Verantwoording Van het idee was zelfs het begin niet uitvoerbaar, maar ook dat bedierf de fascinatie niet. Het is niet belangrijk wat werkelijk kan, van belang is alleen wat zich laat bedenken. [Wim Kayzer, 'De waarnemer', Uitgeverij Balans 2004, p. 343.] Het klassieke werk onttrekt zich aan definitieve interpre tatie. Zo zijn interpretatie en kritiek, in hun oprechtste vorm, min of meer suggestieve, verrijkende vertellingen van persoonlijke, altijd voorlopige ontmoetingen. Het is alsof het gedicht, het schilderij, de sonate om zich heen een laat ste kring trekt, met daarbinnen ruimte voor de ongerepte autonomie. Ik definieer het klassieke werk als een werk met om zich heen een vrucht bare kring. Het stelt ons vragen. Het eist dat we blijven proberen. Het maakt onze misduidingen, onze partijdig heden en onenigheden niet tot een relativistische chaos, waar in alles mag, maar tot een verdiept begrip. Waardevolle interpretaties, serieus te nemen kritieken, zijn die welke hun beperkingen, hun onver mogen zichtbaar maken. Die zichtbaarheid kan dan helpen de onuitputtelijkheid van het object aan het licht te brengen. Het braambos brandde feller omdat zijn uitlegger niet te dichtbij mocht komen. [George Steiner, 'Errata', Amsterdam: Meulenhoff 1997, p. 28-29.] Marcel Proust in het laatste deel van A la recherche du temps perdu: Le temps retrouvé. 'De grootheid van de ware kunst daarentegen bestaat in het terugvinden, terugwinnen, kenbaar maken van dié werke- lijkheid waar wij zo ver buiten staan, waar wij ons meer en meer van afwenden hoe meer dichtheid en ondoordring- jiri dokoupil baarheid de conventionele kennis krijgt die wij ervoor in de plaats stellen, die werke lijkheid die wij grote kans lopen tot onze dood niet te hebben gekend, en die heel gewoon ons leven is.' Kunstwerken, die de hoogste vorm van geestelijke arbeid vertegenwoordigen, zullen in de ogen van de bourgeoisie alleen genade vinden als duidelijk is dat ze onmiddelijk materiële waarde zullen genereren. Karl Marx, filosoof [geciteerd in: SHOCK ART, Don Thompson, Uitgeverij Walewein Amsterdam, 2010, pag. 28] Ik was bij een voorstelling in een landhuis. Vijftig toe schouwers rondom de bank, waarop het liefdesdrama zich afspeelt. Als George gaat vertellen dat hun zoon dood is, is iedereen gespannen, ledereen hoopt dat hij het niet zal zeggen. Dat is het vreemde van kunst, je weet dat het allemaal bedacht is, onecht, een kunstje. Bovendien weet je dat het binnen het toneelstuk ook nog eens niet waar is, die mensen hebben helemaal geen zoon, dubbel bedrog. En toch ben je gespannen, en die andere mensen ook (onbe kenden, in hetzelfde schuitje). Dat is het vreemde van kunst, geaccepteerd, meeslepend bedrog, schuurpapier. [A.L Snijders, "Vijf bijlen', AFdH Uitgevers, Enschede/Doetinchem 2009, p. 52] Indien onze belangstelling voor huizen inderdaad net zozeer wordt bepaald door hetgeen ze ons vertellen als door de manier waarop ze hun con crete functies vervullen, is het de moeite waard stil te staan bij het merkwaardige proces waardoor combinaties van steen, staal, beton, hout en glas in staat lijken zich uit te I drukken - en ons in zeldzame gevallen de indruk geven dat ze ons waardevolle en ont roerende dingen te zeggen hebben. We moeten weer beseffen dat we invloed kunnen uitoefenen op wat er gebouwd wordt. Er is geen voorbeschikt scenario dat het doen en laten van bull dozers en kranen bepaalt Ook al betreuren we het groot aan tal gemiste kansen, we hoeven nog niet het geloof te laten varen in de altijd aanwezige mogelijkheid een situatie ten goede te keren. [Alain de Botton, De architectuur van het geluk, Uitg. Atlas-Amsterdam/Antwerpen 2006, p. 87 p.283]

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2010 | | pagina 24