Ik zeg dit vooral omdat het volgens mij wel zo is dat activiteit in de omgeving stimulerend werkt op je eigen bezoekersaantal. Toen de tentoonstelling over Kees van Dongen stond in Boijmans konden wij dat merken. Wat dat betreft moet men in Zeeland zich toch twee keer achter het oor krabben als men kiest voor de Timmerfabriek. Het is een prachtig gebouw naar ik heb gehoord, maar er moet wel loop zijn. Aan de andere kant zou je op een plek zonder directe kunstburen de kans moeten grijpen om een spectaculair groot gebaar te maken. Misschien zou men wat de Zeeuwse situatie betreft ook eens kunnen kijken naar een eigen interpretatie van de FRAC's in Frankrijk, opgericht door de minister van cultuur Jack Lang in 1982. FRAC staat voor Fonds Regional d'Arts Contemporain. In Frankrijk kent men er inmiddels 22 verspreid over heel het land. Vorig voorjaar werd in Maastricht een tentoonstelling geopend van hand van Hilde Teerlinck, directeur van het FRAC Nord-Pas de Calais in, jazeker, de Timmerfabriek op het Sphinx- terrein. Overigens richten FRAC's zich niet alleen op lokale kunstenaars maar juist op het onder de aandacht brengen van de lokale bevolking van inter nationale kunst. Maar eerlijk gezegd moest ik toen jij me over de plannen voor de Timmerfabriek in Zeeland vertelde, meteen denken aan de Zeeuwse discussie over het museum voor moderne kunst van Aldo van Eyck. Dat was indertijd een spectaculair idee dat de discussie over de positie van hedendaagse kunst in Zeeland op de voorpagina's bracht.Als onderdeel van een kunst project zou nog eens kunnen worden geanalyseerd waarom dat idee, dat alom nationaal en internatio naal zoveel aandacht trok, op de klippen is gelopen. Wie weet waar zo'n analyse allemaal toe kan leiden. Ik heb begrepen dat de plek waar dat museum gepland was nog steeds braak ligt. Dus .Solotent&Jn Peiling

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2012 | | pagina 37