojecteren van een 'materialistische' vorm an denken. In zijn beroemde essay Het unstwerk in het tijdperk van zijn technische eproduceerbaarheid speculeerde Benjamin 3in' de materie zou worden gedacht en niet eer 'over' of 'buiten' de materie. Het eroemde 'aura' dat volgens Benjamin ver- ween, zag hij als een (contemplatieve) afstand' - 'einmalige Ferne' tussen sub- ect en object die overbrugd zou worden, 'olgens Benjamin had de 'massa' een 'ver- aneen' om de wereld te 'naderen' en was de film, die door zi alomtegenwoordi| afdruk was van het eerste medii werkelijkheid keej doordrong. Deze Benjamin krijgen| concrete invuliim dergelijk de object in zijn lichten, kaï beschouwer en kunnen Doordat iets lan inhoudelijke kei zich steeds v< - als het objeflH het waj is en volledigjfl&md' - ten van het cBK rich ine materialiteit [pk interen of andere 'iiaK d' opei zou zeggen hineren vervreemding» i een d een hyperbol i afstan wer en objtppL iie op omslaat in eJ uniddel subtiel ingez' ïerhalli in de eerste ewerksi lijke omslag toonstellingsmaki] teerd hebben wat en vorm vit speeld. De 'm| onderzoekei van de huid! roduceerbaarheid sn die eerder een [ld dan een teken, liet meer naar de 'in haar weefsel' ie gedachten van bntoonstelling een ?rs lijken in. de ïg het geëigende fcvoeligheid tqt een ijn gebruikelijke verliest, lijkt het bevinden, totdat 1995 uit 2006-: exemplarische wj[ stappen. Het best! eerste is een duist zwart geluidsisolel Aan de verste zijdf doorzichtige, vei lanaon ooshnoste al werk geselec- pel tussen inhoud lorbeeld van een Itueerd binnen dit [eljhans Territory |it werk bevat op bovengenoemde Itwee ruimtes. De die volledig met iteriaal is bedekt, i zaal hangen vier jn enkele meters lelkaar. On de ven- de jaren 9Ü. in de boekenkast staan histori-fj sche studies over de Joegoslaviëcrisis. Op de J tafel liggen dunne grijze boeken van A4- formaat met transcripties van onderschepte radioberichten. Deze transcripties vormen| uiteindelijk de spil van het werk en zijn fas cinerend om te lezen. Het materiaal is te rijk| om tijdens een bezoek g^j nemen, maar een willekei volstaan om het werk te erv£ ten ziin soms cr ven waarin aan iemand gev| 'zij de leeftijd van dienstplic waarop de ander fel opmerklj historische studies de bronnl torisch narratief. Zowel het M teri in m-l jntj in de directe manifestatie va en Hitsen voor Nederlan beklemmende vragen op al: En hoe verhoud jij je tot deze gebeurtenis? Veel werken in de tentoonstelling hebben een gelijkaardige complexe structuur en historische zeggingskracht. Om tot de kern door te dringen, is wel geduld en concentra tie nodig en moet vaak wat worden gelezen of een langere film worden bekeken: maar het. is meestal de moeite waard. Sterke voor- fD O O 3 OrQ fD in rt fD_ Q. x' Q. 2 CL fD 3 fD X XI O C S O -5 CL r~t Q. PJ pJ -5 0 3 c rt Oq fD 3 O Q_ 0"Q CL CL fD X N m fD 1 CT P CL O N 00 SJ rt 1 fD Z O i- X fD: <jj OJ O fD 3 CD rt fü fD -s 0 3 p_ A fD 3 fD 3 rt fD N fD 3 CL fD 3 P 3 CL O fD Q. fD s: IS) fD H I? CL O O -i CL fD pj oo 3 H m (3 vp Qui MV iou üïtfan a 5 nf of ia

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2010 | | pagina 18