Door de ambachtelijke bereidingswijze blijft de smaak van het platteland behouden. i I most maken DE WITTE LELIE MAASIAND' r Mosterd inmaakt floor: www.dewltteleilemaaslaDd.nt DE WITTE LELIE is een bedrijf dat op ambachtelijke wijze jams, chutneys, piccalilly, mosterd en likeuren produceert. Alles 100% natuurlijk, zonder toevoeging van conserveermiddelen, geur-, kleur- en smaakstoffen. Bovendien zijn alle producten van eigen receptuur^ "Dat is het leukste", vertelt Carla. "Nieuwe producten ontwikkelen. We hebben wel meegemaakt dat we s morgens een idee hadden voor een nieuwe jam en dat 's avonds laat de eerste honderd potten al klaar waren. Compleet met nieuwe etiketten, barcodes en promotiefoto's. We kunnen snel schakelen omdat we het hele productie- en marketingproces in eigen handen hebben". Vorig jaar, 201 Iwas voor Carla en Ronald zeer hectisch. Er moest een netwerk van tien grote Albert Heijn vestigingen worden opgezet, van het Westland tot in Rotterdam, waar in een eigen WITTE LELIE-kast de producten te koop zijn. "We hebben bewust gekozen om onze jams, zoetzuur en likeuren te verkopen via een grote retailer zegt Ronald. "Onze producten moeten voor iedereen bereikbaar zijn". t Logistiek vraagt dit nogal wat; ze bevoorraden zelf de winkels. Deze zienswijze leverde hun in 201 I wel twee prijzen op, de JOPWG water-en-glas-prijs voor beste startende onderneming in het Westland en de Groene Pluim; een regionale prijs voor duurzaam ondernemen. "De waardering voor ons en onze onderneming is groot in de regio", legt Carla uit. "Verschillende regionale omroepen hebben filmpjes gemaakt bij ons in de keuken en daardoor is onze bekendheid in de streek flink toegenomen Deze filmpjes worden trouwens bij de AH-winkels ook op grote sereens vertoond aan het winkelend publiek. "Als jullie kunst zo laagdrempelig is, dat het gewoon te koop is bij Albert Heijn, zie ik daar dan paralellen met bijvoorbeeld een kunstenaar als Joseph Beuys?" vraag ik voorzichtig bij een tweede kop koffie. "Kunstenaars als Beuys, maar ook Broodthaers en Manzoni, hebben mede een basis gelegd voor ons duurzaam ondernemen. In feite produceren we constant multipels, die we ongesigneerd en in een ongelimiteerde oplage de wereld in sturen. Onze ideeën over natuur voedsel en maatschappij zijn schatplichtig aan de natuur zelf. Maar ook een statement als "Jeder Mensch ein Kunstier" van Joseph Beuys, speelt hierin een rol", licht Ronald toe. "En het ambachtelijke element laat de hand van de kunstenaar zien; als schepper van het kunstwerk. We scheppen tenslotte letterlijk de potten vol", vult Carla er lachend aan toe. "Wat is jullie nieuwste product eigenlijk?" wil ik wel eens weten. "ZELF MOSTERD MAKEN, heet het", en Carla legt uit; "Dit product bestaat uit een vierkant doosje, een kubusje, met daarin een lege pot, deksel, etiket, mosterdzaad, specerijen en een duidelijke handleiding. Daarmee kun je zelf, op ambachtelijke wijze, een heerlijke grove boerenmosterd maken. We zijn sinds enkele weken bezig dit product in de markt te zetten. We willen dat het in heel Nederland te koop is, op plekken waar je dit product kan verwachten. Dus bijvoorbeeld in boerderijwinkels, kookwinkels en historische musea". "Als bedrijf zullen jullie een meerjarenplan hebben. Hoe ziet de toekomst er uit?" wil ik graag weten. Ronald antwoordt: "We zijn bezig met de ontwikkeling van twee nieuwe bedrijven. Het ene gaat producten ontwikkelen voor andere ketens en producenten. Het andere bedrijf zal zich gaan richten op ambachtelijke likeuren. Daarnaast willen we DE WITTE LELIE als moederbedrijf laten groeien en stevig in de Nederlandse markt zetten". "Jullie zijn rond de vijftig. (Carla; Maasland 1964, Ronald; Middelburg 1958. red.) Heeft de kunst jullie gebracht wat je er van verwachtte?" is mijn volgende vraag. "Kunst is een metafoor voor het leven. Als je bewust leeft, ben je 100% kunstenaar In die zin brengt het je iedere dag wat je er van wilt verwachten", antwoorden Carla en Ronald, elkaar bijvallend. DE WITTE LELIE is een bijzonder bedrijf met een bijzondere filosofie. Ook in Zeeland zijn sinds kort producten verkrijgbaar Bij Saartje, Markt 15 in Veere en bij de Zeeuwse Hemel, Melkmarkt 8 in Zierikzee. Uitgebreide informatie en filmpjes zijn te bekijken op de website: www.dewitteleliemaasland.nl

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2012 | | pagina 41