De Strat van Brockabilly v y Ify 9 *7/ V V «n Jan J.B. Kuipers Vooral de rock 'ri roll-zangefrs bleken geen enkele originaliteit te kunnen demonstreren: een epigonisme compleet met angry-face, gespreide benenwiegende heupenneusklank-intonatie van de stem en bijpassende kledij en aan het einde van het nummer de haren in de war/ Provinciale Zeeuwse Courant, i960 Dus soms kijkje onverhoeds in iemand z'n snuit en zie je ineens dat landschap.... heuvels, dalen, rimpels, een heel leven, netwerken van narigheid, de lij tjes soms zo fijn getekend dat er eeA soort schoon heidservaring is en je toch weer gaat denken dat jiet zin heeft gehad allemaal; ik bedoel vooral die lijnen om de ogen - en de ogen zelf als poelen weetje wel, donkere, donkere poelen. Donker. Maatr dan moet j het buiten ook donker zijn. Het koekeloeren in en vanuit dé 1 buitenste duisternis, ieders lot uiteindelijk, join the club. Of bedoel ik lantaarns? Het kwijnend licht, de glans van het verval, de geheimzinnige schoonheid van de mislukking? Ja, zeg vooral watje bedoelt, Nel Het komt door jou. Jouw lijntjes. Ik lui alsof ik van de glijbaan ga. Ik had best diploma's kunnen halen, weetje. Wat ben je gul en ik ken je niet eens, geloof ik. Fabuleuze kwaliteit, je poeier, complimenten hoor. Niet dan O zo. Maar terugbetalen kan ik niet, als er iets moet worden terugbe taald. En er moet altijd iets worden terugbetaald, dps zeg maar niks, ik loop langer rond. Joop is dood en hij liet niks/achter behalve een teringzooi en ik zit zelf ook in de steun met schuldhulpverlening. Dus dat is duidelijk, bij mij ben je aan het verkeerde adres. Joop had niks meer, nee, en sinds zijn Strat was weggehaald door die eikel uit het noorden ging het nog sneller bergafwaarts met hem en nou is-ie dood. Ben je journalist soms, ben je bezig met zijn biografie? Haha. Ja, haha. Wie interesseert dat nou, zo'n leven. Smeris ben je niet natuurlijk, incassotype dan? Zie je eerlijk gezegd wel een beetje naar uit. Maar te laat! De Strat is weg, moetje de Groninger voor hebben. Joops laatste wapenfeit: een CD in eigen beheer met onder andere een song over de Februariramp van '53. Uitgebracht in het herdenkings jaar 2003, succes verzekerd dacht Joop. Maar ondanks de rivieren van tranen in de media en zorgvuldig opgeklopte trauma's wilde geen hond 'm hebben. Ik denk dat z'n zus de hele oplage na zijn dood in de vuilnis heeft geflikkerd. Gereformeerde trut. Maar het was ook geen geïnspireerde opname. Jopie's tijd was voorbij, z'n dagen geteld. Hij speelde mat op die plaat, veel te mat en te vlak. En niet meer op z'n Stratocaster. De Strat die hij van IJf Timmerman had. Die was toen al weg. Die gitaar had hij toch ook pas vrij laat in zijn carrière gekregen? Ja, het begon met Joop al in '60 of zo, met een talentenjacht in de huishoudschool hier in de stad geloof ik. Of was het die Teenershow in de Prins van Oranje? Stond-ie daar met een echte elektrische gitaar en zijn geruite colbertje, Buddy Holly-bril, vetkuif en opzich tige instappers. Helemaal de blits, hij liet jaren en jaren later nog aan iedereen dat stukje in de krant zien met die foto erbij. Het matige begin van een veertigjarige kwakkelcarrière. 'Neusklank en wiegende heupen,' kakelde de journalist van dienst. Was bedoeld als afkrakerij, maar Brockabilly was er natuurlijk enorm trots op. Begin jaren zeventig, toen hij pas de Strat had, volgde zijn grootste wapenfeit: die langspeler, Red Light In The Night, tot in lengte van dagen een ver zamelobject in rockabillykringen. Maar ja, iedereen die een beetje normaal was, was toen die plaat verscheen al postunderground en hard- of glamrock of hoe we dat toen ook allemaal noemden. Joe Brock noemde hij zich op die langspeler in plaats van Joop Brok, met het oog op de internationale afzet weet je wel. Helaas! Opbrengst wederom nihil, weinig exposure in de muziekpers, maar hij heeft toen nog wél mooi als voorprogramma van Shakin' Stevens rond getoerd, ken je die nog, Shakin' Stevens? Nee. Ja, met Shakin' Stevens The Sunsets. En maar kwinkeleren met zijn stratocastertje, onze Joop. Halfje parmantig op en neer en heen en weer alsof-ie de hele godganse zaal mitrailleerde. Iedereen die hem kende stond er versteld van. Hij was in no time enorm vooruitgegaan, inclusief stage act. Dat is allemaal in gang gezet bij die sessies aan de Rode Wijk, dat gehucjitje bij de kruising met de Deltaweg. I^aar'dook toen die sinistere gozer op, IJf Timmerman. Had daar ineens een huisje, gaf feesten waar de hele scene op afkwam. Drank en andere spullen waren gratis, IJf had kennelijk centjes. Had goed verdiend aan de harde middelen zeiden ze, en ook een geldloper te grazen genomen. Ja, dat werd beweerd toen, de Verhalen werden steeds mooier. Maar die had je toen nog, geldlopers! Jezus, wat is het alweer lang geleden. Ik kan me IJf z'n kop allang niet meer voor de geest halen. Speedfreak denk ik, altijd een hoed op zijn harses, ook binnen. Zonnebril op de neus gelast, eeuwig kauwgom. Heel anders dan jij, jij hebt meer een kantoorklerkenhoofd, sorry hoor. Of een apothe- kerskop, dat is dichter bij de waarheid gezien je voorraden. Apothekertje, apothekertje, draai de stop 's los. Er daagt iets.het komt me vaag bekend voor allemaal. Maar rondtoeren is volgens mij een contaminatie, Nel. In toeren zit al het idee van rond snap je? 'Toeren' is voldoende. Wat maak je me nou, zeur! Round and round and round, het lijkt m'n kop wel. Op dit momentaan hè. Misschien nog een koud of liever ijskoud biertje erbij om het wat te koelen allemaal? Tempo normaliseren? Oké. Maar goed, er werd dus muziek gemaakt bij IJf, jamsessies, complete drumstellen opgebouwd, het galmde 's nachts door heel die polder. Die riff van 'Lord Of This World' ronkend in de duisternis boven de eindeloze suikerbieten, een eeuwighad, ik vergeet het nooit. Hysterische buren met spaden en rieken aan de deur, politie erbij, prachtige tijden kortom. Daar heeft Joop dus ook zijn Strat opgedaan. Van IJf Timmerman. Zo blij als een kind, speelde er dag en nacht op, en vandaar die korte en flauwe opflakkering van zijn carriè re en zijn bijnaam Brockabilly. Dus pas op die gitaar leerde hij behoorlijk spelen? Waarom komt dat me zo vertrouwd voor, Nel? Misschien heb je het al eens gehoord? Dit verhaal is in onze contrei en redelijk bekend hoor. Natuurlijk deed die Strat het 'm voor Joop! Ging als vanzelf, het spelen, zei hij. Het was een pre-CBSModelletje vóór 1965. Puur goud waard. Drie-standenschakelaar, tremolo armpje. Klassieker dan klassiek. Joop scheurde erop alsof-ie de TT moest winnen. is mmtma km te leen. Maar ja, IJf keek nu eenmaal niet op een stuiver, dat wisten we allemaal, en misschien fascineerde Joop hem op de een of andere manier, wilde hij zijn vriendschap kopen of zoiets. Misschien was Iff Timmerman wel een flikker die het op magere Jopie had vóórzien. Weet ik veel? IcH k mfri Misschien wilde hij gewoon Joops ziel kopen met die Strat. Hahaha, nee maar. Wat ben jij toch een rare snuiter, een zak eigenlijk. Waarom loop ik m'n leven lang toch tegen zulke^figuren op? Maar nou je het zegt, Joop oreerde wel eens - vaak eigenlijk* hij kwaakte altijd aan één stuk door - dat hij vanaf het begin zijn ziel én zaligheid in die gitaar had gestoken, en dat-ie daarom zo snel zo goed kon spelen, en dat hij zich soms helemaal leeg had gespeeld in die Strat, ja, in die Strat zei hij dan, en dat hij zich daarna volkomen hol voelde, een 'holle man', ja, dat zei hij soms, 'ik ben helemaal hol geworden'. Gaven we hem maar weer een pilletje. Je hebt er verstand van, hoor ik. Speel je zelf ook? Ik? Nee, natuurlijk niet. Maar aangezien we voor zijn dood een tijdje samenwoonden omdat ik even zonder huis zat heb ik die verhalen honderd, nee duizend keer aan moeten horen. Doe ik nooit en nooit meer, samenwonen. Ik heb meegemaakt dat de Groninger de Strat kwam ophalen, weetje. Drama. In zulke dingen heb ik geen zin meer, ik word ook ouder. Brok was er compleet kapot van, heeft dagen zijn bek niet opengedaan, maar daarna... daarna moest ik elke dag die klaagzangen aanhoren. Er was geen tweede gitaar als deze, 22 ff ets in plaats van 21, heel bijzonder, essen contourbody, transparante lak, eeuwig zonde, waarom nou toch, blablabla. Als mantra's draaide Joop zijn miserie af, heilige herhaling van de rock and roll. Joop was altijd al een eersteklas neuroot, maar op het eind was hij compleet manisch. En dan te bedenken dat-ie als enige vetkuif tussen al die dopers niks van drugs moest hebben. In theorie dan. Hij had natuur lijk zijn zenuwpillen en een joint sloeg-ie in zijn verstrooidheid ook zelden af, maar in principe was hij tegen, snap je, hij propageerde slechts de alcohol. Bier met een scheut vieux, zijii speciale mix. John Lee Hooker-bier noemde hij dat. Toen ik één keer een beetje vinnig wat zei van dat voortdürenidé gezaag over die verloren Strat gooide hij een soepkom naar m'n kop. Een volle. Dat was Joop: senti menteel, aandoenlijk, hyper en waanzinnig driftig. Out of the blue meestal. Volkomen onbetrouwbaar. En gier 5! Gierig! Eigenlijk was 't een klootzak, Joop, eerlijk is eerlijk. Je had geen donder aan 'm. Wat moest Joop aan IJf betalen voor die gitaar? Nee, niks. Hij mocht 'm gewoon tijd lenen van Timmerman zei hij altijd. Anders die krentenkakker immers nooit in handen gekregen. Voordien speelde Joop altijd op de goedkoopste tinnef. Te krenterig voor iets fatsoenlijks. Heb ik altijd een tikje ongeloofwaardig gevonden, zo'n duur instrument Maar voor terugbrengen voelde hij niet zo veel. Kon ook niet! IJf was ineens weer verdwenen of zo, niemand zag hem meer in de cafés hier in de stad om gasten voor zijn feesten te ronselen. En iedereen was natuurlijk te lamlendig om zelf die vijf of zes kilometer naar de Rode Wijk te overbruggen. Het zal wel winter zijgeweest toen IJf zijn stelten pakte. Daar was het wel een figuur voor. Krakend in de sneeuw, hoed over zijn ondefinieerbare kop getrokken, zonnebril tegen het licht van de sterren, langzaam uit beeld verdwijnend. Muziek sterft weg. Fade-Out. [Vervolg en slot in decreet 06, medio september 2011] "r VlL O Jf f$J- Ja

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2011 | | pagina 29