zien of ze dat ook blijven. Kunstenaars in het Westen zijn geen kunst naars maar producenten, zei Stilinovic Ze zi j de hele tijd bezig met onbelangrijke dii jen <1 productie, zelfpromotie, het galeriesysteert het museale systeem, het competitiesystee Dat alles weerhoudt ze van luiheid en dus v a de kunst. Kunstenaars in Oost-Europa war, lui en arm omdat het hele systeem van onb langrijke factoren niet bestond. Daarom ha den ze tijd genoeg om zich te concentreren i de kunst en op de luiheid. En zelfs wanneer kunst produceerden, wisten ze dat het vergti was, dat het niets was. Volgens Stilinovic moet luiheid beoefe worden, het komt niet vanzelf, het is de af" zigheid van beweging en van 'de domme ti Het is staren naar niets, non-activiteit, im: tentie. Deze deugden van de luiheid zijn i langrijke factoren in de kunst. Misschien heeft StiMnovic wel gelijk. g zouden kun- j is. Het besef >eloosheid van ronie, het ver- [ativeren, zijn bijvoorbeeld noswki. ijven van de lijk is om te stblok als sa- an de vijftien ng heel ver- verschillende t met elkaar, i het Roeme- ivië een rela- trado, Zagreb 'tural Centres in de artistie- ïrado voerde icrste perfor- ïten en werd lt kameraden wen. Een van Promesses du Passé. T/m 19 juli in Centr i Pompidou, Parijs. Dagelijks 11 u- 21 u, do 23 uur, dl geslotjR'lnl: www.centrepom )i Jos Hennes

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2010 | | pagina 30