Bö ös tol ABSTRACTIE EN WERKELIJKHEID Bij zijn inaugurele rede voor de TU Delft heeft Michiel Riedijk gewezen op het belang van de tekening in de architectuur. De architectuurtekening is zegt hij "een ordening waarbij alles, van centrum tot oneindig verre periferie, in een mentale constructie gegoten is. Een tekening die de wereld om ons heen organiseert en die een eigen universum verbeeldt." Juist omdat dat eigen universum bestaat, is het voor niet ingewijden, lastig om tekeningen te lezen. Om die reden bestaan er, zo benadrukt ook Riedijk, verschillende soorten tekeningen. Wat mij vooral interesseert is dat die eigen wereld bestaat. De meeste architecten zijn zich daar weinig van bewust en dus zijn mededelingen in die specifieke architectenwereld spaarzaam. Men acht het elitair of nutteloos. Tenslotte is het niet de opdrachtgever of zelfs het architectenregister die vraagt om zulke mededelingen. Wat wil zeggen dat wat er in die wereld gepresteerd wordt, niks oplevert in de ogen van degenen die architectuur zien als business. Waarom zou je er dan druk om maken? Ze zien niet in, dat onderprestatie in dat universum in feite betekent dat je geen architectuur levert, maar bouwplannen. Op dit moment leven we in een situatie die van de architect vraagt ondernemer te zijn. De werkelijke betekenis van het ontwerpen van gebouwen lijkt alleen nog in het gesloten gebied van het onderwijs aan de orde te komen. De dagelijkse praktijk, de markt, die blijkbaar alle theoretische kennis overschaduwt en waarvan gezegd werd dat ze zichzelf reguleert en altijd gelijk heeft, lijkt excellentie op het gebied van architectuur als mentale constructie overbodig te maken. Recente gebeurtenissen in de financiële en politieke wereld, zou ons moeten behoeden voor een dergelijke lakse houding. Ons naïeve geloof in het gelijk van de markt is daartoe te veel op de proef gesteld. Nu komt het erop aan om te kiezen voor een principiële houding of het vak definitief over te geven aan de grote stroom van commercie, zakelijkheid en nut. In de twintig jarige praktijk van het Lab heeft, getuige het werk dat getoond wordt in Revolution Gallery, LN46 en CBK Zeeland in Middelburg, de tekening altijd een cruciale rol gespeeld. Ze verbeelden een idee en die is op zichzelf ook weer een abstractie. Daarom zien die tekeningen er vaak streng en formeel uit. Ze geven namelijk een niet bestaande orde weer. Dat strenge, metrische, repetitieve, schematische aspect van die tekeningen is slechts een beeld of verbeelding. Binnen dat gereguleerde systeem speelt zich het werkelijke leven af. Zodoende ontstaat bijna als vanzelf een scheiding tussen wat de architectuur vermag en waar het op afstand blijft. Want architectuur schept slechts kaders, een raamwerk, waarbinnen de menselijke samenleving opereert. Niet voor niks heeft de bouwer van de matrix in de gelijknamige Hollywood film de naam the Architect meegekregen. Ook Hollywood maakt dus de fout te suggereren dat op die manier het echte leven gemaakt kan worden: zelfs dat de abstractie de werkelijkheid wordt. Die film tracht een begrijpelijk, beeld te geven van dat aparte universum van de architectuur, dat op merkwaardige wijze is gescheiden van de realiteit, maar waartussen wel gecommuniceerd, ja zelfs, getransporteerd kan worden. Via denkbeeldige verbindingen. Dat precies is ons vak: die communicatie tussen die verschillende hermetische werelden. Voor die capaciteit is nauwelijks een toets of richtlijn denkbaar. Dat benadrukt bijvoorbeeld Mark Wigley, gevierd schrijver en erudiet hoogleraar uit Nieuw Zeeland, die in het vroege voorjaar van 2003 Middelburg aandeed en die ik bij die gelegenheid mocht interviewen. Hij stelt onomwonden dat architectuur geheimzinnig is en dat de totstandkoming ervan vooral 's nachts, in het geniep, op magische wijze plaatsvindt. Een onnavolgbaar proces dat alleen dan van belang is, wanneer wij, SSSiS HIM Wgfl w™ Wftfl «jflö ran BHS Bhn r p« raff fraia btbii rvHh w Ir tri I [jjjj [i a VWW.LAB4ARCH.COM WANDELING.:

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2010 | | pagina 14