LEON RIEKWELL "een greep uit mijn gedachten". Beste Max, Gezien de situatie in Nederland met zijn toenemende problematiek bij de voedselbanken stel ik voor onze aankoop van de villa in Griekenland te annuleren en die vier miljoen belastinggeld te investeren in de voedselbanken. Dat zou nog eens een micro krediet zijn. Je echtgenoot WIJ Prins van Oranje. mijn laatst verworven kunstwerk Heeft de kunst je gebracht wat je gehoopt had dat ze je zou brengen? Een voor mij niet te beantwoorden vraag. Het veronderstelt gericht te zijn begonnen aan een beroep in de hedendaagse kunst. Niets is minder waar. De kunst heeft mij gaandeweg vanuit mijn werk als chemisch technicus los geweekt, delen van mijn leven overge nomen en geïnspireerd in waarnemen, denken, handelen en verzamelen. Het beëindigen van mijn werk (juli 2012) bij Buro Beeldende Kunst Vlissingen zal dit niet veranderen. Er vindt slechts een transformatie plaats naar nieuw ontdekkingen in UNDERDOG - Buro Voor Leuke Zaken. De kunstenaars, op volgende pagina's, zijn een selectie uit een bestand van meer dan zeshonderd exposanten 1980- 2012). Een impressie uit het programma dat ik voor Vlissingen realiseerde. Gebaseerd op ontwikkelingen in de hedendaagse kunst met een zijdelingse blik op de actualiteit en veelal marginaal budget. Te definiëren als avontuurlijk, eigenzinnig en op onderdelen zelfs confronterend in een stad waar hedendaagse kunst niet behoort tot de dagelijkse orde. Inspiratiebronnen voor deze kunstenaars zijn uiterst divers en gaan van literatuur, filosofie, poëzie, architectuur tot de alledaagse werkelijkheid en maatschappelijk engagement. Daarbij erken ik dat de beeldende kunst, in relatie tot voorheen, nauwelijks nog in staat is de maatschappelijke realiteit met wezenlijke vragen te prikkelen. In een snel veranderende samenleving is die rol toebedeeld aan anderen dis ciplines en social - media. In mijn programma stond steeds de belevenis van het beeldend werk centraal aangezien het gaat om beeldende kunst. Wanneer slechts theoretische of andersoortige beschouwingen het kunstwerk overeind moesten houden waren ze aan mij niet besteed. Daarvoor zijn veel andere bronnen beschikbaar. «f* <D Cl O uo U) 'd -C V) c 'c 0 v LEON RIEKWELL Programmacoördinator Buro Beeldende Kunst Vlissingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2012 | | pagina 62