geen profeet te zijn om te begrijpen dat het een illusie is te denken dat we langzamerhand kunnen terugkeren naar de situatie van vijf tot tien jaar geleden, toen het niet op kon. Dat komt niet terug. We zijn definitief veranderd. Wel moet onze mentaliteit nog veranderen, om weer te passen bij de economische realiteit. Dat zal tevens de visie op het vak drastisch wijzigen. Niet back to basics. Of terug naar vroeger. Het devies zal juist zijn om het bijzondere van het vak, van gebouwen, opnieuw tot leven te wekken en te tonen. Door de architect weer kunstenaar en visionair te maken, zodat er weer ruimte komt voor de verbeelding. Architecten dienen zich weer bewust te worden van die positie en zich te bezinnen op de kern van het vak: het beheersen van kunstzinnige methodes die de idee weten te vertalen in ontwerpen voor gebouwen. Daarom moeten we ons op de hoogte stellen van werk en methodes van andere kunsten, de poëzie, beeldend werk, film, fotografie en muziek. Op die manier kan architectuur weer relevant en actueel worden en dus noodzakelijk. Een kunst die om met Herman Hertzberger te spreken ruimte maakt en ruimte laat. Een kunst die evenveel kansen biedt als benut. Voor die actuele relevantie dienen de ingrediënten zich als vanzelf aan: krimp, duurzaamheid, landschap. We denken nog al te gemakkelijk dat we die thema's in ons vak kunnen incorporeren zonder zelf te veranderen. Dat is niet zo, want ontwerp en ontwerper zijn een. We ontkomen er niet aan. LANDSCHAP EN REALITEIT Alle ideeën en theorieën bewijzen zich in de werkelijkheid, in de realiteit die wordt gevormd in de confrontatie met de bestaande context. Architectuur moet zich, als gebonden kunst, altijd verhouden tot die context. En dat leidt onvermijdelijk tot aanpassing, wijziging, transformatie. Om die reden is flexibiliteit geboden, maar VöTU-lcM^ 16-1 AclvtM rjljtA J <U<3liiUyU mu*. kuVl indien het serieus gaat om het vertalen van de idee in de realiteit, kan dat geen traumatisch proces zijn. Want het is dan slechts een volgende stap in een reeks van genese. Die context wordt immers niet alleen gevormd door andere gebouwen, infrastructuur en landschap, maar evenzeer door historische, sociale en religieuze aspecten alsook de meer economisch getinte opvattingen die van een andere orde zijn, namelijk die over het realisatie. Het is de taak deze aspecten te incorporeren in het concept van het ontwerp en het op die manier te versterken. In de Zeeuwse context speelt het landschap en dan vooral de leegte ervan, een voorname rol. Het verdient daarom ook een meer dan gemiddelde beschouwing. In de ontwerpen van het Lab is de invloed van dat vlakke Zeeuwse land met die lage horizon en de hoge lucht moeilijk over het hoofd te zien. Juist die strakke vlakheid van het land, de bijna mathematische verdeling ervan en de zeer fijne, vrijwel onzichtbare vochtigheid van de alom aanwezige lucht, vanwege al het omringende water, zorgen voor de specifieke lichtconditie, waardoor al zoveel kunstenaars werden geïnspireerd. Louis Kahn maakte ons er al op attent dat licht en architectuur, op de grens van mentale en het materiële, onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Maar die prachtige lichtconditie stelt ook eisen. Zonder meteen te kunnen opsommen welke eisen dat zijn - ze moeten namelijk per opgave ontdekt en benoemd worden - zijn ze niet te negeren. Die conditie dient te worden opgenomen. Op straffe van verbanning uit deze paradijselijke context en dit architectonische domein dat ons blijvend inspireert tot excellentie. ikS- iyviiAV-C Vf&TLAVAS'* t I Z-tAAlM. - <j cVsAVlAJÏArt Iiaa-UjMA -e ZTS. Holl, S-W&AmLIaaaa")jlM iroV. Ikaa^aA- L-e-c/.ö'WX^. Oj> I \WWW. LAB4ARCH.COM Bij CBK Zeeland staat op woensdag 13 oktober het architectencafé in het teken van de WANDELING.XX en zullen de opvattingen over het vak en de invloed ervan op het Zeeuwse landschap centraal staan, ledereen is welkom. CBK ZEELAND BALANS 17 MIDDELBURG WWW.CBKZEELAND.NL WANDELING.X:

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2010 | | pagina 16