thematische festivals zijn, zoals het IDFA dat zich concentreert op documentaires of Cinekid dat speciaal over kinderfilms gaat". Is Vlissingen wel zo uniek dan? "Het festival in Vlissingen is dat beslist. Ik kwam al snel tot de ontdekking.dat er nog nergens ter wereld een festi val bestond dat de toch voor de hand liggende combinatie tussen literatuur en film als kernthema had gekozen. Dat hebben wij toen gedaan. Het bleek een gouden greep; jaarlijks zijn er met gemak uitstekende films te vinden die gebaseerd zijn op een boek. Het idee datje een boek moet hebben gelezen alvorens een film te gaan zien, is overigens volkomen onjuist. Ik zou zeggen: leg het boek gewoon weg. Ook zonder is de film uitstekend te genieten. Sterker nog, voor een optimale film beleving heb je voorkennis van een boek helemaal niet nodig. Die film staat op zich; een film is iets op een andere manier weergeven dat een interpretatie geeft van het boek. Fons Rademakers heeft op ons festival ooit gezegd dat een film de ervaring van een boek kan verrijken. En regisseur Istvan Szabo ('Mephisto'; 'Sunshine') zei bij ons, 'hoe liefde verandert in jaloezie kun je alleen op een scherm laten gebeuren'. Aan de andere kant zei Ronald Giphart in een debat hier: 'In een film kun je het boek nooit recht doen'. Ik ben het met al die opvattingen, hoe uiteenlopend ook, helemaal eens". Toch dringt zich de vraag op of er niet nog meer met het thema film en literatuur gedaan zou kunnen worden. Waar blijven bijvoorbeeld de grote uitgeverijen op het festival? "Je hebt gelijk; we zijn bezig aan wat ik zou willen noemen een reanimatie van het vaste thema. Voor de uit geverijen heeft lang gegolden dat ze Vlissingen toch wel erg ver weg vonden, maar doordat we nu voor het eerst de CPNB (Commissie Propaganda Nederlandse Boek) bereid hebben gevonden de publieksprijs te ondersteunen, komen we toch een beetje in de goede richting. We zitten binnenkort opnieuw met de grote uitgeverijen om de tafel om te zien of deze op het festival voor professionele filmmakers een 'pitch' kunnen organiseren voor de filmwereld van boeken die zij graag ver filmd zouden willen zien. Ik weet dat momenteel Gijs van de Westenlaken interesse heeft om "'Een dorsvloer vol confetti' van Franca Treur te verfilmen. Als de eerste contacten voor zo'n film in Vlissingen ontstaan, is dat natuurlijk heel mooi enn als het zover komt, moeten we dat ook nadrukkelijk uitdragen." Is eigenlijk bekend of het bekijken van een verfilmd boek tot het lezen van dat boek leidt? "Gek eigenlijk, ik zou het niet weten, misschien zouden we dat eens wetenschappelijk moeten laten onderzoeken en de uitkomsten van zo'n onderzoek op het festival wereldkundig maken. Dat lijkt me - je brengt me op een idee - een mooie opdracht voor de afdeling art science van de Roosevelt Academy." Het leven van een directeur van een kunstinstelling gaat nooit over rozen; altijd is er die noodzakelijke jacht naar geld. "Dat Delta heeft aangekondigd de sponsoring af te bouwen, doet ons erg zeer. Daarmee is een kwart van ons totale budget gemoeid. Delta heeft ons overigens goed behandeld; ze draaien de kraan niet in één keer dicht, maar bouwen hun bijdrage in enkele jaren af, maar gelukkig kunnen we binnenkort toch nog een keer met ze rond de tafel, dus wie weet. Ondertussen heeft een aantal bedrijven onlangs een partner netwerk opgericht dat een keer of vier per jaar bijeen gaat ko men en ons wil gaan helpen. Je bent nu ook een dependance begonnen in Terneuzen. "Het eerste, voorzichtige begin is dit jaar gemaakt. We hebben 2000 toeschouwers gehaald. Aan de overkant zit ten enkele hele grote bedrijven die nooit de stap over de Westerschelde zullen maken, maar mogelijk wel bereid zijn de portemonnee te trekken voor activiteiten in Zeeuws Vlaanderen. Bedrijven als Dow Chemical in Terneuzen en Yaara in Sluiskil willen voor hun personeel een prettig woonklimaat. Zo'n filmfestival hoort daar helemaal bij. De teloorgang van de festivals in Scheveningen en Breda toont overigens aan datje een in de Zeeuwse klei goed gedijend plantje nog niet zomaar naar elders kunt overplanten. In Terneuzen ligt dat heel anders, dat is ook Zeeuws en daar gaat het dus ook lukken de komende jaren". Hoe zit het eigenlijk met het nieuwe filmhuis in Middelburg dat gevestigd gaat worden in de prachtige Kloveniersdoelen? Had dat niet de nieuwe thuisbasis voor Film by the Sea kunnen worden? Leo begint nu wat geheimzinnig te glimlachen. "Het is natuurlijk geweldig dat de nieuwe filmzaal in de Kloveniersdoelen komt, een gebouw met een kunst verleden, maar een tweede zaal, waar ik het zo juist over had, ontbreekt ook op deze nieuwe locatie. Waarom zou niet opnieuw geprobeerd worden met de Zeeuwse bibliotheek af te spreken dat daar die tweede zaal komt? Dat biedt ontzettend veel meer mogelijkheden tot een boeiende programmering het hele jaar door. Vanzelfsprekend willen wij met zo'n constel latie heel nauw gaan samenwerken, maar ja, dan moet die nieuwe directeur, Simon Blaas, wel willen. Binnenkort verschijnt

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2011 | | pagina 4