Ik zeg dit vooral omdat het volgens mij wel zo is dat
activiteit in de omgeving stimulerend werkt op je
eigen bezoekersaantal. Toen de tentoonstelling over
Kees van Dongen stond in Boijmans konden wij dat
merken. Wat dat betreft moet men in Zeeland zich
toch twee keer achter het oor krabben als men kiest
voor de Timmerfabriek. Het is een prachtig gebouw
naar ik heb gehoord, maar er moet wel loop zijn.
Aan de andere kant zou je op een plek zonder
directe kunstburen de kans moeten grijpen om een
spectaculair groot gebaar te maken.
Misschien zou men wat de Zeeuwse situatie betreft
ook eens kunnen kijken naar een eigen interpretatie
van de FRAC's in Frankrijk, opgericht door de
minister van cultuur Jack Lang in 1982. FRAC staat
voor Fonds Regional d'Arts Contemporain. In
Frankrijk kent men er inmiddels 22 verspreid over
heel het land. Vorig voorjaar werd in Maastricht een
tentoonstelling geopend van hand van Hilde
Teerlinck, directeur van het FRAC Nord-Pas de
Calais in, jazeker, de Timmerfabriek op het Sphinx-
terrein. Overigens richten FRAC's zich niet alleen op
lokale kunstenaars maar juist op het onder de
aandacht brengen van de lokale bevolking van inter
nationale kunst.
Maar eerlijk gezegd moest ik toen jij me over de
plannen voor de Timmerfabriek in Zeeland vertelde,
meteen denken aan de Zeeuwse discussie over het
museum voor moderne kunst van Aldo van Eyck. Dat
was indertijd een spectaculair idee dat de discussie
over de positie van hedendaagse kunst in Zeeland op
de voorpagina's bracht.Als onderdeel van een kunst
project zou nog eens kunnen worden geanalyseerd
waarom dat idee, dat alom nationaal en internatio
naal zoveel aandacht trok, op de klippen is gelopen.
Wie weet waar zo'n analyse allemaal toe kan leiden.
Ik heb begrepen dat de plek waar dat museum
gepland was nog steeds braak ligt. Dus
.Solotent&Jn Peiling