Winterjas ^interjam nih DE WITTE LEI DE WITTE LELIE BREIDT UIT B 0 B m MAASLAND Carla en Ronald Mul DeVoedings- en Waren Autoriteit noemde hen De kleinste industrie van Nederland". Een marketingbureau sprak steevast over "de jammetjes" en een bekende bank beoordeelde hen als "hobbyisten", ledereen had ongelijk; DE WITTE LELIE is hard op weg Nederland te veroveren. DECREET sprak met Carla en Ronald Mullié, eigenaren van het florerende Maaslandse bedrijf in ambachtelijke producten. De zon schijnt in de keuken van DE WITTE LELIE. De koffie staat dampend op de grote tafel en Carla komt aanlopen met vers gebakken brood. "Het is bijna nog te warm om te snijden", verontschuldigt ze zich. Wij zien het graag door de vingers; het smaakt heerlijk! "Een cliché, wellicht. Hoe is 't zo gekomen?", start ik ons gesprek. "Misschien is ons antwoord ook wel een cliché", begint Ronald, "Hard werken, goede ideeën en vooral gefocust blijven Ik had het natuurlijk zelf kunnen bedenken.Tijd voor wat meer diepgang! Terwijl we genieten van de koffie, gaat het gesprek over eten en drinken. Daar ligt nu eenmaal de passie van het tweetal. Niet alleen het koken in de privésfeer maar ook koken als kunstvorm komen naar voren. Ronald heeft in het verleden verschillende kookprojecten (RUIS kookt 2002) in Zeeland uitgevoerd en samen, ze vormen sinds 2007 een kunstenaarsduo, maakten ze tentoonstellingen over eten, onder andere in Brugge (Biltstar 2008) enVlissingen (De Chocoladefabriek, 2010). "Eten is de ultieme consumptievorm", zegt Carla. "Je verteert het voedsel en neemt met je lichaam de essentie op". "Het is dus de meest complete vorm van kunstbeleving, als je eten als kunst wilt zien", vraag ik voorzichtig. "Ja, op die manier willen we het graag benaderen", vult Ronald aan. DE *TTTE LEUE DE WITTE LEUE Cub en RotuU Mufc DE WITTE LEUE ^enRoneJd Muttif

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2012 | | pagina 40