Koloniale
spreekwoorden
en er de uitleg over hoorde was ik meteen verkocht. Nu David Bade onlangs de Sikkensprijs heeft gewonnen, die ook al is uitgereikt aan
Rietveld, Le Corbusier en Donald Judd, begint hier steeds beter door te dringen wat we eigenlijk in huis hebben gehaald.
Boven de parkeergarage van "de Fonteyne" hadden we graag het 'ijshuisje' op een stalen spiraalboog van John Körmeling gezien. Ik kreeg
daar de handen niet voor op elkaar. Toen later John dit eerste idee vervolmaakte in het alom geprezen Nederlandse paviljoen op de wereldexpo
in Sjanghai realiseerde men zich hier waar men nee tegen had gezegd."
Dertig jaren achtereen is Leon nu organisator van tentoonstellingen. Eerst op het Bellamypark, vanaf 1989 in de watertoren en vanaf middenjaren
negentig in deWïllem 3. Heeft dat niet tot een eenkennig tentoonstellingsbeleid geleid?
"Allerminst. Ik heb voortdurend geprobeerd zo breed mogelijk te programmeren. Bovendien heb ik regelmatig aan anderen gevraagd
een tentoonstelling samen te stellen. Als ik de afgelopen jaren alleen maar op de tent had mogen passen terwijl andere curatoren de
tentoonstellingen zouden maken zou me dat niet zijn bevallen. Ik heb inderdaad graag altijd een vinger in de pap. Dat is zo. Ik laat niet alleen
telkens die kunstenaars zien die in de belangstelling staan, maar ook nieuw aanstormend talent. Ik nodig ook regelmatig dezelfde kunstenaars
opnieuw uit, zodat men hun ontwikkeling kan volgen. Ook galeriehouders zijn uitgenodigd him selectie te kiezen, zoals Jan de Nijs van
In Situ Aalst), Cokkie Snoei (Rotterdam) of mijn helaas te vroeg gestorven vriend Adriaan van der Have van Torch (Amsterdam)."
Een andere naam die we keer op keer tegenkomen is fotograaf Remco van den Bosch.
"Inderdaad een van die avontuurlijke talenten van de afgelopen jaren. Afkomstig hier uit Vlissingen. Hij kwam hier als jong talent binnen
en creëerde met aan de reclame ontleende foto's en een abri een welhaast perfecte hangplek voor jongeren in het hierachter gelegen jongeren-
crisiscentrum. Hij viel van meet af aan op door zijn enorme drive. Zijn project "Beroemd in Zeeland" leverde het hoogste aantal bezoekers op.
Naar zijn beelden van Zeeuwen met dode vissen en andere zeedieren op hun lichaam kwamen 3500 mensen kijken. Bij de opening stonden
de mensen tot ver buiten de deur. Daarna was hij een tijd buiten beeld en bleek hij aan een zoektocht begonnen die hem in Los Angeles bracht.
Daarvandaan kwam hij terug met de serie "crashed cars and moviestars": fotografisch bewerkte auto-onderdelen en getormenteerd
fotomateriaal waarop hij film en porno-actrices had afgebeeld. Die verfrommelde foto's, je moet het maar durven je werk zo te presenteren!"
Eenfotografisch bewerkte motorkap van een Chevrolet siert sinds die tentoonstelling het bureau van Leon, driehoog boven in deWillemj.
"Nee, Remco is inderdaad niet hier in Vlissingen blijven hangen, maar heeft het avontuur gezocht. Hij verkoopt inmiddels behoorlijk.
Ik zie hem als een talent dat ik op het beslissende moment een duwtje in de rug heb kunnen geven."
Als Leon zou worden gevraagd een slottentoonstelling te organiseren met alleen werk dat hij hogelijk waardeert, wat krijgen we dan te zien?
"Je zult je verbazen misschien. Degenen die denken dat ik zou kiezen voor realistisch, kleurig of fotografisch werk zullen opkijken. Ik zou
kiezen voor abstract en conceptueel, zeer ingetogen werk met monochromen, een heringerichte ruimte, zoals bijvoorbeeld de manier waarop
Sigmund de Jong de directiekamer van het RPCZ transformeerde.
Alex Vermeulen zou ik aan bod laten komen met zijn in perfectie afgewogen
installaties en zoektocht naar menselijke gedrag binnen metropolen. Die overigens
ook de eerste was die exposeerde in de Watertoren en deze na achttien jaar program
meren afsloot. Ik zou ruimte vrij maken voor John Merx, architect en beeldend
kunstenaar bekend van zijn licht kunstwerk "Entartete" op de voormalige
Watertoren, David Smidson (usa) met zijn gefragmenteerde dia's en geëngageerd
werk waarin hij stelling neemt tegen maatschappelijk onrechtSigmund de Jong,
minimalist die je visuele ervaringen scherpt. Torry Begg (UK) met haar van uit de
ratio ontworpen schilderijen.
Ook Hemic Borsten met zijn introverte en complexe beeldtaal en als contrast
de kleurige plastieken en black light installaties van Regine Schumann(DE)."
Daar zitten nogal wat namen onder die we ook terug zien in de presentaties van galerie
Van den Berge in Goes.
"Dat klopt welja, in de keuze van Tom en Joyce van den Berge kan ik me
doorgaans heel goed vinden."
De West Handelswaar uit de koloniën
slavendrijver tabak
■sla - ven - drij - ver de -woord (mannelijk) slavendrijvers iem. Uitspraak: ta b k de -woord (mannelijk) tabakken Zelfst.
die slaven bij hun arbeid aanspoorde; figuurlijk hardvochtig Naamw. gedroogde bladeren van de tabaksplant die worden
[werkgever. gebruikt om te roken (3) tabak hebben van balen van (iemand
of iets)) Spreekwoorden: (1914) Tabak hebben van iemand
barbiesjes lak hebben aan iemand, genoeg hebben van iemand, kaas
[bad bies -jes bar - re" bies jes meervoudig zelfstandig naam- hebben aan iemand (n<sup>o</sup>. 1049), pijn hebben aan
Rvoord iem. naar de barbiesjes wensen naar Berbice, het iemand (Harreb. II, 182); vgl. Tribune, 1 Maart 1923, p. 4: Wat
[vroegere Brits-Guyana, waar een moordend klimaat heerst, dus Walraven betreft, hij kan een heele wijsgeerige kameraad zijn,
zoveel als: naar de Mokerhei. maar ik heb tabak van hem.
De Oost
^Benang
■se" nang («Maleis) bijvoeglijk naamwoord zich behaaglijk
■(thuis) voelend, tevreden, gerust, rustig.
■amok
f amok aamok, aa' mok] (Maleis) het -woord toestand van
razernij waarbij iem. een ieder die hij ontmoet tracht te doden,
voornamelijk vroeger voorkomend bij leden van oosterse
volken; bij uitbreiding amok maken plotseling agressief
I worden, ruzie maken.
to - ko («Maleis) de -woord (mannelijk) toko's bazaar; winkel,
oorspronkelijk Chinese winkel. Tegenwoordig een vlotte aan
duiding van je bedrijf. Wordt onder accountants vaak gebruikt.
koffie
[zelfstandig naamwoord]
gebrande en gemalen bonen van koffieplant vb: wil je een
pak koffie halen?
dat is geen zuivere koffie [dat is niet in orde, niet zoals het
hoort]
op de koffie komen [ergens slecht vanaf komen]
dat is andere koffie [dat is nog eens wat anders].
peper
Let op: Spelling (deels) uit 1864: v. (B.m.) [zeker, zekere] prikkelen
de specerij-korrels; spaansche -, piment; [figuurlijk] waart gij
waar de - groeit (hier van daan); - halen, naar de Oost varen.
Dat is peperduur Heel duur. Peper was vroeger erg kostbaar en
werd geassocieerd met rijkdom;
Zijn leven hangt aan een zijden draadje: Hij verkeert in groot
gevaar.
klamboe
klam - boe («Maleis) de -woord (mannelijk) klamboes
muskietennet, bedgordijn.
Kpakkie-an
[bat. is niet mijn pakkie-an, met als betekenis: dat hoef ik niet te
Idoen, dat is niet mijn taak, is een uitdrukking die is ontleend
[aan het Maleis (het Indonesisch). Het woord is een verbastering
van het Maleise bagian, dat afdeling (of deel) betekent.
{pisang
P?pi - sang («Maleis) pisangs 1 de -woord banaan; pisang ambon
de in Nederland algemeen bekende soort banaan; pisang
göreng licht gebakken banaan; 2 de -woord (mannelijk)
informeelrare) pisang (rare) kerel, kwast, snoeshaan, snuiter,
zonderling. Jij bent de pisang - jij bent de sigaar, de klos, de lui,
de pineut.
Een verwarrende, korte conversatie tussen een heler en zijn
straatmannetje.
"Je bent een slavendrijver", zei Karl, toen hij de toko van
Simon binnenstapte. "Dit is geen zuivere koffie, man; dat kan
ik je wel vertellen!" "Wat bedoel je?", vroeg Simon, quasi
nonchalant. Karl reageerde als door een wesp gestoken. "Hee, jij
bent de pisang, man en niet zo'n beetje ook. Ik lig ook liever
senang onder m'n klamboe, maar die spullen van jou zijn
peperduur; die krijg ik aan de straatstenen niet kwijt. Zo gaat
de hele handel naar de barbiesjes!" "Doe een beetje normaal,
man!", zei Simon. "Ik heb tabak van jou, weetje dat! Altijd
maar amok maken! Je zoekt maar een ander baantje, lijn
trekker! Dit is jouw pakkie-an niet meer!"
J onder
I auspiciën
van st. oog Jh