r Tm k ü- wvfoy,s flJ^L (tl* VJJL-y j^/l -4 A-ÏWL KfAwAxt i/0 UkfEixj i+/w(n (</e '>iW -^A/) 0-f* TftwxtiiJu tffe oP&J OAL V)V\ jW) 1 Tife'öWL.y" hMe poê. t/i m+d of fyiötu^^ t&& yy frvtvm Ü06 Dw't COyVr J-*00^ U/U//T Ao f4oMX7AA^<^ «O - C LL/(f fH-C- 1*4*^ T l+t? -i **- Ai I?) /46RT1 ^6AT ATTlte. -RyTUM Of __-r?J0C/2. fTf/yi=C_0£kÊ c-c óuw Ttc xqvtssss iTéltoiAM. li TOjTO^^r i<(<IO\i4C£yoj€ fcv) US&C Ti*C x"£AU I/ui OM '<A |TH£ hkjü\l~t Ö-F Töittote^ i G. 3&u/w fci/V)lt|p 3h)uaQ-1 (3«?3 Lorenzo Benedetti: "In een museum voor hedendaagse kunst moet het primair over l(UnSt gaan, niet over het hfidfillddd^SC" n s decreet 031 juni 20101111 '•f- decreet 03 juni 2010 110 v9 Door:Tjeu Strous Lorenzo Benedetti (38jaar, geboren in Rome, Italiaanse vader, Nederlandse moeder en mede daardoor uitstekend Nederlands sprekendbegint zijn carrière ind^kunstwereld als assistent bij tentoonstellingen van Sol Lewitt, Mario Merz enJajvIMbets in Italië in 1994. In 1995 studeert hij af op Kunstgeschiedenis in Rome,Inigg8 volgt hij een curatoropleiding bij de Appel in Amsterdam. In 2002 werkt hij mee aan Sonicity, een project met geluid, architectuuren kunst in Cordiale; een gebouw met een lengte van één kilometer met bijna 10.000 inwoners fn een van de buitenwijken van Rome. CorviaJb,"is dat niet het langste gebouw ter wereld met gigantisch veel inwoners en een hoop sociale ellende? "Corviale is opgezet volgens de ideeën van Le Corbusier en is, zoals meer van zijn scheppingen, langzaam ten prooi gevallen aan verwaarlozing, werkloosheid, druggebruik en criminaliteit. Het idee daar v^as om kunst naar een-van de moeilijkste wijken van de stad te brengen in een poging het tij te helpen keten." "In 2004 heb ik het Sfound Art Museum opgericht in een appartement in Rome. In dat Sound Art Museum kon ik mijn fascinatie vöor de trits geluid, architectuur en kunst verder uitbouwen. Elke kunstuiting kan volgens mij intensief aan een bestudering vanuit elk van deze invalshoeken worden onderworpen." "Een van de kunstenaars waarhaee ik daar voor de dag kwam, is Vito Acconci, architect en (onder meer) geluidskunstenaar." Bekend gewchden met een masturbatiesceance (zie daarvoor Wikipedia.) "Acconci is ooit nog gepresenteerd op^een van de Forummanifestaties in de jaren tachtig in Middelburg; de eerste voorzichtige link met ZeelanaMn 2007 verhuisde ik naar Herford in de buurt van Hannover om daar als curator te gaan werken bij het Maria Herford Museum onder leiding van Jan Hoet." Wat zoekt een Italiaan in Herford? "Herford is interessant, omdat het duidelijk een perifere plaats is, evenals trouwens Middelburg). Zonder periferie bestaat er geen centrum, juist in de periferie waarin de kunstenaar zich relatief onbespied waant door beroepsgenoten en critici kan hij aan het ontdekken en^experimenteren slaan. In een klein kunstinstituut zijn de lijnen kort en is de binding met de omgeving veel directer. De context waarin de kunstenaar opereert, is overzichtelijk, ideaal voor aanstormende kunstenaars, die toch al internationaal willen operejren." Zou een in de periferie opererende instelling als de SBKM niet op de eerste plaats met lokale kunstenaars moéten werken? "Ik trek wat dat betreft een vergelijking met een internationaal opererend voetbalteam. Als je die ambitie hebt, selecteer je de meeste spelers ook niet uit de directe omgeving, tenzij ze op datuiveau mee kunnen. Zie Middelburg als een kleine plaats die op kunstgebied in de Europese League wil spelen. De eerste tentoonstelling die ik maakte in de Kabinetten ging overigens juist over kunstenaars uit Middelburg die in de het internationale team thuishoren. Het ging over werk uit de eigen collectie van Marinus Boezem, Nico vanger Boezem, Willem Buijs, Piet Dieleman, William Verstraeten. Er was een solotentoonstelling van Dave^Meijer en in de tweede tentoonstelling over de collectie die onlangs in De Kabinetten stond, was Maartje Kdmanje te zien. Ik probeer dus van meet af aan een dialoog op te bouwen met Zeeland en wat er internationaal geuejirt!" \3

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2010 | | pagina 30