JONGE ART MAKES DIRTY HANDS i'ko-iixt Ko »i:.ioNt;r flJW OFSflT ISAJOïFJWüEïIS OPEN THB MUSEÜ&59 Ko4e)cu$a I AREACREATIVA 42 ASSOCIAZONE CULTURALE VIA IVREA 42 10086 RIVAROLO C.se (TO) ITALIA 01.01.81 REPORTS from EVERYWHERE" KO DE JONGE under locH end K6* lohajivangel-'wa Kom je uit Middelburg of ben je een Vlissinger? Een vraag die me al een levenlang achtervolgt. Ook bij de organisatie van Made in Vlissingen leverde dat weer een probleem op. Eigen schuld. Ik ben er altijd te onduidelijk over. Ik woon nu in Vlissingen, maar ik blijf mijn post in Middelburg ontvangen, postbus 7082, 4330 GD Middelburg. Misschien zijn mijn vroege kinderjaren wel de oorzaak van deze wat schizofrene houding. Ik werd geboren op nog geen 50 meter afstand van de gehalveerde Lange Jan tijdens de hoogste waterstand op het geïnundeerde Walcheren. Maar als Vlissingse blaag stond ik aan de Koopmanshaven toen het water in 1953 het Bellamypark op stroomde. Weer werden essentiële grenzen overschreden. Veel later (1965) uit Vlissingen vertrokken maar in 1971 in Middelburg teruggekeerd. Ik was geen Middelburger, geen Vlissinger. De binding was er met Walcheren. Met de St.Jacobstoren, de Boulevard, de duinen tot Westkapelle, de vuurtoren, het Oostkapelse bos met kasteel Westhove, de kade van Veere en de Campveerse toren, de toren van de Grote Kerk, de Middelburgse fagades die zich al presenteerden voordat er een manifestatie met die naam was. De kapel van Hoogelande waar ik mijn vroegste werk exposeerde en er goede herinneringen koesterde aan de oude ruïne. Het jaagpad langs het kanaal, de boot naar Breskens. Daar kun je op de mooiste manier Walcheren verlaten. Op de grens van land en water. Je verlaat er "thuis". Op zoek naar nieuwe grenzen. De vertrouwde torens achter je vervagen en nieuwe komen in het vizier. Daar gaat het om: torens en grenzen. Zeker in de kunst. In vele verschijningsvormen komen ze al bijna 40 jaar in mijn Middelburgse postbus en sinds een aantal jaren zijn er aan de wALLofsmALLart in kunstwerkplaats KipVis in Vlissingen regelmatig fragmenten van te zien. kode jonge WE'LL KEEP ART MOVING

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2013 | | pagina 14