De wcrcld van Wee Cea WuRcnmaannc ReDeneBinu
Wee in een dud wddrd Ha rumt uit hct GBieBR CTwit3>rwaaB Ha zuvccl am au#} BCTCReinvDua een uitdrurrirq
van run iR^rweeRueueven in een RLonRnaBwrainu uf unoMaToree In Ha Lotijr wcbd dit Tvaet,*-m hct CriueLa
Twdct en in hct fleDCRLanDa Dun tweet WaaBncHumuR Bieren dc Menaen aL vanar hct MUMemvur mnnoocn ol
zclfr DaaRVODR^DOT ze dc nrraaR unwiDen een WBTueujRe RBea Wee r wcl in dc lddt van De TUD^annann
in HeT rJeDeBLanDn^-DDDfioeuBueiD van een wddrd mct een enheLwuDiue naar een wot neeRvuuDiue BeTeRenin Hct
wwrd wordt ucbbuibt in urrDRUBRinuen Die nnoRT weeBueven or DRoeFenm CaeH en wee^-o weekwee mijd am
BeDReiumu cwee je ueBeenTeD am aanouiDinu van De BaRennreRioDe van vRouwen CBaRennweeenD>-am uevoeL Cwee
uevoeL^weee lucht>- wccmocdd en in De DieRRunDe c RoopwaTeRROORmD en naTuuRueneenRunDe cweewoRTeL>-een
nTeRR naMenTRCRRenD middcl Teuen diorrccD ^Teeon in hct woord eeiiTep oFueLeiD van De QBonDvoRM>rDie
run^nMaRT en vcrdrict uitdrurt
Wee in een ZieLereTier carueLeiD van zicl en rlcir creTrreD in hct FpannD Doordht hij Maar een RLeine zicl
HeeFT>-een ucmocd ucvuld mct veeL wee,* Rem hij De vrolurhcid nieT,* hct uclur^- De rrct ZienwnD meerr
hij zich door hct DnDCBMaanae voort en huht om hct Buiuen van De uRannrRieTjen in De wird i fluen duct
run>- LeveRT vcrdbict or en rniaRTeLUR romt hij zijr Dauen door Toch wcct Wee nieT bctcr Hij rcrt ueen
ordcr Leven Dan dit en Ran Ha Dun neroenn Mee veRuemRen Tot hu Yo TeueriROMi>een bij hct BanaLe of
orTiMinnnau luidruchtig en immcr enTHoumanr TYrer Zo Ran hct Dun oor^ dcrrt Wee en volut Yo ovcrol en
neRuenn^-TOT ze urreinDeujR vernMCLTen tot Jee,*waaRMee De Menn in uencHaren Wee en Yo zun aRCHCTYren>rDe
Yin en Yanu uit dc I—tjimltdc Ja—Whc cveRBanreRinu van Yo- WeeD uit dc jooone oveRLeveRinu^Minnaiien zclfr
orrmTaan urr De vernMeLTinu van roniTieve en neuaneve eneRuie?n Die zich in De MCTanmeRe wcrcld BevmDen en zich
FYnieR HCBBen ueManiFenTeeRD or flaRDe Tijd en ruimtc nreLen ueen rol Conruciun wan een van De eernTen Die
zich dit ReoLineeRDC en in waoRncHunmR ueBoren uit dc veRnMCLTinu van Wee en Yo Bewun hicrvoor in dot cr
ovcr hct Leven van ConFuaun vrijwcl mem bcrcrd in Cn Conruciun BCTCRenT veRWORRinu Czie FnueLn conrumonD
VeRwaRRinu romt van veRwaRRcn.* door eLRaar HOLen en ConFuciun in Dun orrmTaan doob een veRwaRRinu
CoMnTRenueunuD van Wee en Yo Conruciun in Dun De zoon van Wee en Yo en DaaRMee DezeLFDe aLn Jee Dan
Jezunw Jezun moct hct ueoacHTeuoeD van ConFuaun wcl HCBBen ucrcrd ctWaT uij nieT wilt dot u uencHieDT^ Doe
dot oor een anoeR nieTTD De quldcr ReueL^-en wan een zoon van Jee De naaM Jezun hccft dczclfdc ochtcrurord
OLn QeeRnne>-Joonne>-Jannne en Cin zun LaTunne vaRianTD Fiuun^Dun tdc zoon vant flanuezien De vodcr van
Jezun vomenn dc ovcRLevcRinu nieT bcrcrd m^MoeT De timmoculotc concemont zun veaooRzaoRT door Jee
DaT vaLT oor morrclijr aan Te Tonen doordot Jezun naanT een enTHOunianTe^ orriMinTincHe en miDRucHTiue cdcrr
MaaR aan De nc*ne in De tcmfcld reRnoonLURHeiD oor oveRLier van run>-nMaRT en vcrdrict cnieT aLLeen De
RRUinweu^-MaaR oor zun wamioor in De woenrunD i Dveaiuenn MaaRT dit Dun Wee en Yo tot De apooTouDCRn van
Jezun Gaa or hct vooRuaanoe in cr vccl voor tc zeuuen DaT ConFuaun De vodcr van Jezun wan Hoe romt
Jezun anDCRn aan dc uuldcr rcucl in een tijd dot cr nauwcLiJRn conTacr wan Tunnen hct RoMeinne en Franene bijr
Cr wan Dun HCLCMaaL ueen nrRORe van een orbcvlcrtc onTvanuenm^MaaR Jee>-oFTewa ConFuaun^-HeeFT Maraa
bcvbucht,* Hij lict HaoR DaaRRO in dc nTeeR com orduidclurc RCDenen) om ran bij dc ucboortc van Jezun OLn een
van dc wuzen urr hct oonren weep or tc ROMen Dauen In dczc uitlcu romt dc nTiervoDCR van Jezun>-Jozer^eR
MaaR BCRaaiD ar Dit in cchtcr nieT tcrccht Jozer in ofuclcid van Yu-zclf en in Dun dc upooTvaDCR van
Jezun^Die TUDenn zun Leven zo uocd en RwaaD aLn hct mnu ovcr hcm waaRTe Doordot dc Menn nu eenMaoL een
eiuen wil Heenvpoon Jezun uitcirdclur voor dc dood com wclrc rcdcr Dan oord in rLaaTn van voor hct lcvcr
Colhocwcl dc irrreBrBeTaTien hicrovcr vcr urreen LorenD Dvcrblccf Jee^Dio-onTBoonTBaaR door hct veRLien
van zun zoon,*-zich tcbuutror in een BLoonreR in Jcmcr CJee—ManD en ran oriLanun RoncaRneeRDe OLn rponTMan
van dc JaYBiRDn CJoiin RemcHMan^-ofuclcid van tdc Reizenoe Jee--Mant3 In ©@®(D wordt dc zoon van
Conruciun or flaBDC vcrwocht i Dot liut voor dc HanD^oMDaT zun mocdcr Mafiia dc nTOMMoeDCB in uewoRDen van
dc Mavatn cvcruclijr Map— ia en Ma—Ya3>*Die dit HCBBen voopnreLD Cr zun noMCLUR arocRicFe vcRHOLen Die
BewcRcn dot MaRia TUDenn dc veRVominuen van dc ecRnTe cHRinTcnueMeenncHorren hct ruimc nor Roon Hct zou
onDCRueTCRenDe om voor dc HanD Liuuenoe RCDenen mem veBBazen OLn een ciccl van Morio BewaaRD in ueBLcven in
Ha JODen DODenManRCR van dc Moyo—Romnu PacaL^Jee door dc HanD or Heen waeil tc Leuuen en via HI een
orvoLUCR wcct vciliu tc nTCLLen
Ook 'billijk' is in deze dure tijden onterecht - maar begrijpelijk genoeg - in onbruik geraakt.
De conventionele etymologie van 'billijk1 is daarbij aan revisie toe. Wat moeten wij met die al te
gemakzuchtige verwijzing naar het grondwoord 'bil', oorspronkelijk 'goed, Onschuldig', in het
middelnederlands 'bille' dat weer uit 'belle' zou komen? 'Zie ook schil,' zegt het Etymologisch woordenboek
vervolgens, dat op die plaats echter simpelweg verwijst naar 'schel 1'. Zo blijven we natuurlijk aan de gang, aan
onze neus meegetroond door een labyrint van dode letters, tot we via een obscuur poortje met een wellicht
opvoedend bedoelde schop onder onze bil weer worden buitengewerkt.
Cr—CfflroaoD von Cr JcO^-®®
Neen! We moeten van de horizontaal-temporele naar een verticaal-mythogene verklaringswijs. Van de eenvoud
naar de complexiteit en van daar terug naar de evidentie, zo niet het onbenullige. 'Billijk' is over
duidelijk een samenstelling van 'bil' en 'lijk", en geeft daarmee uiting aan de onlosmakelijke
vervlechting van eros en thanatos, lust en vernietiging, leven en dood. Bil-lijk verwijst naar het door prof. W.B.
Kristensen (1867-1953) gelanceerde begrip van het 'absolute leven' dat huist in de dood en dat kenmerkend is voor
de wereldaanschouwing der preklassieke religies. Het grote, universele mysterie van het 'absolute leven'
verankerd in een woord dat door onze linguïsten vertaald wordt met 'schappelijk' of 'niet dliur'!
Het absolute aspect van 'billijk' wordt evident als we dit in een simpele algebraïsche vergelijking
gelijkstellen aan het oneindigheidsbegrip en dat vervolgens in verband brengen met zowel het aantal
lettergrepen (2) als het aantal letters (7) van'billijk'
2:00 00:7 2:7=00:00 2 7
De structurele eenheid van 'billijk' is derhalve oneindig i.e. absoluut, 'billijk' is geenszins een germanisme
zoals verbitterde leraren Nederlands in de provincie plachten te verkondigen.1 'bllhjk', met zijn in de diepten
van de Indo-Europese taalschat reikende wortels, is preklassiek en zeker pre-Duits. Het is wél ontegenzeglijk
Nederlands. Waarmee wederom een sterk argument is geleverd voor de stelling dat de Duitse taal een dochter is
van het Oernederlands.'JJBK'